paard totaal veranderd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wisja

paard totaal veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:37

Ik weet niet zeker of het hier moet of bij medisch dus als die fout staat graag veranderen.

Het gaat over mijn vzpony. Iets over haar voor vooraf: het is een haflinger altijd zeer dik (nog zo'n ouderwetse) en altijd vrolijk(je kan altijd in haar ogen zien wat voor humeur ze die dag heeft) en eigenwijs. Mijn vriendin die heeft haar bijna anderhalf jaar geleden een tijdje gereden en weer normaal opgevoed(ze was helemaal verpest). Daarna ben ik er op gaan rijden en soms kwam die vriendin dan nog wel eens om haar te rijden, maar aangezien zij best ver woond is dat dus niet zo vaak. Zij ging dus vorige week op ponykamp en ze zou een ander paard meenemen, maar omdat die nog op het land stond met een veulen nam ze dus marije(mijn vzpony) mee. Ze zou er vorige week zondag heen gaan maar ik was die week ervoor heel hard ervan afgevallen en had dus een lichte hersenschudding en een zwaar gekneusde arm. Dus ze ging er een week eerder heen zodat zij haar kon rijden.

Hier het verhaal waar het omgaat:

Ze stond in een grote veewagen van iets van twintig paarden of zo iets. En op de terug weg is ze helemaal gaan flippen, ze heeft een gat in die veewagen geschopt en de buizen waar ze tussen stond helemaal verbogen. Het bleek dus ook dat ze het daar op kamp ook niet echt leuk had gehad: alleen maar rennen en steigeren. Maar in dat soort opzichten is ze best eenkennig. Nu is ze dus weer terug en ze is onwijs mager(dat komt niet omdat ze geen eten heeft gehad maar omdat ze gewoon heel de tijd ging rennen) en ze kijkt heel leeg zeg maar. Het lijkt alsof haar lichaam doorleeft maar zij liever doodgaat. Zo heb ik haar nog nooit gezien maar ze is ook heel raar geworden als je haar aan het halster hebt valt ze je half aan en als je ook maar iets doet staat ze bijna rechtop.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen, moet ik haar rust geven of veel aandacht geven?? En moet ik haar omdat ze nu zo dun is meer voeren(ze staat nog wel op het land maar ze gaat binnenkort weer naar binnen en dan wordt ze zowiezo meestal weer wat dunner)??

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen om me vrolijke meisje weer terug te krijgen!!

wisja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 17:13

weet helemaal niemand het??

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:34

ze heeft dus een hoop energie verbrand en geestelijk dus ook niet begrepen gevoeld.

ik zou haar eventjes laten bijkomen ,gewoon aandacht,poetsen,wandelen of erop stappen en wat dagen slobber geven.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:37

Hoi, ik zal het paard zeker zijn rust gunnen, dus niet werken, geef haar in ieder geval minimaal twee weken vrij. Daarnaast gewoon weer opnieuw beginnen, dus lekker poetsen, wandelen, knuffelen en rommelen. Verder goed wat bix geven en veel hooi/kuil
Geef het paard de tijd om er achter te komen dat het goed is, en dat je haar niets aandoet (vermoed dat ze akelige dingen heeft meegemaakt daar, onrustige omgang met haar enz)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:41

mischien kwam het omdat het ineens een andere omgeveing was waar ze zich niet thuis voelde

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:49

Jeetje wat erg voor je paard! Ik zou haar wel rust geven maar daarnaast wel prober veel met haar bezig te zijn dus idd wandelen, uitgebreid poetsen etc..
Ik zou haar niet teveel bix geven als je haar niet intensief traint maar wel onbeperkt bix en van mais worden paaarden ook wat voller.
En mocht er niets veranderen zou ik haar naar de DA laten nakijken misschien is het iets lichamelijks.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:50

onbeperkt bix moet eigenlijk hooi zijn!!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:40

Jeetje wat supervervelend!! echt lastig.. het is duidelijk dat je haf zich weer paard moet gaan voelen En daar kan jij hem zeker wel mee helpen! Gewoon heel veel aandacht geven en lekker hem in de wei laten staan komt vast wel weer gooed denk ik en hoop dat ie snel weer minder aggressief wordt...
Veel succes

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:05

Had het met mijn pony ook, niet zo erg, maar die zat ook nie lekker in dr vel. Ik heb haar uiteindelijk verhuisd maar dat maakt voor die van jou niet uit, ze is nu weer weg van de vervelende plek. Ik zou haar gewoon lekker bij laten komen, wel poetsen, event. n stukje wandelen, maar niet te veel.
Gewoon onbeperkt hooi/kuil of n wei waar nog goed gras staat, niet teveel krachtvoer, dan wordt ie veel te heet!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:47

heeft je pony niet een vriendje in de buurt die hij aardig vind, een kleine shet ofzo, misschien knap hij daar wel van op. Meer kan ik niet zegge, anders herhaal ik enkel wat hierboven is genoemd, sterkte en succes verder.

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:28

Je kan event. kijken voor een natuurlijke rustgever.
Het paard wordt geestelijk wat rustiger en kan de situatie dan beter verwerken.

Voor de rest doe wat je pony altijd leuk heeft gevonden. Alles met rust en zonder (werk)dwang.

Ik weet niet of je nu kan rijden en naar buiten kan maar ga na de rustperiode eens lekker buiten stappen bovenop je pony.

Ik wens jullie veel s6

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:31

Ik zou het gewone ritme weer oppakken. Regelmaat is iets waar een paard best wel veel aan heeft. En als ik de verhalen zo hoor is de vakantie voor haar een episode geweest waar ze uit haar vertrouwde omgeving vandaan is gehaald. Vooral wat eenkennige paarden hebben daar snel last van.

Dus niet overdreven aandacht geven, niet overdreven met rust laten, gewoon je oude ritme weer oppakken. En in het vervolg proberen om te voorkomen dat ze weer op kamp gaat.

wisja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:58

ja maar het kon niet aan het kamp liggen en aan de vreemde omgeving want ik heb haar deze zomer zelf ook mee op kamp genomen en toen was er niks aan de hand maar ze is gelukkig weer zo goed als normaal:)

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:07

Misschien bij jij haar vertrouwde omgeving??? het is niet altijd waar je pony staat, maar vooral wie het om zich heen heeft!!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:15

Je weet natuurlijk nooit wat er op dat ponykamp gebeurt is toen!
Misschien is ze wel geslagen!?