veulen heeft het koud

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HarryM

veulen heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:22

hallo

ik heb een vraagje ??

mijn veulen heeft volgende week de leefttijd behaald waarbij ik zeg ik kan haar gaan afspenen nu was mijn bedoeling om het veulen lekker buiten te laten staan in de kudde en de moeder weer lekker op stal alleen nu het probleem vandaag met de erge regen heb ik mijn veulen binnen moeten halen omdat zij erg stond te bibberen alleen wat kan ik hier nou aan doen ?

graag tips

groetjes leonihuis

Mizz_mol

Re: veulen heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:24

Deken?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:26

dekentje

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:26

Zorgen dat je veulen uit de wind kan staan. Regen is meestal niet zo'n probleem, wind is veel erger (zeker als het veulen nat is). Als je een schuilhok maakt, kan je veulen kiezen of hij buiten blijft of binnen gaat staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:27

Lekker laten staan
bibberen betekend zichzelf warm houden.

uiteraard wel met een schuilhok buiten zetten, dan kunnen ze zelf kiezen wat ze willen.
Maar bij mijn veulen vorig jaar, zag ik dat hij nooit binnen ging staan

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:29

ja als ik een deken doe kan ik dan het beste een gevoerde of ene ongevoerd regendekje doen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:30

NIET laten staan hoor! binnen halen, zodra hij droog is stopt het bibberen wel, geen dekentjes is niet nodig, als je hem weer buiten zet zou ik zorgen voor een schuilstal. geef m maar een warme knuffel van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:31

aub, geen deken bij een veulen
Als je graag wilt dat hij geen weerstand opbouwt

een deken is alleen voor het gemak met rijden.
Zodat een paard minder vacht aan maakt en zodoende minder zweet.
Nergens anders voor

Hier net wat ouder dan een half jaar
Maar hij had het niet koud

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:10

vorst en sneeuw is natuurlijk wat anders, dat is gezond, maar een berg regen op je veulentje kan wel eens koud voor m zijn.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:32

hoe denk je dat wilde paarden dit doen? Kom op zeg, rillen is idd warmhouden, lekker laten staan, zo kan hij voldoende weerstand opbouwen

Roelensteijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:34

Niet bibberend buiten laten staan hoor.
Volgens mij is bibberen het teken dat ze zichzelf niet meer warm kan houden en is dat de laatste manier om het niet nog kouder te krijgen en als je haar dan veel langer buiten laat staan, kan ze verkouden worden.
Ik zou haar lekker binnen zetten. Misschien bij regenachtig weer een ongevoerde regendekentje? Groetjes Marielle

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:34

indd staan laten mijn paard heeft ook 2,5 jaar buiten gestaan in de ergste weeromstandigheden dit is echt beter.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:36

Mijne ook, die staat in weer en wind buiten en is nooit verkouden geweest Zelfs afgelopen winter met -20 De andere pony wordt bij elk sputje regen naar binnen gegooid, heeft een beroerde weerstand en zit binnen een jaar al aan drie keelontstekingen en verkoudheden...
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 25-10-05 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:36

Door een dekentje zal het veulen minder vacht aanmaken en het nog kouder krijgen, zo simpel als dat.
Schuilstal moet aanwezig zijn, natuur doet de rest

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:40

GEEN deken bij een veulen.....
Dekens bij veulens zijn er alleen voor als je naar de keuring wilt of als ze doodziek zijn. Het moet niet gekker worden...dekens bij veulens opdoen tegen de regen....
Zorg er voor dat je veulen een plek heeft waar hij kan schuilen. Bij extreme regenval de hele dag kun je hem binnenhalen, zeker nu vlak na het afspenen, dan zijn ze iets kwetsbaarder.
Verder zoveel mogelijk buiten laten, dan bouwt hij weerstand op. Heus, hij zal een keer verkouden worden...dat worden alle veulens...maar dat worden kleine kinderen ook met grote regelmaat.
Wij fokken veulens op, dus ik weet waar ik het over heb. Met zulk weer als gisteren en vandaag hebben we ze binnen in de loopstal, verder zoveel mogelijk buiten met een inloopstal waar ze beschutting kunnen zoeken tegen de wind.
Denk er aan dat het diertje voldoende ruwvoer (kuil, hooi) tot zijn beschikking heeft. En dat dit de hele dag door gegeven wordt...daarblijven ze warm van door de spijsvertering!

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:48

Ik weet niet waarom sommige mensen zeggen dat je een deken op moet doen??? Echt niet doen bij een veulen hoor! Dekens zijn voor volwassen paarden. Zorgen dat het veulen wel constant buiten staat, niet steeds naar binnen en naar buiten, want dan past ze zich sneller aan aan de kou. Als ze zo staat te trillen dan moet ze wel een goede schuilgelegenheid hebben.

Verder is het ook niet ideaal om nu pas het veulen af te spenen, net nu het rotweer is want ze kan nu niet meer drinken en je kan echt een terugval verwachten, ze zal wat mager worden, en met die kou erbij... niet ideaal. Als ze eenmaal gewend zijn aan de kou dan bouwen ze een goede weerstand op. Is ze trouwens wel al gewend om dag en nacht buiten te blijven staan? Zo niet dan kan je haar eigenlijk niet in deze situatie buiten laten staan. De omslag is dan wel heel groot.

Oh ik zie nu dat er boven mij hetzelfde wordt gezegd, daar sluit ik me dus bij aan, ook wat betreft (ruw)voeren, zorgen dat ze heel veel te eten heeft, liever te veel dan te weinig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:56

Onze veulens staan 24/7 op de wei zonder schuilstal. Zorg wel voor voldoende eten, verbranding van voer zorgt ervoor dat de veulens zichzelf warm houden. Verder zie ik paarden wel vaker rillen, maar het wil niet altijd zeggen dat ze het echt koud hebben. Heb je aan de oren gevoeld?
Deken absoluut niet doen, ik zou als het te hard regent ervoor zorgen dat je veulen wel wat kan schuilen. Het is natuurlijk wel zo dat een veulen wat weerstand verliest na het spenen. Onze veulens zijn ook al wat langer van de merries af en kunnen het goed hebben.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:00

Geen dekens opdoen bij een veulen.
Maar ook niet buiten laten staan, ik laat ze nooit buiten als ze zo bibberen.
Ze laten gewoon duidelijk merken dat ze het koud hebben, als wij het koud hebben dan bibberen we ook, maar dan gaan we naar binnen of trekken iets warmers aan, ik wordt er iig niet warmer van als ik bibber

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:16

Als je niet voor een schuilstal kan zorgen voor je veulen, zou ik toch een ongevoerde regendeken opdoen
Toen Yel nog veulen was had ze ook koud met de regen, en heb haar ook gewoon een dek omgedaan kan niet zeggen dat ze daardoor zwakker is dan een paard dat als veulen geen deken om heeft gehad
Ze staat nu gewoon zomer en winter zonder deken, en nooit ziek is ze
Kreeg ook veel commetaar, maar je kan dat beest niet kou laten lijden als het dagen regent en het ook koud heeft
Als het nu nog af en toe droog is met een zonnetje zodat die zich op kan warmen dan is het wat anders
Maar nu met deze regenbuien kan hij zich nooit opwarmen, en als je veulen aan geeft dat die koud heeft betekend dat naar binnnen of een deken
Aangezien het slecht is voor een veulen veel binnen staan is een deken de beste oplossing
Maar wel alleen die deken omdoen als het veel regent een klein beetje regen kan die best hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:39

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:52

Neonlight schreef:
Onze veulens staan 24/7 op de wei zonder schuilstal. Zorg wel voor voldoende eten, verbranding van voer zorgt ervoor dat de veulens zichzelf warm houden. Verder zie ik paarden wel vaker rillen, maar het wil niet altijd zeggen dat ze het echt koud hebben. Heb je aan de oren gevoeld?
Deken absoluut niet doen, ik zou als het te hard regent ervoor zorgen dat je veulen wel wat kan schuilen. Het is natuurlijk wel zo dat een veulen wat weerstand verliest na het spenen. Onze veulens zijn ook al wat langer van de merries af en kunnen het goed hebben.

Dit is een verwarrend antwoord, moet ze volgens jou nu wel of niet in een schuilstal etc. Alleen de deken ben ik het mee eens heel slecht voor een veulen zo probeer je iets op te lossen wat je op een betere manier niet kan.

De vraag is gesteld voor een net afgespeend veulen. In de eerste plaats doe ik afgespeende veulens altijd direkt samen, gedeelde smart is halve smart.
Ten tweede moet het veulen goed brokken kunnen eten wat nu op de wei staat zit weinig meer in.
En altijd een schuilhok, niet alleen 's winters maar ook zomers dan tegen de hitte en dazen, nu tegen de regen

Mijn 2 vorige week afgespeende veulens, hebben een groot schuilhok (6 1/2 x 3 1/2) en een heel ruime uitloop (1/4 ha). Ze eten samen ruim 6 kg veulenbrok naar binnen en hooi terwijl er nog gras staat. En met dit weer kiezen ze zelf voor om lekker in het droge stro te liggen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:16

ik ken het probleem, mijn fjordenveulen(7 maanden) staat ook op het land en verdomt het de schuilstal in te gaan!!
Gevolg, loopneus en rainrot.
De rainrot is nu bijna geheel weg op de oude plekken maar begint nu op nieuwe plekken te ontwikkelen.
Ik geef nu heel veel extra vitamines, anti-oxidanten, mineralen en het hele rattenplan!!(ook vitamine boosters, zo'n spuit)
Hij krijgt onbeperkt hooi en krijgt 1 1/2 koek(pavo aura) en een schep brok extra(pavo liga, eiwit vrij)
En wat betreft de loopneus, helaas hier is niets aan te doen, het is een klein kind en die zijn gewoon veel gevoeliger.
Geen dekens opdoen, please!! Dat is absoluut finest voor je veulen.
Ik laat die van mij gewoon buiten lopen ondanks alles, hij heeft het nl. absoluut niet koud, ondank dat die af en toe bibberd, dit is niet erg voor een paard het is namelijk niet zo als bij een mens dat bibberen de laatse mogelijkheid is om het warm te krijgen voor onderkoeling!! Een paard kan nog een hele andere truckendoos open treken!
Het grootste probleem waardoor hij zo vatbaar is komt omdat hij heel vroeg van zijn moeder is afgehaald(met 4 maanden), hierdoor heeft hij maar weinig weerstand van moeders af kunnen opbouwen.
Als alles dadelijk niet blijkt te werken gaat hij alsnog weg de grote opfok in maar liever niet aangezien ik hem nu iedere dag zelf kan controleren en ook iedere dag hem iets meer kan opvoeden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:40

Dekens zijn voor de eigenaar, niet voor het paard.
Een veulen onder deken is net zo idioot als je auto in de woonkamer zetten omdat het koud is!
Zorg wel voor voldoende voer, zodat ze de energie hebben om zichzelf warm te stoken. Dit zou in een extreem geval kunnen betekenen dat er misschien wel een kilo brok in met, naast het ruwvoer, maar zolang ze dat ook opstoken, is dat geen punt.
Schuilmogelijkheid is een wettelijke verplichting, ontbreken ervan is dierenmishandeling. dat ze er niet instaan, is hun probleem.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:55

Er moet wel een verschil gemaakt worden tussen de soorten veulens.
De meeste pony rassen hebben aan een plekje uit de wind voldoende, terwijl rijpaard en andere hoog in het bloedstaande veulens beter af zijn met een schuilstal.
Op stal, weinig beweging en dekens is voor alle veulens slecht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:39

sarabande schreef:
Neonlight schreef:

Dit is een verwarrend antwoord, moet ze volgens jou nu wel of niet in een schuilstal etc.

Valt wel mee, ik heb toch echt gezegd dat ze wel een schuilstal moet aanschaffen. Onze veulens hebben er geen, maar hebben vanaf dag 0 altijd 's nachts in de wei gestaan, en zijn al langer afgespeend. De eerste 2 weken na het afspenen hebben ze ook een stal gehad. En als het gras in deze wei op is en het kouder gaat worden komen ze weer naar huis waar ze ook een schuilstal hebben. Het weer is nu nog niet echt extreem slecht. (Wil zeggen koud)