benen scheren of niet??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loeder

benen scheren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:21

Een vraagje:

Mijn paard heeft (voor het eerst) mok. Ik heb hem net verhuisd en hij komt nu op de wei, waar hij praktisch de hele dag staat. zijn benen zijn nu veel vaker natter natruurlijk....
Ik behandel de mok nu en dat gaat vrij goed lijkt het. Nu heb ik van iemand gehoord dat het scheelt als je de (witte?) benen scheert, zodat er minder vuil in de vacht kan zitten én ze eerder droog zijn...
is het een idee om ter preventie van mok zijn (onder)benen te scheren?? wat is jullie ervaring?

Urielle

Re: benen scheren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:25

geschoren benen zijn juist gevoeliger voor mok dus ik denk niet dat dat de oplossing gaat zijn.

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:44

ja precies... daarom vraag ik het ook , het lijkt mij ook dat ze dan opzich gevoeliger zijn.. maar qua vuil enzo..

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:44

Binnen zetten lijkt me de beste oplossing.

Pas op dat de mok niet naar binnen slaat! Dan ben je ver van huis.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:48

De enige manier om het te genezen is om te zorgen dat er geen vocht meer bijkan die de huid uitdroogt. Ter preventie kan je er bv vaseline opsmeren, dit houdt het vocht weg. Maar ter behandeling kan je het beter goed droog houden en evt met uiercreme insmeren om te verzachten. Maar je zult je paard toch echt binnen moeten zetten en niet in de nattigheid. Anders wordt het steeds erger en heb je kans op einschuss.

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:49

masja schreef:
Pas op dat de mok niet naar binnen slaat! Dan ben je ver van huis.

nog nooit van gehoord

Toen shona het had, zei de 1 dat ik de benen moest scheren, de ander weer niet, enz. Toch maar niet gedaan, behandeld met speciale mokzalf van de DA (schapenvet met antibiotica en wat andere pruttel , stinken dat dat deed )

bel anders je da voor advies!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:52

Ik geloof dat met sokken ze minder snel mok krijgen, omdat het water langs de sok naar beneden glijd ipv langs de kogel. Maar als het echt nat is of ze in de plassen staan dan word het been natuurlijk evengoed nat.
Maar als ze dan toch mok kregen, zou je de benen moeten scheren zodat je de mok beter kan behandelen..

Dus met sokken minder snel mok maar krijgen ze het toch, dan de sokken eraf.

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:58

bedankt voor jullie reacties!
als preventie misschien maar insmeren dan ja!!

alleen maar binnen houden vind ik ook geen optie eigenlijk.. ik ben juist zo blij dat mijn paardje lekker op de wei kan nu (voorheen kon dat nauwelijks)...
even aanzien of het terug komt, want gelukkig lijkt de plek die hij had dus echt weg te trekken nu!!...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:18

zweetvos schreef:
Ik geloof dat met sokken ze minder snel mok krijgen, omdat het water langs de sok naar beneden glijd ipv langs de kogel. Maar als het echt nat is of ze in de plassen staan dan word het been natuurlijk evengoed nat.
Maar als ze dan toch mok kregen, zou je de benen moeten scheren zodat je de mok beter kan behandelen..

Dus met sokken minder snel mok maar krijgen ze het toch, dan de sokken eraf.

Ik denk juist dat als je paard geen sokken heeft de mok sneller kans heeft om te drogen en te genezen anders blijven de bacterien van mok namelijk in de sokken hangen ( denk aan friezen en tinkers ed.)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:23

Mijn paard heeft altijd al opgeschoren benen gehad en staat veel buiten. Hij heeft nog nooit mok gekregen.
Ik denk dat het per paard afhankelijk is, de een is er gevoelig voor en de ander niet.
Zelf denk ik dat voor beide opties wat te zeggen valt.
Opscheren is makkelijker te behandelen en droog te houden,
Niet opscheren en via natuurlijke weg water afvoeren is ook waar...

Zou zeggen: afscheren en gewoon proberen, werkt het niet dan laat je het toch gewoon weer aangroeien... heeft nu toch al mok.
Dan weet je het meteen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:28

als je paard al mok heeft kan j escheren omdat de zalf dan beter ibn kan werken zonder al dat haar en je er zelf makkelijker bij kan om t schoon en droog te houden. Is ie nou mok vrij dan zou ik zijn sokken laten zitten want dan word regen e.d beter afgevoerd. Wel dan ter voorkoming de kootholtes insmeren met vaseline, uierzalf of ander vette creme en als je land vol met plassen staat we;l evn binnen houden. Succes!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:51

Even een redenatie vanuit mijn ervaringen uit de aangespannen sport, weet dus niet of dit ook echt waarheid is!
Inderdaad hebben friezen vaak last van mok, en naar horen zeggen hebben andere paarden met veel behang er ook last van. Daarnaast zie ik ook veel tuigpaarden en hackney's met zeer kort opgeschoren benen met mok. Zeker bij de laatste is het ook een groot probleem. Ik denk dat de mok bij deze 2 te maken heeft met het korte opscheren en de nattigheid op de huid. Bij de friezen denk ik echter dat het komt door de verstikkende werking van de lange sokken. Mij lijkt dus een tussenweg het beste. Dus zoals een niet-opgeschoren KWPN-er, wel sokken maar niet overdreven. Water wordt netjes afgevoerd door de sokken, wordt het toch nat kan de lucht er toch nog bij om te drogen.

Wel zou ik nu je paard tot het genezen is niet in de nattigheid zetten, en als het genezen is niet opscheren (tenzij het er eentje is met hele lange sokken, dan bijknippen tot "normaal" formaat sokken).

Zoals ik al zei, dat verstikkende, ik weet niet of het waarheid is, maar dit is het gevoel wat ik erbij krijg na zeer veel mokpaarden te hebben gezien.

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:07

Als je je paard dan toch liever buiten hebt, verzorg dan eerst de mok en als de zalf ingetrokken is goed insmeren met uierzalf zodat het vocht niet op de mok kan komen.

Droog is wel beter in dit geval en zodra het genezen dan weer lekker de wei op, of ga lekker op de weg wandelen, ben je toch buiten en is droger dan de wei.

Succes

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:07

Ik heb al bijna twee jaar een mok probleem. Niet heel erg maar wel altijd een beetje aanwezig. Uiteraard wel altijd behandeld met van alles en nog wat en goed drooggehouden.

Ik ben naar een andere stal verhuisd waar hij heel de dag de wei op gaat. Ik heb altijd al alles kort geknipt, maar heb er nu alles aan alle vier de benen tot zijn knieen afgemaaid.

Ideaal.... goed droog en schoon te houden en wat ik erop smeer kan natuurlijk veel beter in werken. Ik houd het nu goed bij en het wordt niet erger en zelfs met dit weer is het gewoon weg aan het gaan

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:13

Ik scheer mijn merrie der benen wel aangezien de modder slecht droogt en lang nat blijft nu spuit ik haar na de weide af en droog der benen goed af en smeer vaak voor ze naar buiten gaat vaseline maar gaat prima .En geen mok meer ..

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:21

Mijn paard die heeft ook sokken, niet heel erg maar wel meer dan andere paarden..Dit haar knip ik weg zodat ik er beter bij kan.Ik houd zijn benen echt bij vanwege het mok probleem..Heb toen het erg was speciale mok zalf erop gedaan.Eerst goed schoon gemaakt met betadine shampoo, daarna goed afgedroogt en zalf erop..Moet zeggen dat ik heel af en toe een korstje vind maar niet meer hele plekken. Mijn paard heeft ook witte benen en naar mijn idee zijn witte benen gevoeliger..Hij heeft ook een witte neus en altijd is die verbrand in de zomer..Hier gebruik ik weer zinkzalf voor..Is dik, laat amper zon door en is waterafstotend..Succes!

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:02

Bedankt voor al jullie reacties!!
zo te zien, allemaal verschillende meningen en ervaringen!...
wat ik doe als hij van de wei komt, is zijn benen afspuiten en dus schoonmaken. de mok maak ik schoon met betadine-scrub. Daarna maak ik het zo droog mogelijk!! vervolgens bahandel ik het met spul tegen mok.
Ik twijfel nog steeds wat ik zal doen... scheren, ook ter voorkoming van mok aan de andere benen zodat het vuil niet in de vacht kán blijven zitten , of uitgaan van het natuurlijke afvloeien van het water en vocht...voor beide valt wat te zeggen... >;) Ik denk dat ik, als het echt weg is, even afwacht of zijn andere benen er vrij van blijven!
Indergeval vind ik het een goed idee om de kootholtes in te smeren met bijvoorbeeld zinkzalf! ('t is trouwens een KWPN'er, met "normale" sokken)

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:08

Wat ook goed schijnt te helpen is een homeopatisch middel en dat heet Mok-Cure van het merk VSM. Het zijn pilletjes die je dus door zijn voer moet doen. Ik prijs mij gelukkig dat ie van mij het niet heeft maar dit hoor ik om mij heen.

Enne ik denk dat scheren wel help, als er dan bv zalf op moet doen dat zit het tenminste op de plek waar het moet zitten en niet de helf op de haren en je kan de kootholtes veel beter schoon houden.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:53

ik heb 3 frieze en 2 hebben er mok..

1 heeft het enkel achter en ziet er nu goed en rustig uit.

De ander heeft periodes (vooral de winter) dan staat ze met 4 benen met flinke mok.Deze is nog 2,5 en heeft dit al 1.5 jaar.

Ze is gewoon mok gevoelig enkel ik kan haar 'swinters niet alleen maar op stal houden. Ik wil dat ze naar buiten kan met weidegang.

Ik knip heel de kootholtes uit. Was het met betadine maak het heel goed droog en smeer er hydrocortiderm op. Dit mag je niet langer als 2 weken smeren.

Dan doe ik babyolie in de kootholtes en op de benen. Dit stoot het water af en het gaat nu redelijk goed. Ze heeft nu droge mok en nog maar een klein beetje. Het is moeilijk te doen omdat het weer nat word maar ze is nog maar 2.5 dus kan haar niet op stal houden. In november gaan ze nog maar voor 8 uur naar buiten ipv 24 uur dat scheeld ook weer iets.

Succes en hopelijk vind je een manier om het goed te onderhouden want ik weet wat een ellende het kan zijn..

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:00

juist niet die benen scheren gewoon drogen en veel smeren dan gaat het wel over bij die van mij ook

Wopkebrok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:11

Ik zou wel de benen scheren zodat je beter kunt schoonmaken en controleren hoe het gaat met de plekken.
Daarnaast zou ik chevadonyl gaan gebruiken, dat is een klein zakje met kruiden, 1 eetlepel kruiden per dag op 1 liter kokend water thee van trekken, laten afkoelen en door het drinkwater of door de slobber doen. Mijn merrie was binnen 2 weken van de mok af vorig jaar en heeft het de hele winter niet weer gehad terwijl ze elke dag de hele dag buiten liep!

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:15

ik scheer de benen van mijn arabier, preventief smeer ik iedere dag met vaseline, zo kan ik makkelijk smeren nu met dat korte haar en de benen krijg ik beter droog.
Ik zie alleen maar voordelen in benen scheren, maar dat is per mens verschillend

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:40

geschoren benen zijn niet gevoeliger voor mok als je ze goed insmeerd met vaseline. Z=Je kan de mok makkelijker behandelen met geschoren benen

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 22:03

de mok die hij had, is nu weg!! dankzij de hydrocortiderm! ik heb de benen nog niet geschoren....
ik smeer nu elkde dag met zinkzalf!, als het weer niet goed gaat voel ik toch wel voor scheren ja... maar wil het ook niet te snel doen, want zonder haren zijn de benen natuurlijk wel gevoeliger voor wondjes!