te zwaar voor 4-jarige?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kady_

te zwaar voor 4-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:28

ik ben net met mijn pony gestart.. dit was mijn 3de wedstrijd...
en nu heb ik dus 5 weken achterelkaar (elke zondag) concours,
ik wil elke dag gaan oefenen maar een vriendin van mij zegt dat dit te zwaar is voor een 4 jarige (nu bijna 6 maanden onder het zadel)
wat denken jullie?
kan mijn pony elke dag gereden (gewoon B oefeningen) worden en dan nog is elke zondag een concours?

ps: ze krijgt goed gevoerd

OomaaikeoO

Re: te zwaar voor 4-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:34

Ik zou niet elke dag gaan rijden....
af en toe een dag rust is niet verkeerd, en kan echt geen kwaad... t
moet wel leuk blijven natuurlijk voor jou en je pony en geen verplichting
zijn.
Je hebt alle tijd!!!!

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:36

je vriendin
heeft idd gelijk
het is gewoon TE zwaar voor je paard

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:39

ze hoeft niet elke dag een uur te lopen maar bijvoorbeeld ook is gewoon een half uurtje 20 minuten enzo
wat denken jullie dan dat ik het best kan doen?
als ik haar bijvoorbeeld op een maandag een rust dag zou geven en dan ook een keer in de week het bos in ofzo?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:41

Ik zou je paardje lekker 1 dag in de week vrij geven, dus lekker gaan stappen of losgooien..

Dat is ook veel beter voor zijn spieren, anders belast je hem nu teveel..

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:44

ik heb tot nu toe gewoon 5 keer in de week gereden en dan 1 keer gelongeerd en 1 dag vrij..
zou ik dit dan gewoon kunnen blijven doen zo?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:48

je kan het beter te rustig aan doen, want je paard is nog jong en moet nog heel wat jaartjes mee. dus ik zou hem wel minstens 1 dag in de week vrij geven en ook eens lekker naar het bos gaan of wat dan ook.

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:52

Ik zou m 2 dagen voor je wedstrijd nog eens op pakken. T lijkt mij dat iedere dag rijden niet echt goed is. Misschien dat die van jou t lichaamelijk aan kan maar in zijn bolletje wil die ook nog jong zijn! Zou m lekker los gooien longeren en 2 a 3 dagen voor je concours nog eens op pakken ze kan t toch wel anders zou je geen wedstrijden gaan rijden toch???

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:19

@claire_star: daar heb je gelijk in maar ze kan het ook heel goed hoor
(als ze wil en ik niet zenuwachtig ben )

ik had iets bedacht:
maandag: vrij
dinsdag: heb ik ponyclub dus uurtje les
woensdag: bossen in of longeren ofzo
donderdag: heb ik ponyclub dus uurtje les
vrijdag half uurtje oefenen of longeren ofzo
zaterdag: heb ik uurtje priveles
zondag dan concours
zou dit kunnen denken jullie? en anders wat zouden jullie eraan veranderen?

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:21

Ze zal t vast wel kunnen maar zou dit niet te vaak doen! Ik ben altidj bang dat als je een tijd (niet in zeer korte tijd dan) dat ze het werk dan niet leuk meer gaan vinden en willen gaan staken of iets dergelijks! Probeer t wel speels t houden en niet veel t zelfde te doen dan!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:26

nee ik vind zelf het tweede te veel
3 keer in de week les, okee... maar ik vind dat een uur al heel wat is voor een vierjarige(ik spreek uit ervaring ) en je kan hem dan best een dagje vrijgeven, of ga lekker wandelen ofzo

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:30

Dit kan je zeker wel doen maar dan meot je hem wel 1 keer in de 4 weken een relax weekje geven. Dat wil zeggen in de relax week 2 keer rijden en 1 keer longeren en de andere 4 dagen rust dus ook geen concours

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:45

Precies, en na de wedstrijdserie een aantal weken echt heel relaxed aan doen. Veel naar het bos, ook eens na het rijden uitstappen in het bos o.i.d. en genoeg vrije dagen inlassen! Je zou bijv. ook de donderdag vrij kunnen geven!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:48

Ik vind het ook veelste veel.
Je paardje is nog maar 6 maanden onder het zadel en nog maar 4 jaar. Krijgt nu zoveel indrukken moet alles verwerken.
Ik zou max. 4 dagen per week rijden en max. 30 min. tot 3 kwartier per dag, maar vind een uur intensief al teveel.

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:54

@Faniek.. op de club hebben we altijd een uurtje les.. maar er word wel rekening mee gehouden dat vanity nog jong is en niet echt lang onder het zadel. dus ik moet/mag ondertussen veel stappen en doe de moeilijke dingen zoals wijken enzo niet mee dan stap ik gewoon aan de andere kant van de bak

na deze wedstrijden ga ik het ook een tijdje heel rustig aan doen. dan heb ik ook voorlopig niet ingeschreven voor concoursen... ik start dan pas weer in januari maar ivm selecties enzo heb ik nu een tijdje best veel...

maar hoe zouden jullie het dan doen?
want heb namelijk niet echt een idee van hoe ik het het beste aan kan pakken. (wel minstens 1x in de week vrij en 1x longeren bossen losgooien ofzo... wie heeft een idee??

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:04

Maandag: Vrij
Dinsdag: Les
Woensdag: Vrij
Donderdag: Les
Vrijdag: Vrij
Zaterdag: Les
Zondag: Concours

Eventueel nog een dag trainen/buitne rijden, maar meer vind ik echt veel. Vind trouwens ook dat je erg veel les hebt.. oefenen tussendoor word zo wel erg lastig.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:13

Je kan op zich wel elke dag rijden maar dan zowieso 1x in de week een recreatieve rit door het bos ofzo. Een paar dagen rust af en toe is nooit verkeerd trouwens.

Mischien kan je paardje het lichamelijk wel aan maar ze is nog vrij jong dus moet wel even tijd hebben om haar hoofd leeg te maken. Er komt toch behoorlijk veel op haar af op zo'n wedstrijd en fanantiek dressuren is ook niet echt ontspanning.

Gun haar die rust ook en zorg dat ze er lol in blijft houden.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:24

Gewoon de dagen die je les hebt rijden en dan de zaterdag een half uurtje prive les (ik merk van mezelf dat dat lang genoeg is) En je dan lekker gaat uitstappen ontspannen naar buiten. En dan de maandag echt helemaal vrij geen longeren of wat dan ook of alleen wandelen en de woensdag ook of lekker loslaten in de bak of buiten rijden

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:25

OKeey.. ik vind dat het teveel is voor je paard. Hiervan uitgaande
zal ik mijn idee voor een goed schema geven.

ZA -->priveles (laatste puntjes op de i, voor morgen)
ZO --> concour
MA --> rustig in het bos/longeren
DI --> vrij
WO --> Gewoon trainen
DO --> Ponyclub
VR --> Vrij

Dit is wat ik zal doen. Geef een paard na een wedstrijddag nooit de dag erna vrij, laat hem bewegen om spierpijn te verzachten (de trailer is niet niets)
2 dagen vrij is fijn voor het paard, en jij zult er ok profijt van hebben.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:47

Naar mijn mening vraag je momenteel ook te veel van zo'n jonge pony. Ze is nog maar kort onder het zadel en moet de spieren nog opbouwen. Mijn buurman leidt jonge sportpaarden op en zolang de paarden 3 en 4 zijn, worden ze meestal maar 3 tot 4 keer gereden. en dan meestal niet langer dan een half uur. Ik vind 3 keer les in een week veel te veel. Er is dan erg weinig ruimte voor ontspanning zonder haar over te belasten.
Als mensen spieren en conditie moeten opbouwen moeten ze ook steeds 1-2 dagen rust houden na een dag sporten om het lichaam de tijd te geven om weefsel op te bouwen. Ik ben bang dat je met deze training snel blessures krijgt door het overvragen (bij mensen ontstaan dan meestal ontstekingen in de gewrichten, kapsels of peesaanhechtingen) en bovendien heb je kans dat je pony in protest komt, omdat het te zwaar is (en haar lijf pijn kan gaan doen). Ik zou zelf een les schrappen en in plaats daarvan lekker het bos ingaan. Tussen de lesdagen door zou ik haar rust geven, lekker de wei in. In het bos kun je ook best wat dressuuroefeningen doen. Ze is nog jong, geef haar de kans om alles goed op te bouwen. Veel succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:05

Ik vind het ook wel erg veel! Ik zal je even geven hoe ik het zelf zou regelen:

Op zondag heb je dus concours (zou ik eerlijk gezegd max. 1x per 2 weken doen nog, die stress is erg vermoeiend voor een jong paard)
Maandag dan dus wat stapwerk voor de spieren, ik zou een minuut of 20-30 buiten stappen of wat balkjes lopen.
Dinsdag de ponyclubles laten vallen en rust geven, gewoon lekker op de wei of de paddock laten spelen
Woensdag een half uurtje rijden
Donderdag ponyclubles
Vrijdag vrij (wei of paddock)
Zaterdag priveles (zou ik met zo'n jong paard een half uurtje doen, dat is meer dan genoeg, eventueel drie kwartier maar zeker nog niet langer)

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:16

Ben het ermee eens dat het veels te zwaar is. Het duurd eventjes eer dat je een conditie hebt opgebouwd en spieren hebt opgebouwd.
Iedere week op concours vind ik zelf ook wel heel wat.

Ikzelf ga mijn eigen pony ook pas op 5/6 jarige leeftijd inrijden en dan nog ga ik dat allemaal heel langzaam opbouwen.

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 13:47

ik heb het gevraagd op de club over 1 keer in de week les: ik heb voortaan op dinsdag les en op donderdag niet meer.. kwam beter uit met school enzo
mijn priveles is verzet naar een half uurtje op een zaterdag ochtend

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:52

Waarom plan je vijf weken achter elkaar concours? Dat vind ik eigenlijk zelfs nog zwaarder dan elke dag rijden.
Daarnaast: als je je pony goed voor elkaar hebt, moet je de wedstrijden ook makkelijk met drie a vier keer rijden per week kunnen doen.

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 13:57

het rijden gaat ook goed hoor
heb nu 3 wedstrijden gereden en daarbij ook 3 winstpunten gehaald
1ste keer niks.. 2de keer 1 winstpunt en 3de keer 2 winstpunten..
dus het gaat opzich wel goed zo

maar ik vroeg me alleen af of jullie iets zouden veranderen?!
en sorry maar ik vind je reactie een beetje over verhit overkomen..
sorry als ik het verkeerd heb hoor

maar ik vraag in dit topic alleen of jullie iets zouden veranderen aan het trainen...
zo niet dan laat ik het gewoon zoals het nou is