Paarden en zwanger(mens dan)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loontje

Paarden en zwanger(mens dan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 14:48

Gister was ik bij mijn ouders en nou had mijn tante aan mijn mams gevraagd of Amber van mij reageerd op het feit dat ik zwanger ben.

Nou is Am wel vrij rustig bij mij(rij niet meer)qua omgang.En ook met longeren haalt ze geen fratsen uit,wat ze wel doet bij mijn verzorgster.
En ze zal niet zo gauw meer schuren bij me.

Maar nou kan ik daar niet van zeggen of het nou komt door de zwangerschap of doordat ze zelf gewoon rustiger wordt.

Ze werkt met rijden makkelijker mee dan voor heen en wil ook echt werken en mee werken met je.

Misschien heeft het te maken met het feit dat ze gewoon wat ouder wordt en de wilde haren kwijt raakt.Ik weet het echt niet.

Nou was mijn vraag eigenlijk voor de mensen die zwanger zijn of geweest zijn en tch met paarden omgaan/gingen of jullie verschil merken en waaraan jullie denken waarom je paard zo reageerd(zoals hij/zij doet)???

Angela

Re: Paarden en zwanger(mens dan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:19

Je ziet het wel vaak dat paarden bij gehandicapten erg veel geduld kunnen opbrengen, meer als ze van niet-gehandicapten kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:53

de dochter van mijn baas is pas bevallen, een aantal maanden van te voren is ze gestopt met rijden, ze vertelde dat de laatste maanden dat ze reed haar paard veel voorzichtiger leek te doen, en de maande dat ze niet reed dat haar paard ook voorzichtig leek te doen, ze dacht eerst dat het onzin was, maari k denk dat het wel is!

wat angela88 ook al zegt, van een gehandicapten kunnen ze meer hebben, misschien beschouwen ze een zwangere wel als een "gehandicapte"

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:15

ik heb het idd al wel vaker gehoord dat sommige paarden voorzichtiger doen met zwangere vrouwen. Het zou goed zijn, vind het een beetje eng om zwanger op een jong paard te stappen

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:31

Toen ik zwanger was heb ik tot mijn 7e maand doorgereden.
Ik had het gevoel dat hij superbraaf was en heel voorzichtig in die tijd.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:46

Ik kan helaas geen antwoord geven op je zwangerschapsvraag, dat heb ik nl. nog nooit ondervonden
Wel weet ik dat mijn vorige paard duidelijk reageerde op mijn 'zwakke punt'.
Ik heb een vrij heftig auto-ongeluk gehad en mijn paard wilde best weleens wat fratsen uithalen, maar als ik slecht in m'n vel zat dan deed hij dat nooit.
Zodra ik een goed moment had, werd hij ook weer een stukje brutaler
Ik had echt het idee dat hij aanvoelde dat ik op dat moment kwetsbaar was en daarom geen gekkigheid uithaalde.
Of het allemaal waar is? Voor 100% zeker weet je het natuurlijk nooit, maar ik meen toch echt ondervonden te hebben dat het weldegelijk zo is

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:41

Toen ik zwanger was keek mijn paard me af en toe een hele tijd aan. Heel apart net alsof ze het wist, met rijden was ze wel rustiger dan voorheen maar ik denk dat dat eerder te maken heeft, dat ze toen zo ziek geweest is. Er zullen vast paarden zijn die heel voorzichtig zijn maar er zijn ook paarden die misbruik van de situatie maken! Je eigen paard ken je het beste, ondanks dat kan er altijd iets gebeuren.
Ik reed toen een paard voor een ander, paard reed ik al ruim 2 jaar nog nooit is er wat gebeurd totdat ik 7 maanden zwanger was, toen heeft ze me er afgebokt. Mede doordat ik zelf niet meer zo stevig zat en er een nieuwe zadel op lag bokte ze me er toch vanaf en heb daardoor wel bijna 14 dagen in het ziekehuis gelegen.
Rijden/omgang kan goed gaan maar wees wel voorzichtig!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:43

Dat paarden met gehandicapten meer geduld hebben dat geloof ik echt wel!
Een paar jaar geleden reed ik op een manege waar een zeer eigenwijze Fjord stond...
In de gehandicaptenlessen was het dier echt zooo braaf...hij deed geen stap verkeerd...
Maar zette je hem in in de "gewone" lessen dan sloeg die naar andere pony;s en sprintte die er steeds vandoor...
Toen die ouder werd (rond de 20) ging het wel iets beter d8 ik...want toen kon ik hem ook rijden...maar misschien had ik na 3 jaar ook gewoon wel beter leren rijden....

Of dat als je zwanger bent hetzelfde is weet ik niet, iig nog geen ervaring mee

mini_bienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 05:24

Merk wel dat paarden voorzichtiger worden als er "iets" is... heb vaak last van mijn pols, en dat is vrij vervelend met rijden, merk dat paarden daar gewoon rekening mee houden zeg maar....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:56

Mmmm kan het me niet meer echt herinneren eigenlijk... (laatste zwangerschap is 3 jaar geleden). Bij mijn oudste zoon heb ik zelfs met 8 maanden nog gereden. Wel op een engels zadel, want de knop van mijn westernzadel zat danig in de weg.
Bij de 2e kon ik met 4 maanden al niet meer rijden, mijn maag begon op te spelen...heel raar. Ik kwam misselijk van mijn paard af...

loontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:44

Ik zelf rijdt nu ook niet meer hoor.Ook omdat ik last krijg van mijn heupen en omdat ik weet dat mijn paard rare dingen kan uit halen(lees rodeo).Nou heeft ze de tijd dat ik wel gereden heb en zwanger ben zich op en top gedragen,maar neem geen risico's aangezien ze laatst kim gelanceerd heeft.

Mijn moeder vertelde een verhaal dat een vrouw van haar paard ws gegooid(terwijl ze zwanger was) en mede door die val zijn de doktoren er achter gekomen dat ze een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had.Door dat verhaal vroeg ik het me eigenlijk af of een paard daar zo sterk op reageerd.

Mijn hondje daar in tegen wel maar weet nou niet of me paard het zelfde voelt en er wel degelijk rekening mee houdt.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:46

Sja die verhalen vertellen eigenlyk genoeg.
Honden merken 't ook, mn paardje ook.
Ben niet zwanger hoor, maar als ik een baaldag heb ofzo is hij juist lekker lief en braaf

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:57

ik denk dat het paard het voelt en er rekening mee houd en soort op je let zeg maar als bij een drachtige vriendine merrie zegmaar.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:02

Ik heb tot het einde aan toe gereden.
(zaterdags nog gereden en woensdags bevallen)
Dit kon mede doordat ik een rustig paardje had die normaal een draak kon zijn, maar zolang ik het niet opzocht en langer zwanger was, werd hij rustiger.
Vreemd maar waar...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:56

ik heb 2 dochters .
en mijn merrie is bij allebei de zwangerschappen een voorbeeld paardje geweest zo braaf als ze was bokte niet meer en was rustig in de omgang . maar helaas duurde dat telkens maar 9mnd want zodra ik bevallen was en weer op en top fit was mevrouw het ook weer .

wel is ze heel voorzichtig als mijn oudste dochter er ff opzit of haar aan het borstelen is .
dus ik weet wel zeker dat mijn merrie er rekening mee hield .
ze wist zelfs nog eerder dat ik zwanger was als ikzelf bleek achteraf .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:45

Ik heb dit ook van dichtbij meegemaakt. een bijrijdster van me werd ook zwanger en ik merkte dat mn merrie echt heel rustig was naar haar toe.Ik vind het leuk te lezend dat er vrouwen zijn die heel lang hebben doorgereden toen ze zwanger waren.

Vertederend van die paardjes!