Jong paard en zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Jong paard en zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 12:23

Hoi,

Ik sta op het punt om een 3 jarig paard te kopen, die ik zelf wil gaan beleren. Ik wil graag een mooi leder zadel van middelzwaar tot zware kwaliteit. Ik vind het niet erg om €1200,00 uit te geven aan een zadel, maar dat moet ik er wel lange tijd van kunnen genieten.

Is het verstandig om voor een 3,5 jarig groen paard een nieuw zadel aan te laten meten? Of verandert de bespiering zo dat het zadel in no-time niet meer past?

Hoelang zouden jullie wachten (tot welke leeftijd) met het laten aanmeten van een wat duurder nieuw zadel (waarmee ik graag lang kan blijven rijden)? Hebben jullie je zadel wel eens aan moeten laten passen omdat hij niet goed meer lag? Met welke reden was dit (paard afgevallen, groen paard kreeg meer bespiering op de rug e.d.)?

Ik hoop dat jullie mij hiermee helpen!!! Ik vind het namelijk ook geen probleem om eerst een goedkoper zadel te kopen (wintec ofzo).

tienus63

Re: Jong paard en zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:26

Ieder zadel kun je in principe aan laten passen door een goede zadelmaker. Dus mocht het zadel naar verloop van tijd toch niet meer goed passen dan kan de boom indien nodig verbreed of versmald worden. Geldt voor zowel houten als metalen bomen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:30

Ik zou zeker eerst een goedkoper zadeltje nemen. Je paard kan nog veel veranderen door de bespiering e.d. Ik heb zelf nu een 3,5 jarige en ik had het geluk dat mijn oude zadel al redelijk goed ligt. Voorlopig blijft dat zadel er dus ook opliggen, mocht het nodig zijn dan laat ik die zonodig nog eens aanpassen, en ik zat te denken om pas een zadel op maat te laten maken als hij is uitgegroeid, dus als hij een jaar of 6-7 is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:00

Ik heb helaas een fijn zadel moeten verkopen omdat mijn paard zo ontzettend veranderd was (veel voller door toenemende bespiering) dat het zadel echt niet meer aangepast kon worden. Kreeg er gelukkig nog praktisch de nieuwprijs voor waardoor ik een goed nieuw zadel terug kon kopen.

Zeker als hij nog helemaal beleerd moet worden zou ik een goedkoper zadeltje nemen om mee te beginnen en pas later je definitieve. Heb ook al wel eens gezien, gelukkig niet zelf gehad, dat een jong paard bij het longeren met zadeltje zich achterover liet vallen, boom gebroken en weg nieuw zadel.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:08

Toen mijn paard 4 was (en net aangereden) heb ik een nieuw zadel laten aanmeten omdat ik geen geschikt gebruikt zadel kon vinden. Een jaar later paste het voor geen meter meer! Gelukkig kon het aangepast worden op mijn andere paard.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik lekker met een oud zadeltje beginnen. Een paard is met 6 jaar volledig uitgegroeid maar ik zou pas aan een ander zadel gaan denken als het zadel waar je mee begonnen bent niet meer past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:11

tienus63 schreef:
Ieder zadel kun je in principe aan laten passen door een goede zadelmaker. Dus mocht het zadel naar verloop van tijd toch niet meer goed passen dan kan de boom indien nodig verbreed of versmald worden. Geldt voor zowel houten als metalen bomen.

Bij een vriendin van mij ging dat niet. Zij had een Kentaur dressuurzadel, waar haar paard iets te breed voor was geworden. Daar scheen niets aan te doen te zijn, dus moest ze een ander zadel kopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:25

ik denk dat je ook beter eerst eerst een goedkoop zadel kunt nemen. Als je een jaar (of 2) aan het rijden bent, is je paard in de bespiering e.d. redelijk volgroeid.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:40

Ik zelf zou nu ik me er in verdiept heb een kieffer aanschaffen ligt op veel paarden goed en een 2de hands is ook niet zo overdreven duur. Kijk je kunt dan later nog altijd overgaan op een duurdere!!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:41

Ik zou het momenteel nog niet doen. Mijn plan is om eens ik afgestudeerd ben terug een jong paard te kopen, en dan wordt mijn oude vertrouwde Stübben (indien mogelijk) de eerste paar jaar gebruikt tot het paard helemaal volgroeid is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:28

zou eerst een goedkoop zadeltje nemen en idd een jaar of 2 verder pas een zadel laten aanmeten

dan is het paard zga uitgegroeid en is de bespiering ong zo als die blijft daarbij bij het inrijden ed "kunnen"er soms gekke dingen gebeuren
zoals idd uitglijden vallen ed waardoor je zadel onbruikbaar zou kunnen worden

ook een voordeel van gebruikt zeker bij een jong paard dat je je zadel niet in hoef te rijden en de stoten al lekker soepel zijn (vooral met het wennen aan een zadel wil je niet kl*ten )

mocht je paard na die leeftijd nog veranderen is het meestal zo miniem dat het zadel daar aan aantepassen is zeker het 1e jaar kan je paard enorm veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:49

nee, ik zou het nog niet doen. wat als je paard het niet goed doet en je moet stoppen, daat licht je zadel. wat als er iets gebeurd en je zadel kapot raakt, zonde van het zadel!

beleer hem eerst lekker met een oud zadeltje en koop na een jaar of 2 als de spieren er aan zitten een nieuw, dan heb je er meer plezier van!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 12:10

Bedankt voor al jullie reacties!!!!! Ik wacht gewoon tot ie ongeveer 6 is met het laten aanmeten van een mooi zadel.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:18

kun je ook nog mooi door sparen voor precies dat zadel dat je hebben wilt....