hebben jullie ook een paddock en....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hebben jullie ook een paddock en....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:54

wat vinden jullie ervan?

mijn pony moest altijd bijna de hele winter op stal blijven omdat de boer waar ze staat het vertrappen van de wei niet wil hebben i.v.m koeien die hij houd. nu vond ik dit heel vervelend omdat ze egt geen stalpony is..en de stal dan afbreekt, ik begrijp de boer ook heel goed.

nu is er een oplossing gekomen en is er een paddock met zand gekomen van 15 bij 30 meter ongeveer. het is niet heel licht zand maar beetje bruin/rood achtig, we rijden er niet in is puur voor het buiten kunnen staan. hier komt ze dus vanaf nu ongeveer bijna de hele dag in i.p.v op stal, ik vind het super want nu kan ze haar energie beetje kwijt en buiten lopen. wie van jullie heeft er nog meer een zandpaddock en gaat dit goed? ik ben alleen beetje bang van zandeten maar goed.. er blijven nadelen.

nog een nadeel wat ik vandaag ontdekte: rollen met nat deken is leuk! (en heel vies!!! ) maar goed ik poets haar deken dan wel schoon elke dag (word die daar niet minder waterdicht van?) want ze houd van rollen, maar goed er zitten meer voor dan nadelen aan een paddock naar mijn idee en ik denk dat ik mijn pony er een groot plezier mee doe. dat ze dan viezer is moet ik maar op de koop toenemen.

graag jullie ervaringen met paddocks en hoe reageren jullie paarden erop?in de winter heb ik dus geen weidegang (nu al bijna niet meer door de vele regen zijn de weilanden helemaal nat) en vond dit dan DE oplossing, zijn jullie het met me eens?

Meryl

Re: hebben jullie ook een paddock en....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:12

Ik heb de paarden altijd in de bak staan als het weiland nat is. De paarden vinden het prima, veel fijner dan op stal staan. Het enige nadeel wat ik er aan over houd is dat de bak er niet mooier van wordt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:15

nee dat is waar, maar goed ze staan wel lekker buiten! bij ons is ie te klein om te rijden en is ook niet uitgegraven maar gewoon zand op gestort en aangereden (sommige plaatsen ook mul) dus we rijden er niet in (ja meisje met shet wel) maar de 2 nadelen die ik tegenkom is missch zandeten en heel vies zijn (dat laatste ik natuurlijk gewoon wat meer werk hebben dus geeft nie)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:17

en maakt het ook nog uit op wat voor zand ze staan? het zand bij ons is dus wat grover en donkerder dan normaal.

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:49

Ik wil gewoon dat ze er lekker een paar uur per dag uitkomen...en dan bedoel ik niet rijden. Maar dat ze gewoon lekker paard kunnen zijn. Op mijn vorige stal stonden ze in een koppeltje buiten, heerlijk......Als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen. En paard is er niet voor gemaakt om op stal te staan. En dat ze onder het zand zitten neem je dan op de koop toe! Ik wel....

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:01

Dit is een goede oplossing als je paard in de winter niet in de wei mag. Zo komt hij toch lekker buiten. Als je bang bent dat hij te veel zand binnen krijgt, kun je een hooitas neerhangen. Minder kans dat er hooi op de grond beland dan bij een hooinet en zo heeft hij wat te doen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:40

ik heb ook paddocs. die van mij zijn zo uit mijn hoofd 16x16 meter maar ik kan ze, omdat ze naast elkaar liggen dus makkelijk vergroten. de mijne is niet eens zand opgekomen gewoon zwart dus. en ja lekker als ze rollen maar daar word een paard niet anders van (ik ook niet ) 1 keer schudden en het meeste is eraf.

zand eten heb ik geen last van, er groeit zo hier en daar nog een grassprietje in maar mocht je bang zijn dat je paardje te veel zand binnen krijgt kan je of een hooizak of een simpele houten bak in de paddoc zetten en daarin het hooi gooien. let wel ik heb het niet, maar das omdat mijn 2 jarige draak die dingen niet op hun plek kan laten staan zelfs de waterbak gaat hier aan de wandel.

waar ik ook nog voor zorg als ze in het najaar (want in de winter mogen ze hier op het hooiland ) op paddocs staan, is dat ze iets te doen hebben. dus takken van fruithout of zo, hooi en af en toe een voederbiet. zodat ze zich niet gaan lopen vervelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 01:09

Fijn dat ze toch buiten kunnen

Wij hebben een klein extra bakje waar ze in kunnen en een bunch weiland. Helaas springt het ene paard dat niet alleen op de wei kan, net zo gemakkelijk uit dat bakje - met een omheining van 1.80 m
Ik hoop dus maar dat het paard waar hij bij kan, niet te snel verkocht zal worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:37

Ik heb ze de hele winter dag en nacht in de padock staan(alleen Dennis en een van zijn merries staan normaal op het land in de winter). Ik geef ze hooi uit een afgezaagde kuubskist zodat ze geen zand mee eten. Ze zoeken wel wat blaadjes, maar dat kleine beetje zand kan geen kwaad(na een winter met 5 pony's in de padock kan ik dat toch wel stellen).

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:42

Wij hebben een overdekte paddock, en als de paarden ivm harde/aanhoudende regenbuien niet naar buiten kunnen, gaan ze ff lekker de paddock in. Maar ik laat ze er niet langer dan een uurtje in staan. Dit puur omdat er nog meer paarden in moeten, die normaal ook op de wei staan

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:12

Luxe hoor kelloriejij Bij ons staan de paarden zoveel mogelijk op de wei. Bij nat of erg vies weer gaan ze de rijbak (20*35m) in. Ik mag echt afkloppen dat mijn paarden zich hierin de hele dag kunnen vermaken, ze krijgen verdeelt over de dag kleine porties hooi...verder krijgen ze wellicht iets van zand binnen, maar ze eten het niet bewust uit verveling of dat ze een mineralen gebrek hebben. Ook graven ze niet, rollen doen ze wel maar doordat het schoon woudzand is blijven de dekens ook mooier.

Mijn paarden staan liever buiten op zand dan op stal, als ze een ochtend iets langer op stal staan kijken ze me al beledigt aan...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:16

Bij ons staan waarschijnlijk de paarden vanaf vandaag in de paddock. Ze gaan er ongeveer 3 uur per dag in .. en dat vind ik genoeg want als ze langer staan gaan ze zich toch vervelen (althans, die van mij).

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:19

wij hebben de paarden altijd overdag in de bak staan.
wij hoeven gelukkig geen rekening met een ander te houden dus kunnen doen wat we willen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:04

Bij ons op stal hebben ze ook een paddock.
Probeer die van mij er altijd effe in te doen met zijn maatje romeo effe de energie beetje kwijt kunnen.
Half uur tot een uur ( we hebben namelijk 30 paarden op stal dus er moeten er meer in op een dag) en daarnaast nog even rijden of longeren.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:14

ja ik vind het ook heel fijn dat ze nu ergens in kunnen als is het maar voor even! en dat zand..ach als ze het maar naar de zin heeft! op stal is veel saaier en kan ze geen energie kwijt!

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:48

Onze paarden staan in de zomer 24/7 of het land of een dagdeel (afhankelijk van het paard en keuze van eigenaar). De rest van de tijd (dus winter) staan ze in de paddock 24/7. Natuurlijk is dit ook rasafhankelijk (dit geval IJslanders). Wel hebben wij de mogelijkheid om de paarden na het rijden even op 'stal' te zetten, zodat ze rustig kunnen drogen en eten.
Daarna gaan ze de paddock in de winter weer in (of zomer het weiland op).
Ze vinden het heerlijk. Eigenlijk staan ze het liefste het hele jaar op het land. Je merkt dat ze zich in een paddock minder vervelen dan op stal. Maar de weide blijft favoriet. Onze paarden zijn in de winter wel speelser.

Myke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:56

als je pony voor langere tijd in de paddock moet staan kan je een zoutblok ophangen, hooi kun je in een net (hoog) ophangen of wat ik doe in een grote kuip die dan op stenen staat of een rubber mat eronder, in de kuip heb ik een steen zodat ermee voetballen wat moeilijker gaat. als je pony speels is kun je ook een voetbal erin gooien, bij mij speelt mij shet ermee, die bal is dan lek zodat ze m ook kan oppakken met haar tanden, hele leuke kapriolen zie je af en toe hahaha.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:11

Die 2 van mij komen vanaf deze winter ook overdag op de paddock/rijbak te staan. Voornamelijk omdat ons weiland nogal nat kan zijn en ze die dan helemaal kapot lopen.
Ik heb een grote tractorband erin liggen waar ik het hooi in doe en verder nog een skippybal waar mijn Shet vooral mee speelt.
Zo heel af en toe ligt die tractorband een paar meter verderop dan waar die oorspronkelijk lag maar verder blijven ze er toch redelijk vanaf zolang er maar voldoende hooi in zit

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:14

Ik wou dat we bij ons zo'n paddock hadden!
Wij moeten elk jaar een soort paddock op de parkeerplaats maken en daar staan ze dan in, maar daar kunnen ze niet in gallopperen; draven gaat wel.
Ik zou maar wát blij zijn met jouw paddock! En viezigheid is eraf te poetsen he?!
En al genoeg adviezen hierboven voor het hooi en de speeltjes!!!

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:46

mijn paardjes staan in de winter in de bak, tis niet anders, hooi in een houten bak en alles beter dan binnen ! Ik zou gewoon lekker geen deken omdoen ! ( maar makkelijk praten hoor, hahahah, mijn Shire wil geen deken om )