Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

VValar schreef:Vragen naar de bekende weg?

vConcorde schreef:hoe bedoel je?

Marije1984 schreef:Je moet ook niet alleen rekening houden met de lichamelijk problemen maat voorname met de geestelijke aspecten. Een jong paard is er dan nog niet klaar voor.
Tessa_frida schreef:dan is een paard nog niet uitgegroeid en eigenlijk is ie dan nog niet sterk genoeg om mee gereden te worden. Vroeg ingereden paarden hebben kans op een ingezakte rug en hun groei word belemmerd als ze regelmatig bereden worden.
Lotti schreef:Vooral met jonge hengsten word dat wel eens gedaan.Let op , ook alleen als het paard al bijna volgroeid is en dit aankan.Paar keer longeren en een keer of 3 erop zitten en dan gaat zo'n paardje lekker terug de wei in tot hij 3-3,5 is. Dan is het makkelijker om het beleren terug op te pikken.
Hieke schreef:
Een doorgezakte rug krijg je niet van te vroeg beleren. Wel kan het minder goed zijn voor gewrichten en pezen maar dat hangt er helemaal vanaf op wat voor manier er mee begonnen is.
Persoonlijk denk ik dat je met kort longeren en er eens op gaan zitten niet veel schade aanricht.
Wèl met eindeloos longeren, veel gedoe en veel gestress...
Hij is kuikenmak, alleen wij beginnen met 3 jaarToydoll schreef:Ik ben overigens niet van mening dat het 'makkelijker' zou zijn als je er al is opgezeten hebt. Ik heb mijn paard groene 3 jarige naar volledig beleerde 4 jarige gebracht, zonder 'vakanties' en ze doet het beter dan al die andere die op hun 2de al 'beleerd' waren.