Rups bij paardenmest in de wei

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Rups bij paardenmest in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:31

ik vind met regelmaat een dikke rups bij de mest, als ik deze aan het opruimen ben. ze liggen dan opgekruld. ik dacht dan ook eerst dat het poppen waren van insecten maar het zijn nog rupsen die in actie zijn. beetje een rare tijd van het jaar hè, voor rupsen?

en ook dat ik ze bij/naast/onder de mest vind, is dit toeval of leven ze van de mest? ze zijn zo'n 4cm. lang en 6 tot 7 mm. in doorsnee.

kent iemand dit?
Afbeelding

Marloes_R

Re: Rups bij paardenmest in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:04

Ik heb dat ook gezien! In de mest bij mij op de wei zitten er regenwormen in. Ook helemaal opgekruld. Ik vroeg me ook al af waarom ze er in zitten. Ik weet helaas het antwoord niet, maar ik blijf het topic volgen!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:08

vindt het ook raar misschien door het natte weer

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:26

wormen ja kan ik me indenken, immers die leven in de grond. maar welke vlinder legt zijn eitjes nou in het gras en zo laat dit jaar dat er nog rupsen rondlopen?

Roelensteijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:37

Zouden die rupsen en wormen niet gewoon zo'n verse paardedrol lekker warm vinden? (komen misschien op de warmte af)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:41

zijn het wel rupsen en niet een of andere voorstadium van een mestkever ofzo?......dat je een soort van supermade krijgt die later strontvlieg wordt?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:41

Pellie schreef:
maar welke vlinder legt zijn eitjes nou in het gras en zo laat dit jaar dat er nog rupsen rondlopen?

De natuur is redelijk uit haar ritme door de warme oktobermaand. Er zijn ook nog steeds paarden die last hebben van zomereczeem, dat komt normaal gesproken in oktober niet meer voor, maar in sommige gebieden stikt het nu nog van de mugjes. Ik kijk er dus niet gek van op dat er ook nog vlinders en rupsen te vinden zijn.

Jacimatho, dat lijkt mij eerder een rups dan een voorstadium van een mestkever... Maar ik kan het mis hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:41

komt omdat het eigenlijk nog best warm is!!

heel simpel, dat is de enige verklaring, er vliegen nog bijen rond en ik zie zo af en toe nog vlinders...

als t echt kouder word zijn die wel weer weg, regenwormen in de mest is heel normaal, wormen vinden dat lekker, die rups zal ongetwijfeld ergens op zoek zijn naar een plekje om zich te verpoppen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:07

jaaa het was idd écht wel een rups!!
nou sneu voor ze, want ik ben bang dat het er niet meer van komt dit jaar..!!!

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:01

Het lijkt op een emelt, de larve van de langpootmug, lijkt inderdaad heel erg op een rups. Echter waar rupsen nogal teer zijn, zijn dit ongeloofelijk taaie krengen. Niet kapot te krijgen. Ze leven vooral van worteltjes van gras en andere plantjes.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:06

precies, die richting dacht ik ook op....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:10

Die rups, heb je er ook langere gevonden van 6-7 cm lang, en 1 cm dik?

Die foto doet me namelijk heel sterk denken aan een rups die wij hier hebben gevonden. Die van "ons" is de pop voor een een zeldzame vlinder voor deze contreien (leeft in frankrijk). Geloof dat het een bepaalde pijlstaart was. Kan niet op precieze naam komen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:00

van langpootmuggen??? maar die muggen zijn een stuk slanker dan die vette rupsen? in mijn ogen strookt dat niet met elkaar maar het zou natuurlijk best kunnen ja. ze zagen er wel taai uit ja, ik ga het maar niet testen als het niet erg vindt

maya, zo groot ben ik ze nog niet tegen gekomen nee

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:21

en?....ben je er al achter wat voor dier het is geweest?