Een buitenrit van 4 uur: kan dit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

Een buitenrit van 4 uur: kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:10

Ik rij mijn paard zo'n 3 á 4 keer per week in de bak. Elke zondag rij ik met haar een buitenrit van zo'n drie tot vier uur. Dan stappen we wel heel veel, hoor. Het grootste gedeelte, wel. Een uur stappen, dan een uur tot anderhalf uur afwisselend stappen, draven, tölten, galop en het laatste uur naar huis ook weer voornamelijk stap.

Wat denken jullie: is dit te veel?? En dan bedoel ik met name of dit te veel is om élke week te doen. Want af en toe zo'n ritje moet een makkie zijn, vind ik
Haar conditie is trouwens wel goed, hoor. En ze lijkt er ook wel aardigheid is te hebben. Maar dat is ook omdat we altijd samen met een ander IJslandertje gaan en tussendoor natuurlijk pauze nemen waarin ze een lekker appeltje krijgt en wat lekkere brokjes

Maris89

Re: Een buitenrit van 4 uur: kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:14

Waarom niet? In het wild lopen de paarden ook kilometers. En in de endurancesport rijden ze toch ook veel kilometers? Dan moeten ze ook trainen.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:16

TerrorBabyNL schreef:
En in de endurancesport rijden ze toch ook veel kilometers? Dan moeten ze ook trainen.

Ja, dat klopt wel, maar in de endurancetraining lopen ze NIET elke week een rit van 4 uur! Dan lopen ze volgens mij iets van 5 keer in de week een uur en dan echt conditietraining. Interval en zo... Toch?!
Een enduranceruiter die hier meer van weet mag me natuurlijk corrigeren...

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:17

Nee hoor.
Als je ze goed in en uitstapt kan dit geen kwaad.
Als je ze nou maar in keer de week zou rijden en dan zo'n bosrit zou gaan maken zou het wat anders zijn, maar aangezien je hem 3 a 4 keer in de week rijdt zou ik gewoon lekker doorgaan met die bosritten is voor je paard ook heerlijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:03

Een bosrit van 3 a 4 uur kan zeker hoor, als jij je paard in de gate houdt, en gaat stappen als het nodig is, zie ik geen enkel probleem. Lekker voor je paard zelfs!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:08

geen probleem, zomerdag nemen wij dagelijks onze paarden mee de bossen in en dan zijn we elke dag wel zo`n 2 uur onder weg. Met in het weekend een rit van 3 a 4 uren. Gaat er om dat je het afwisselt (stap-draf-galop) en tussentijds even een pauze inlast. Mijn ervaring is, is dat de paarden na zo`n 4uurs rit nog meer dan genoeg energie over hebben om thuis te gaan lopen dollen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:12

Geen probleem,. is alleen maar goed voor je paard. Lekkere afwisseling en weer een genot om alles te ontdekken. Als ik met me pony een buitenrit maak van zo'n 6 uur dan is hij de rest van de week helemaal vrolijk en actief

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:40

Het kan best hoor 4uur is niet zoveel.
Heb wel es een rit van 6uur gemaakt en de paarden waren nog niet moe (haflinger en tinker )

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:43

Kan makkelijk hoor. Ik ga ook geregeld 3-4 uren op buitenrit met mn fries en daar heeft ie niks van. Hij vind het prachtig!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:46

Welnee, dat moet geen probleem zijn.
Als ie nou de volgende dag met dikke benen staat en van stijvigheid z'n ene been niet meer voor het andere kan krijgen, dan zou ik me nog eens achter de oren krabben, maar anders gewoon lekker blijven rijden hoor!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 08:51

Fijn, ik beul mijn paard dus niet af .

Maar wat vinden jullie van de IJslander die ook mee gaat elke zondag: die wordt door de week eigenlijk helemaal niet gereden. Omdat we toch erg graag elke zondag een flinke rit willen maken, rijdt die mevrouw de IJslander toch 1 keer in de week zo'n 20 minuten. Niet echt veel, dus. Kan dit??
Tijdens de rit lijkt deze IJslander niet echt moeite te hebben (wat ik al vertelde, wij stappen erg veel en nemen ook pauze: ook om te roken slecht he). Maar ik kan me voorstellen dat dit paard maandag best spierpijn moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:52

ik denk dat het wel kan hoor, wat ik niet vind kunnen en dat doet iemand die ik ken, nooit rijden en dan zomaar 2,5 uur achter elkaar het bos en dan niet alleen maar stappen maar ook veel draven en gallopperen (omdat het paard zo wild is) en hem dan weer terugzetten en vervolgens een maand niet meer te rijden of 2 maanden (ligt eraan wanneer ze weer zin heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:55

zelf vind ik dat een paard toch op conditie moet zijn wil je ook met de groep mee zondags voor een rit. maar 20 min kan geen kwaad denk ik

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:31

Leeuwnie schreef:
TerrorBabyNL schreef:
En in de endurancesport rijden ze toch ook veel kilometers? Dan moeten ze ook trainen.

Ja, dat klopt wel, maar in de endurancetraining lopen ze NIET elke week een rit van 4 uur! Dan lopen ze volgens mij iets van 5 keer in de week een uur en dan echt conditietraining. Interval en zo... Toch?!
Een enduranceruiter die hier meer van weet mag me natuurlijk corrigeren...

Een béétje training is 25-30 km, 2 tot 3 keer per week. Daar doe je dan maximaal 3 uur over, maar de afstanden die je aflegt zijn dus wel al veel meer dan je met 4 uur voornamelijk stappen bereikt.
Daarnaast wordt nog een tot twee keer per week longeer- of dressuurtraining gedaan. Er wordt meestal niet iedere dag getraind, om kleine microtraumata de kans te geven te herstellen.

Intervaltraining wordt pas bij echt lange afstanden gedaan, je traint dan nl eerder op sprint dan op stayerspieren, terwijl je die laatste nou juist éérst wilt trainen/ontwikkelen.
Als je langere afstanden gaat rijden in de wedstrijden, ga je de trainingsritten ook verlengen. Eén keer per week 40 km is dan niet ongebruikelijk - waar je tegen die tijd dan overigens geen 4 uur meer over doet.

Eén keer per week een, voor endurancemaatstaven toch wel heel rustige, buitenrit van 4 uur kan dus best, alleen zou ik het wat meer over de week verdelen, in verhouding tot de overige beweging die het paard krijgt.