Longeren met pessoa zonder longeerlijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

Longeren met pessoa zonder longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:48

Hallo,

Ik heb een paard met artrose. Ze loopt regelmatig, en rijden in de bak gaat ook heel goed. Ik rijd niet veel voltes met haar, dit omdat ik haar niet wil overbelasten. Overigens heb ik nog nooit geprobeerd of ze dan ook onregelmatig gaat lopen, dit kan gewoon niet goed zijn.

Nu longeer ik haar altijd gewoon los in de bak. Mijn vraag is of er ook mensen zijn die ervaring hebben met de pessoa teugel. Zijn er meer mensen die hun paard los longeren met deze teugel? Of zal dit gevaarlijk zijn?

Meryl is geen wildebras met longeren, maar wil wel eens een sprintje trekken.

Ik hoop dat ik na wat reacties, wat wijzer wordt. O ja, ik wil de pessoa gaan gebruiken om de achterhand en het ruggebruik te stimuleren.

Groetjes

Steph__

Re: Longeren met pessoa zonder longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:52

Opzich moet dit kunnen.. In een longeercirkel doe ik het zelf altijd.. (ook met een paard die wel eens een sprintje wil trekken) vaak kun je hem eerst even los laten rennen om de energie eruit te krijgen.. Daarna Pessoa eraan en lopen maar.. Moet goed gaan dacht ik zo..

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:01

Het is niet in een cirkel, dit omdat ze anders nog op de volte loopt. het gaat er juist om dat ze lange lijnen kan lopen. Maar volgens jou moet dat kunnen? Aan de longe kunnen ze natuurlijk ook even sprinte trekken, alleen heb je ze dan iets meer in de hand.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:04

ligt eraan of je paard braaf is....bij die van mij zou het niet kunnen die kan nog wel eens gaan bokken om het bontje omhoog te krijgen dus dan zou het een beetje gevaarlijk zijn om haar los te laten. En aan de longe kun je wat makkelijker het tempo regelen, als die van mij los door de bak gaat is dat meestal in galop of een sukkel drafje.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:42

Nee ze bokt verder niet, alleen soms een sprintje. En ze luisterd ook goed naar de stem.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:26

Veel mensen denken dat een longeerlijn dient om je paard "aan het lijntje" te houden als deze gelongeerd wordt...maar zo`n lijn heeft wel degelijk een functie, dus begrijp ik nooit zo goed waarom mensen longeren zonder lijn???

Overigens is Lammert Haanstra bezig met een nieuwe techniek voor longeren voor paarden die meer rechtlijnig moeten/kunnen lopen. Hij gebruikt hiervoor een hele rijbaan 20*40m. Paard loopt dan ook aan de bijzet of pessoa maar wel aan de lijn

Heb er enkele maanden geleden een stuk over gelezen was best intressant. Misschien moet je die richting eens gaan zoeken...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:48

Als je nog nooit een pessoa hebt gebruikt zou ik er de eerste paar keer zeker weten een lijntje aan doen, ze willen nog wel eens heftig reageren op dat bontje als ze dat niet gewend zijn.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:22

Je kan toch gewoon meelopen met de longeerlijn?
Ik hou er ook niet van als ik constant voltes laat lopen, dus ik doe de longeerlijn eraan en wandel mee de bak door, ok afentoe moet ik rennende de bak door maar dan doe ik zelf tenminste ook nog wat

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 09:25

RUBYWHITE schreef:
Veel mensen denken dat een longeerlijn dient om je paard "aan het lijntje" te houden als deze gelongeerd wordt...maar zo`n lijn heeft wel degelijk een functie, dus begrijp ik nooit zo goed waarom mensen longeren zonder lijn???

Overigens is Lammert Haanstra bezig met een nieuwe techniek voor longeren voor paarden die meer rechtlijnig moeten/kunnen lopen. Hij gebruikt hiervoor een hele rijbaan 20*40m. Paard loopt dan ook aan de bijzet of pessoa maar wel aan de lijn

Heb er enkele maanden geleden een stuk over gelezen was best intressant. Misschien moet je die richting eens gaan zoeken...

He dat is wel heel intressant!! En laat ik nou net aankomende donderdag naar Lammert Haanstra gaan! Bedankt

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 09:27

RUBYWHITE schreef:

De reden dat mensen een paard zonder longeerlijn longeren is dat dat desbetreffende paard b.v. artrose heeft. Het is dan niet goed om ze constant op de volte te zetten, dit is veelste belastend

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 09:29

Sily schreef:
Je kan toch gewoon meelopen met de longeerlijn?
Ik hou er ook niet van als ik constant voltes laat lopen, dus ik doe de longeerlijn eraan en wandel mee de bak door, ok afentoe moet ik rennende de bak door maar dan doe ik zelf tenminste ook nog wat

Ja dat zou inerdaad ook kunnen. Alleen is dit niet echt lang vol te houden dan ren je 40 meter de ene kant op en weer 40 meter de andere kant op, en dat paard maar denken wat doet die indioot

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:30

Ik vind dat zelf wel een beetje link. Maar dat komt ook omdat ik mijn eigen paard ken. Die moet nog een beetje wennen aan haar pessoa en vind het dan heel leuk om bokkend rond te gaan. Zo aan de lijn vind ik dat niet zo erg, dan heb ik haar zo binnengehaald als er iets aan de hand is. Maar los in de bak, brrrrr.... ze haalt zulke gekke capriolen uit dat ik altijd vrees dat ze met haar been tussen zo'n lijn komt.

(maar ik heb dan ook wel een erg lening, huppelig paard.)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 09:33

sammetje schreef:
Ik vind dat zelf wel een beetje link. Maar dat komt ook omdat ik mijn eigen paard ken. Die moet nog een beetje wennen aan haar pessoa en vind het dan heel leuk om bokkend rond te gaan. Zo aan de lijn vind ik dat niet zo erg, dan heb ik haar zo binnengehaald als er iets aan de hand is. Maar los in de bak, brrrrr.... ze haalt zulke gekke capriolen uit dat ik altijd vrees dat ze met haar been tussen zo'n lijn komt.

(maar ik heb dan ook wel een erg lening, huppelig paard.)

Natuurlijk is het bij mijn paard even afwachten hoe ze hierop reageert, alleen ik verwacht geen capriolen. Ik kan me niet herinneren wanneer ze voor het laatst heeft gebokt of gek gedaan namelijk. (Gek; in die zin dat ze rare capriolen uithaalt) Wat ze wel even kan doen is een sprintje trekken, maar dat houdt met 1 lange zijde wel op.

Donderdag ga ik naar Lammert Haanstra, ga hem ook even omadvies vragen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:32

En ik krijg ook het idee dat als je een paard aan een enkele longe hebt, deze zich vaak niet goed rechtricht, maar juist gaat 'hangen' aan de longeerlijn. Ook wanneer ze niet echt aan de longeerlijn trekken. Klopt dit of heb ik het nou verkeerd Ik geloof dat dit weer op te lossen is met een dubelle longe, maar ja een pessoa EN dubbele longe is wat te druk Althans dit kreeg ik te horen van iemand

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:17

Meryl ik heb er zelf weinig last van, longeerlijn is toch al 8 meter lang, dus dat scheelt me al 16 meter van de bak
En natuurlijk draai ik op sommige plaatsen wel een volte in, of neem maar driekart van de bak en laat haar dan om me heen komen waarna ik weer doorloop.

Fijne ervan is dat zij er ook meer plezier in heeft dan op hetzelfde rondje.