Is dit zielig

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Is dit zielig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:38

Mijn pony van 25 jaar laat ik nu buiten zonder dek. S'middags gaat ze weer naar binnen.
Het heeft vandaag flink geregent en ze was ook goed nat. Het was haar niet aan te zien dat ze het koud had. Ze stond niet te trillen en de haren stonden ook niet recht over eind. Ik ben van mening dat dit best wel kan aangezien ze een goed wintervacht aan maakt. Nu beginnen ze op stal te zeiken dat ze het zielig vinden en omdat ze ouder is dat haar wintervacht niet voldoende is.
Wat vinden jullie?.

Jessica

Karin_deB

Re: Is dit zielig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:41

Als ze het gewend is zonder dek buiten te staan, en als ze aangeeft dat ze het niet koud heeft dan vindt ik het niet zielig!
Je merkt het vanzelf wel als ze het toch koud heeft.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:42

Als je van mening bent dat ze nog goede vacht aan maakt en je niet aan haar merkt dat ze het koud heeft kan dit volgens mij gewoon hoor.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:42

ik denk dat het geen kwaad kan. maar met deken is het denk ik toch wel beter. staat ze altijd zonder deken?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:43

ja, als de wintervacht er goed op zit, dan zal ze het niet koud hebben.
en als het vriest, kun je er alsnog een dek opdoen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:44

Hej,
Ik denk dat het niet echt zielig is. Maar het kan natuurlijk dat ze het mischien wel een beetje koud heeft. Maar het is toch niet kou dnog, maar misschien als het echt kouder wordt dat je toch voor een dekje moet kijken. Verder, ik geloof nit echt dat je aan een paard kan zien of hij het koud heeft, door te bibberen. Ik denk dan eerder dat hij een beetje lusteloos is, maar dat terzijde. Als de wintervacht lang en dik genoeg is, zal het niet erg zijn. Een paard voelt het pas echt als e regen op zijn of haar velletje zit. Dus wat je dn zeker niet moet doen is haar te borstelen. Je zou natuurlijk kunnen kijken als je hem buitenzet, of het water tot zijn velletje zit. En anders laat je dat die "zeikende"mensen maar doen.
Groetjes, Barbara

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:46

Ze staat vanaf het voorjaar zonder dek, en ze heeft een lekkere wintervacht. Dat is toch het beste dek wat je kan wensen.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:49

Joh, je hebt altijd mensen die het zielig vinden als je je paard niet onder 4 dekens zet als je zelf ook een winterjas aandoet, want als je het zelf koud hebt heeft je paard het automatisch ook koud

Idd kijken of de vacht niet overeind staat en even tussen de vacht voelen/ kijken of de ondervacht nog droog is. Als de ondervacht droog is (zoals het hoort) heeft je paardje nog een prima regendekentje van zichzelf. Wordt de ondervacht nat dan pas krijgen ze het koud.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:57

Het warm houden van het paardenlichaam kost veel energie. Als een paard al wat meer op leeftijd is, is het helemaal nog niet zo onverstandig om hem een dekentje op te gooien zodat hij zijn energie niet zoveel hoeft te gebruiken aan het warm houden. Maar goed, als je paard dit altijd gewend is zo zonder deken buiten lopen, dan zal hij het echt niet in ene koud gaan krijgen. Gewoon goed opletten of je paard koud gaat aanvoelen met slecht weer. Dan kun je er altijd nog een deken op gooien.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:00

Pluttersput schreef:
Hej,
Verder, ik geloof nit echt dat je aan een paard kan zien of hij het koud heeft, door te bibberen.

Nou, die van mij kan echt klappertanden en rillen! Dat is me een keer overkomen toen het echt koud (min 10 ofzo) was. Ik was aan het opzadelen en dacht: wat hoor ik nou? Maar dat waren zijn tanden die dus klapperden. Dit was slechts een anekdote. Je ziet het trouwens eerder door de haren die overeind staan.

Maar dat terzijde. Jessica, er zijn altijd mensen die dit zielig vinden en daar moet je je echt niets van aantrekken. Ik persoonlijk, vind het zielig als een (gezond) paard 23 uur per dag op stal staat. Er is niets zieligs aan een paard dat lekker buiten staat, ook al regent en waait het. Die van mij heeft ook een lekkere wintervacht en heeft vandaag (net als iedere dag) van 10h tot 16h zonder deken buiten gestaan. Het regende behoorlijk vandaag en hij heeft daar geen last van en hij krijgt er niets van. Wauw, wat een wonder! Nee hoor, dat is vrij normaal. Maar, beste lezers, probeer dit niet thuis met een geschoren paardje, wat al sinds september onder de dekens staat, die niet gewend is om veel buiten te lopen. Dan is de kans op een koudje wel wat groter en dat is dan wel enigszins 'zielig'.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:03

Paarden kunnen zeker wel rillen en klappertanden hoor.

Niets zieligs aan hoor, lekker buiten is beter dan binnen voor de meeste paarden.

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:08

Ik denk niet dat het zielig is voor je paard, omdat je paard al een dikke wintervacht heeft en ook omdat hij het gewend is om zonder deken te staan. bij ons op stal staan ook oudere paarden en daarvan hebben sommige ook geen dekentje op en die lopen ook gewoon buiten. en als je niet aan je paard merkt dat hij het koud heeft dan kan het denk ik geen kwaad

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:27

Als je ervoor zorgt dat ze voldoende te eten heeft kan dit prima.Geef anders extra hooi zodat ze warm blijft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:01

mijn arabier van 24 staat ook de hele dag buiten zonder dek... en absoluut niet ziek, geen snotje of wat ook .

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:12

Mijn paard en pony's staan ook zonder deken buiten. Ook in de regen enz. Mijn pony's zijn 2 jaar en een half jaar die krijgen zowiezo niks op. Mijn paard krijgt ook pas een dek op als ik merk dat ze het koud heeft. Is niks zieligs aan!

hyperkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:26

hoii..
kijk, als het een
shet is, is het
anders dan een
arabier..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:42

hyperkind schreef:
hoii..
kijk, als het een
shet is, is het
anders dan een
arabier..

Arabieren kunnen ook wintervachtjes kweken hoor, natuurlijk ziet een Shet er eerder uit als een bolletje wol maar er zijn zat Arabieren die eigenlijk zonder dek buiten kunnen, maar dat is geheel aan de eigenaar. Je hoeft trouwens niet zo vaak op enter te drukken hoor .

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:46

hyperkind schreef:
hoii..
kijk, als het een
shet is, is het
anders dan een
arabier..

in de woestijn, wara arabieren vandaan komen, kan het ook erg vriezen! dus die hebben het evenmin koud zonder deken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:54

een paard zonder deken is een mazzelaar
geen paard zou zelf voor een deken kiezen
hoeveel paarden staan er niet met een veel te warme strakke slechtpassende schuivende deken op (veel te veel)
veel paarden hebben daardoor ook een hekel aan een deken en doen hun oren plat bij het op en af doen

soms is een deken beter als een paard in de sport loopt en door een dikke vacht lang (te) nat blijft
dan is scheren een optie en is een warme deken noodzakelijk

jou paard past zich vanzelf aan qua vacht
deze zal in de loop van de winter steeds dikker worden
en bij extreme vrieskou kun je altijd nog een deken op doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:30

tella bij mij op stal is 30 en staat gewoon 24 uur per dag nog buiten, ze kan schuilen onder een stel bomen gelukkig.

als je mertk dat je dier er last van heeft, dan kun je altijd een ongevoerde regendeken er op doen...

zowiezo wel goed hooi voeren,

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:48

Mijn paard is ook al op leeftijd (20) en staat altijd zonder deken. Gewoon het hele jaar door.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:30

Mijn pony van 20 staat nu ook nog niet met deken op. Zodra hij het echt koud krijgt krijgt ie wel een deken op. Hij red het nu nog prima zonder.