2,5 jaar licht aangereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

2,5 jaar licht aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:57

Is dat normaal? Ik zag net een advertentie, waarin stond dat een 2,5jarige te koop staat die licht aangereden is. Is het verstandig om op zo'n jonge leeftijd al te gaan rijden?!

VValar

Re: 2,5 jaar licht aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:58

Vragen naar de bekende weg?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:00

Zeker met jonge hengsten gebeurt het wel vaker.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:03

Het ligt aan het ras.
Kijk heb jee een flinke haflinger of heb je een ielere warmbloed is denk ik ook wel een verschil
en hoe licht aangereden er een paar keer op gezeten en wat gestapt of er op en een beetje mee aan het werk..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:06

verstandig is het nooit.. welk ras dan ook

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 19:07

VValar schreef:
Vragen naar de bekende weg?

hoe bedoel je?

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:11

dan is een paard nog niet uitgegroeid en eigenlijk is ie dan nog niet sterk genoeg om mee gereden te worden. Vroeg ingereden paarden hebben kans op een ingezakte rug en hun groei word belemmerd als ze regelmatig bereden worden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:20

vConcorde schreef:
hoe bedoel je?

Nou vragen op bokt.nl wat zij ervan vinden wanneer een 2,5 jarig paard licht aangereden is . 1+1= 2 hoor

Oh een een doorgezakte rug krijgen ze niet zo snel hoor van er met 2,5 jarige leeftijd op zitten

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:25

Je moet ook niet alleen rekening houden met de lichamelijk problemen maat voorname met de geestelijke aspecten. Een jong paard is er dan nog niet klaar voor.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:26

niet? o ik had een keer een paard gezien dat een doorgezakte rug had, de eigenaar vertelde me dat ie te vroeg was ingereden door de vorige eigenaren en dat ie daarom zo'n rug had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:26

Ik zag die advertentie ook
en wat ik dan doe is vlug op terug klikken
Ik laat hem dan staan...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:30

Marije1984 schreef:
Je moet ook niet alleen rekening houden met de lichamelijk problemen maat voorname met de geestelijke aspecten. Een jong paard is er dan nog niet klaar voor.

het 1ne paard is er sneller klaar voor als het andere .
we hebben ook een paard op stal staan met een doorgezakte rug die is ook niet te vroeg ingereden.
het hoeft niet altijd aan het inrijden te liggen

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:36

Tessa_frida schreef:
dan is een paard nog niet uitgegroeid en eigenlijk is ie dan nog niet sterk genoeg om mee gereden te worden. Vroeg ingereden paarden hebben kans op een ingezakte rug en hun groei word belemmerd als ze regelmatig bereden worden.

Een doorgezakte rug krijg je niet van te vroeg beleren. Wel kan het minder goed zijn voor gewrichten en pezen maar dat hangt er helemaal vanaf op wat voor manier er mee begonnen is.
Persoonlijk denk ik dat je met kort longeren en er eens op gaan zitten niet veel schade aanricht.
Wèl met eindeloos longeren, veel gedoe en veel gestress...

Vaak wordt begonnen met beleren in het jaar waarin het paard drie wordt (is mijn ervaring bij bijvoorbeeld jonge hengsten).
Of het verstandig is hangt erg van het paard af.
Ik kan me voorstellen dat het voor sommige paarden beter is om er even mee te wachten.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:44

wat voor ras het ook is het kan nooit goed zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:51

enne, koudbloed rassen, zoals haflingers, zijn later uitgegroeid en daarom is het voor die rassen juist nóg slechter dan voor warmbloeden, ook al zijn ze wat flinker!

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:59

Vooral met jonge hengsten word dat wel eens gedaan.Let op , ook alleen als het paard al bijna volgroeid is en dit aankan.Paar keer longeren en een keer of 3 erop zitten en dan gaat zo'n paardje lekker terug de wei in tot hij 3-3,5 is. Dan is het makkelijker om het beleren terug op te pikken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:22

Lotti schreef:
Vooral met jonge hengsten word dat wel eens gedaan.Let op , ook alleen als het paard al bijna volgroeid is en dit aankan.Paar keer longeren en een keer of 3 erop zitten en dan gaat zo'n paardje lekker terug de wei in tot hij 3-3,5 is. Dan is het makkelijker om het beleren terug op te pikken.

Geen enkel paard is volgroeid voor zijn 5de. Ze kunnen er misschien 'volwassen' uitzien, maar de groeischijven in hun rug zijn nog niet gesloten. Met hun derde kan je rustig beginnen, maar dan nóg zijn de schijven niet dicht en moet je voorzichtig doen. De meeste pony rassen zijn wel vroegbloeiers, en dravers worden meestal ook erop gefokt dat ze vrij snel groeien, maar ik zou écht niet voor hun 3de op hun rug gaan. Daarbij komt dat alle trekpaarden, maar ook friezen, zijn ernorme laatbloeiers, die kan je beter vanaf de grond opvoeden tot hun 4de.

Ik ben overigens niet van mening dat het 'makkelijker' zou zijn als je er al is opgezeten hebt. Ik heb mijn paard groene 3 jarige naar volledig beleerde 4 jarige gebracht, zonder 'vakanties' en ze doet het beter dan al die andere die op hun 2de al 'beleerd' waren.

Hieke schreef:

Een doorgezakte rug krijg je niet van te vroeg beleren. Wel kan het minder goed zijn voor gewrichten en pezen maar dat hangt er helemaal vanaf op wat voor manier er mee begonnen is.
Persoonlijk denk ik dat je met kort longeren en er eens op gaan zitten niet veel schade aanricht.
Wèl met eindeloos longeren, veel gedoe en veel gestress...

Doorgezakte rug kan je zeker wel krijgen van te vroeg beleren en teveel belasten. Gewrichten in de benen zijn in die tijd wel zo goed als gesloten, dus die zullen niet meer of minder slijtage hebben dan bij een volwassen paard. Het zwakke deel van een jong paard is zijn rug, als je hem te vroeg belast op zijn rug (en dan 1x zitten is dan nog niet zo erg, maar bijv 3x per week wél) wordt het kraakbeen in de wervels 'hard', en krijgt het paard uiteindelijk chronisch last van zijn rug, en op het moment dat dit dier dan nog gaat groeien, omdat het lichaam die schijven nog wil sluiten, zijn deze al dicht in een rare bocht, waardoor je doorgezakte rug kan krijgen.
Zolang ze het dier dan maar geen ijzers onder slaan, en niet springen blijven die pezen wel heel. Maja, wat heb je aan een paard met goede pezen maar een verklote rug...

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:27

weer een topic over inrijd leeftijden..
Wat iemand met zijn paard doet moet hij/zij toch zelf weten.

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:38

ik heb zelf ook een paardje beleerd met 2 1/2 jaar we hebben hem laten wennen aan het zadel en we hebben er ook een aantal keer op gezeten en ook los gereden en daarna is hij weer lekker in het land gegaan en hebben we hem met 3 1/2 weer verder op gepakt op zich vind ik dat wel de mooiste manier dan kennen ze al wel een beetje en dan kunnen ze er verder over na denken en het verwerken wat ze nou eigenlijk geleerd hebben en later weer lekker oppakken en er rustig weer mee beginnen zo is het bij ons gegaan dus licht aan gereden kan wel maar dan kunnen ze ook bedoelen dat hun er een aantal keer op hebben gezeten dat kunnen die mensen ook verstaan onder licht aangereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:22

dat gebeurd wel vaker, kijk maar eens bij de hengsten van de HK van KWPN

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 00:30

Zulke paarden moet je je handen niet aan branden, gewoon laten staan dus

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:07

Bedoelden ze niet: voor de wagen? In het tuig worden ze vaak wel vroeg aangereden.

Iedere verkoper snapt toch ook wel dat je niet in je advertentie moet zetten dat er al zoveel mee gedaan is? Of zijn er echt nog mensen die denken dat het een verkooppluspunt is als je je paard zo vroeg oppakt?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:21

Voor onze 2,5 jarige ONBELEEERDE tp ruin belde afgelopen week een man die vroeg waarom hij nog niet beleerd was. Reden: wij beleren pas met 3 jaar of ouder. De conclusie van de man was dat ons paard vast oervervelend en opstandig was bij het inrijden. Hij is kuikenmak, alleen wij beginnen met 3 jaar

Zo zie je maar weer, voor de een is het normaal en de ander heeft een andere mening. Daarnaast is dit echt het 100.000 ste topic over inrijden op jonge leeftijd.

Ik vind dat iedereen het hier voor zich zelf moet weten en bepalen wat goed en wat slecht is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:07

Toydoll schreef:
Ik ben overigens niet van mening dat het 'makkelijker' zou zijn als je er al is opgezeten hebt. Ik heb mijn paard groene 3 jarige naar volledig beleerde 4 jarige gebracht, zonder 'vakanties' en ze doet het beter dan al die andere die op hun 2de al 'beleerd' waren.

Met een hengst die echt veel hengst is ben anders wel blij als ze erop tijd een keer op zijn gaan zitten. Als vierjarige hebben ze al net even wat meer kracht ontwikkeld en is het toch prettig dat ze het gevoel van een ruiter al kennen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:24

2,5 zadelmak maken.
Kent ie het iemand op zijn rug te hebben en zijn rondjes ermee te lopen in stap en draf, dan half jaartje op rust.
Daarna weer oppakken.

Vind ik zelf een erg fijne methode, vooral bij wat brutalere paarden.
Is ie 'kuikenmak' lijkt me er niks op tegen om op/na zijn 3e in te rijden.

Let op: verschil tussen zadelmak en doorgereden zijn!