Gister ben ik van mijn paard afgevallen, ze kreeg paniek eigenlijk zonder aanwijsbare reden van buitenaf. Ik was eigenlijk heel fijn aan het rijden, ze was los en nageeflijk en ik zet een galop in op de volte en wil haar daarna terug nemen waarop ze het bit vastpakt en echt steeds harder en harder gaat. We hebben een Z-bak dus ze kan flink hard gaan zeg maar. Ik heb nog aan de teugels getrokken en proberen te sturen maar zowel de 'rem' als het 'stuur' werkte niet meer, ik heb ook echt nog nooit zo hard gegaloppeerd vond het echt super eng. Uiteindelijk draaide ze zo scherp dat ik eraf ben gevallen en daardoor kwam het zadel ook aan de zijkant te hangen en uiteindelijk is het zadel er ook afgevallen. Toen pas kalmeerde mijn paard ook. Ik heb nog niet gezien of het zadel ergens geknapt of kapot is, vriendin heeft het opgeruimd en paard op stal gezet en ik toch even langs de eerste hulp want ik had echt veel last van mijn rug. Aangezien ik in maart aan mijn rug geopeerd ben wilde ze dat ik er toch maar even naar liet kijken. Ik heb mijn bekken gekneusd dus ben weer even zoet. Zou het kunnen dat er paniek uitbrak omdat het zadel te los heeft gezeten? Normaal zit het zadel ook wel 1 gaatje strakker dan dat het nu zat, maar ik kreeg het niet strakker aangesingeld! Er is verder niet echt een aanwijsbare reden voor de paniek geweest zoals een knal of iets dergelijks... ik snap er nog niet veel van hoe het nou kon gebeuren.
Er kan natuurlijk iets geweest zijn wat je niet hebt gezien of gehoord...
maar op zich kan het net iets anders dan anders liggende zadel ook een oorzaak zijn.
Je gaat aan in galop , wilt terugnemen en doet daarbij iets met je zit waardoor het iets te losse zadel een rare druk geeft , paard kent dat niet , voelt eng en vlucht daarvan weg.....enz.
Zadel heeft duidelijk te los gezeten, anders kan het niet nadat je eraf gevallen bent zijn gaan schuiven en van het paard loskomen.Oorzaak en gevolg zijn niet meer te achterhalen.Hoe is het zadel eraf gegaan? Was de singel helemaal los of via de achterkant? Is er echt niets gebroken?
Het nasingelen is eigenlijk nooit nodig bij mijn paard. De singel is nu uitgescheurd bij het gaatje waar de gesp zat. Hierdoor is het zadel losgeschoven. Ik denk zelf ook dat het met een verkeerde druk te maken heeft gehad, de paniek kwam toen ik haar wilde terug nemen in mijn idee, maar dat vind ik wel een eng idee. Wat als het nog een keer gebeurt?
Misschien gebeurd het niet meer , wordt je de volgende keer gewoon heel vuil getorpedeerd....het risico van het rijden is niet ineens groter geworden dan voor deze val moet je maar denken
kan heel goed heb een paar weken hetzelfde mee gemaakt. hij schrok van mijn been maar toen ik diep in het zadel ging zitten raakte hij volkomen in paniek. ook in de z bak dus we hadden heel wat te rennen. hij is zelfs tegen andere paarden aan gerend. bij mij lag het zadel te ver naar achteren (ik had het net laten opvullen) en omdat hij nog jong is voelde het anders dan anders. nu let ik heel goed op dat ik het goed leg en het is tot nu toe niet meer voor gekomen. sterkte met je rug, gr desiree
goed passend materiaal kan een hoop ellende voorkomen...naar voor je dat je gevallen bent..hopelijk zit je snel weer in het zadel en ziet je paard het niets als nare ervaring
Ik heb het zadel in mijn val naar de zijkant mee getrokken en denk dat toen de singelstoot is uitgescheurd.... Is me in ieder geval ook nog nooit gebeurt dit, ben dr echt beetje van slag van.