Paard kan niet meer zonder kalfjes.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gabbertje

Paard kan niet meer zonder kalfjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:34

Ik heb een probleem met Gabber.
Hij heeft 4 maanden 24/7 buiten gelopen met kalfjes van een half jaar oud. Dit ging echt super goed. Hij was echt een beetje aan het moederen over de kalfjes ('t is een ruin )
Nu staat alles weer op stal omdat het gras 'op' is en het weer het niet meer toelaat voor de allerkleinste kalfjes.
Gabber mag niet meer gereden worden en ik moet toch iets verzinnen om hem zijn beweging te geven. Hij wil nu dus niet meer naar het land, als ik hem buiten heb, blijft hij maar lopen en hinniken. Hij loopt dan voor zijn gezondheid echt veel te veel. Nu probeer ik hem nog wat te longeren om aan zijn beweging te komen maar ook dat gaat gepaard met hevige bokpartijen en gehinnik. Zodra hij weer binnen is, is hij weer zo mak als een lammetje. Hij wil dus absoluut terug naar de kalfjes op stal.
Wat moet ik hier nou mee? Ik kan hem toch moeilijk tot mei 2006 in de stal laten staan???

p.s. ik heb al een shetlander gekocht maar dit helpt ook niet, hij wil alleen maar naar de kalfjes. Hij kijkt niet op of om naar de shet.

p.s.2 hij heeft niets met volwassen koeien dus het is ook geen optie om die erbij te zetten.

Marliesje

Re: Paard kan niet meer zonder kalfjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:00

Wat een aparte smaak heeft je paard, das wel erg lastig.
Kun je niet 1 van de kalfjes bij hem in de wei zetten als gezelschap, bijvoorbeeld een paar uurtjes per dag? Of is dat te koud voor het kalfje. Misschien kun je 1 kalfje kopen voor hem als gezelschap?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:01

Marliesje schreef:
Wat een aparte smaak heeft je paard, das wel erg lastig.
Kun je niet 1 van de kalfjes bij hem in de wei zetten als gezelschap, bijvoorbeeld een paar uurtjes per dag? Of is dat te koud voor het kalfje. Misschien kun je 1 kalfje kopen voor hem als gezelschap?

helaas word dat kalje ook een grote koe

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:09

Maar dan kunnen het toch maatjes worden als hij hem al kent van jongs af aan?? Veel succes!

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:16

Hij heeft zeker een aparte smaak. Het vreemde is dat hij vroeger altijd gewoon goed met shetlanders om kon gaan. Maar hij kijkt niet op of om...
Het probleem met een of twee kalfjes is
A: te koud
B: de kalfjes zijn niet zo gehecht aan Gabber en willen dus terug naar hun eigen soortgenootjes.

Zelf een kopen is niet nodig, Gabber staat op de boerderij van mijn schoonfamilie en heb de kalfjes bij wijze van spreke voor het uitkiezen.

Hij heeft op stal ook lijfelijk contact met de kalfjes, zijn box is heel open en hij kan met zijn hoofd en hals bij de kalfjes komen. Het is op zich wel heel leuk om te zien hoor, ze staan elkaar de hele dag af te lebberen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:29

tja lastig. Misschien een kalfje aan een dekentje wennen en dan samen naar buiten?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:35

Ik sta ook op een boerderij en daar zijn de jongste kalveren idd ook weer naar binnen gegaan, omdat het te koud werd. Een deken voor een kalf vind ik persoonlijk een beetje onzin, die hoort gewoon bij de rest van zn groepje te staan.

Het enige wat ik nu kan zeggen over jouw paard, die zal er gewoon aan moeten wennen dat hij het nu maar met de shet moet doen . Het zal misschien nog wel een paar weken zo doorgaan. Het klinkt een beetje als een merrie waarvan haar veulen is afgespeend. Klinkt hard, maar hij moet er gewoon doorheen.
Volgend jaar mag hij weer moederen .

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:55

We hebben vorig jaar precies hetzelfde probleem gehad. Ik heb toen al de shetlander gekocht. Hij heeft maanden aan de shet kunnen wennen maar dit is niet gelukt. We hebben het iedere dag geprobeerd maar Gabber werd er maar niet rustiger van.(de shet is inmiddels verkocht, hij kon het bij twee jonge meisjes veel beter krijgen dan bij lompe Gabber van 1.72 die hem in elkaar trapte, hij doet de kalfjes trouwens niets)
Gabber zal en moet naar de kalfjes terug.

Tinne schreef:
Een deken voor een kalf vind ik persoonlijk een beetje onzin, die hoort gewoon bij de rest van zn groepje te staan.

Hier ben ik het mee eens.

Gabber wil echt niet, hij is van nature zo'n rustig en kalm paard en liever lui dan moe... alleen als hij weg gaat is het helemaal mis. Het gaat nu al een hele tijd zo en ik weet me er echt geen raad meer mee. Ik kan dat beestje toch niet binnen houden tot volgend voorjaar... hij moet toch wat beweging krijgen (alleen niet zoveel als hij zelf doet)

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:50

Een bonte smalle shetlander
Nee gekheid, wat ik zou kunnen aanraden is om samen met hem door het weiland te wandelen en afleiding in de wei te zoeken.
Mocht hij willen gaan hinikken of raar gaan doen moet je juist met hem bezig gaan om een volte te draaien o.i.d.
Of leg ergens iets engs neer waar hij dan de aandacht bij gaat houden.
Verder weet ik het ook niet echt..

Succes in ieder geval!

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:26

LadyF schreef:
Een bonte smalle shetlander
Nee gekheid, wat ik zou kunnen aanraden is om samen met hem door het weiland te wandelen en afleiding in de wei te zoeken.
Mocht hij willen gaan hinikken of raar gaan doen moet je juist met hem bezig gaan om een volte te draaien o.i.d.
Of leg ergens iets engs neer waar hij dan de aandacht bij gaat houden.
Verder weet ik het ook niet echt..

Succes in ieder geval!

Ik loop nu al met hem door de wei en ik probeer ook afleiding te zoeken (d.m.v. snoepjes e.d.) als hij gaat hinniken staat hij echt stokstijf stil en is met geen mogelijkheid in beweging te krijgen. Hij steekt zijn hoofd in de lucht, heeft hele grote neusgaten en gaat echt staan schreeuwen.

Bedankt voor de reacties.