Wie weet iets tegen een extreme vuilak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Wie weet iets tegen een extreme vuilak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 16:01

Mijn paard, 4 jarige ruin, is een enorme vuilak in zijn stal. Die kan ik 2 x per dag uitmesten. Hij maalt alles door elkaar, gooit het vervolgens allemaal opzij en gaat dan ook het liefst er helemaal in liggen.
Hij staat op stro en heb al zaagsel geprobeerd (werkte niet). Stable carpet geprobeerd, na 10 dagen heb ik het er allemaal weer uit gehaald, zo vies en nat ondanks aanwijzingen.
Kent iemand dit probleem en wat zou eventueel helpen?
Ik moet erbij zeggen dat hij ook ontzettend veel mest.

hipkippie

Re: Wie weet iets tegen een extreme vuilak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:03

Vlas is ook heel fijn.
Het trekt de nattigheid naar beneden heen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:04

Hmm, ik ga dit even volgen, mijn paardje maakt er ook graag een troep van, en mest ook erg veel.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:20

miner eten geven

Nee ik weet het niet Mijn paard was ook altijd heel vies in zijn stal! Maar sinds ie een nieuwe stal heeft, met een hooibak (op de grond) staat ie daar altijd te eten (1 baal per nacht ) en poept ie alleen keurig achter in zijn stal. Ik weet niet hoe het komt, maar als ie gaat poepen, stopt ie met eten, gaat een paar pasjes naar achteren, en daarna verder eten...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:05

Wat je kunt proberen is ipv alles leeg te halen een deel vies te laten en dat achterin te leggen op de plek waar je wilt dat hij gaat mesten. Bij sommige paarden helpt het.

Mijn vieze paard deed het het best op krullen, dagelijks de mestballen en het echte nat eruit en de rest door elkaar gooien. Af en toe wat nieuwe krullen bijvullen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:29

Ik heb 2 varkens op stal (de een al 18 jaar, de ander heb ik er vorig jaar bijgekocht ) de uitkomst is vlas ! (ik heb mijn paarden zeker 15 jaar op stro gehad, bij Gardy betekende dat elke dag de stal compleet leeghalen )

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:33

mijn paard was toen ik m kocht erg vies op stal. Als ik m elke dag helemaal leeg haal en volop stro er weer in gooi is het de volgende dag weer een zootje. Nu haal ik allen de ergste natte plekke eruit en verspreid de rest door de stal en meng dit met vers stro. Hij blijft nu redelijk schoon.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:12

3/4 azijn en 1/4 water mengen. In een plantenspuit gooien en over je stro spuiten. Dan vreten ze in ieder geval niet meer al het schone stro op. Dat was bij ons op stal het probleem, ons stro was te lekker, ze vraten het helemaal op en wat overbleef was pure strond enz.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:10

In de wei zetten, is voor het paard ook veel fijner en gezonder

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:18

Misschien kun je ze ook op cocosnoot snippers zetten die absorberen 8 x hun eigen vocht. En blijft je stal dus ook droog. T is erg fijn spul! En mag gewoon op de mest hoop gegooid worden!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:21

Niet iedereen heeft de luxe zijn paard 24/7 op de wei te zetten en daarnaast wil ook niet iedereen het.

Zelf staan mijn paarden bij Rotterdam, nogal dichtbevolkt en die hebben al mazzel dat ze 2 uurtjes per dag op de wei gaan en voor de rest nog in het paddock terecht kunnen.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:42

Leer ermee leven...
Niet echt leuk maar ik heb hier ook zo'n 'idioot' in de stallen staan.
Hij is gewoon wat onrustiger op stal als andere paarden, continue lopen in zijn stal, alleen als hij eet staat hij stil. Hij staat trouwens overdag in de wei en komt alleen 's avonds en s'nachts in de box; maar dit helpt niets, hij is op stal nu eenmaal onrustiger als een 'normaal' paard. Je doet er niets aan, hij heeft al een speelbal en staat naast zijn vriendje en dat helpt wel wat, maar schoon spul (ze staan op vlas) is bij hem binnen een week bruin en kan eruit. Echt waardeloos!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:46

kimbalover schreef:
Vlas is ook heel fijn.
Het trekt de nattigheid naar beneden heen.

Vlas is waardeloos voor woelige en onrustige paarden (wij hebben alle paarden op vlas, dus helaas ook onze woeler - zie tekst hierboven)
Vlas moet een vaste laag onderin gaan vormen, maar een onrustig paard zal alles door elkaar halen en dan bereik je juist het effect van een vlasbox niet; oppotten.
Ik heb ook alle strooisels al geprobeerd en ben van mening dat er geen enkel strooisel is wat goed werkt bij onrustige, gravende paarden, dus daarom blijft hij bij ons ook maar op vlas staan. Dan maar een keer extra uitmesten! Rubber matten helpen misschien, maar dit vind ik te kaal.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:48

Veel kan je er niet aan doen.
Ik heb er ook zo'n 1, die staat dan nog maar alleen s'avonds binnen. Maarja, mee leren leven en spierballen kweeken van het mesten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:49

Dus zorgen dat ie genoeg te eten heeft, zodat ie niet gaat lopen Dat is denk ik toch de reden dat mijn paard zijn stal zoveel netter houdt! Hij heeft 1 baal hooi, en die eet ie s nachts op

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:29

m iets anders geven om mee te spelen? jollybal bijvoorbeeld? meer aan het werk zetten zodat ie geen tijd heeft om zn vloerbedekking om te woelen? overdag poosje naar buiten?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:24

cissy schreef:
m iets anders geven om mee te spelen? jollybal bijvoorbeeld? meer aan het werk zetten zodat ie geen tijd heeft om zn vloerbedekking om te woelen? overdag poosje naar buiten?

Die van mij wordt bijna dagelijks gereden en loopt verder elke dag op het land.
Maar zodra hij naar binnen komt, dan is z'n stal binnen de korste keren een puinhoop.
Hij staat op stro en daaronder rubber matten.

Ik blijf dit topic even volgen, wie weet zie ik nog bruikbare tips.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:16

wat echt heel erg goed werkt zijn rubber matten,als er een afvoergootje in je stal ligt ,kan je dat proberen,er staat hier ook een paard op matten,super gewoon....

even vegen en klaar,en ze zijn echt warm en isolerend genoeg...

het enigste is dat ze zich wel sneller vervelen,dus dat je ze wel wat te doen moet geven...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:32

Zo'n vetklep heb ik dus ook.
Ben toevallig afgelopen zondag op vlas over gegaan.
Of het wat uitmaakt, ik weet het nog niet.
Maar blijf ook hier even meelezen voor eventuele nuttige tips.
Het is trouwens een een draaikont in zijn stal.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:10

Die van mij doen het ook.

Ze hebben een loopstal met uitloop naar buiten en gebruiken het stro voor de uitwerpselen... nu heb ik het stro verminderd tot de helft van de stal, en daar doen ze nu alles. Het scheelt in ieder geval een hoop werk...