Manege of pensionstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

andiamo97

Manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 08:44

Ik sta nu sinds februari op een pensionstal waar de paarden er goed bij staan. Ze staan goed in het stro en worden 3x per week uitgemest. We hebben er 2 buitenbanen (die zijn niet altijd even goed) en een longeerbak (die is wel goed). In de omgeving hebben we ook vrij weinig. Een park waar de gemeente weigerd ruiterpaden aan te leggen. Terwijl het een groot park is en er veel paarden in de omgeving zijn, maja.. ze luisteren niet. Het voeren kan er wel iets nauwkeuriger, ze zijn niet altijd op tijd. In het weekend sluiten ze al om 18.30. Dat is soms ook wel is onhandig. Maar mijn paard heeft het er wel naar z'n zin op zich. Hij heeft aardig wat speelkameraadjes en staat in een mooie buitenbox. Helaas is er verder aardig wat gezeik onderling daar. Niet echt sfeer bevorderend zeg maar..

Nu komt er een box vrij op de manege waar ik jaren gereden heb. Ik ken de mensen er, het is er erg gezellig. de paarden worden er goed verzorgt, we hebben er zomers weiland, 2 buitenbanen, 1binnenbak, een gezellige kantine, goede instructrice, wedstrijdjes en niet te vergeten: een heerlijk groot bos met ruiterpaden. Je zou denken alleen maar voordelen, waarom twijfel je? Nou mijn paard heeft altijd in een buitenbox gestaan, op die manier had hij altijd genoeg te zien en had hij de hele tijd door frisse lucht. Nu zie ik er dus nogal tegenop dat hij daar binnen komt te staan. Er valt ineens veel minder te beleven. Plus de prijs, die is wel een aanzienlijk stukje hoger haha, maar dan heb je ook wel meer. De manege is wel verder van mijn huis, zo'n 20 min. En de pensionstal 5 min. Maar de manege ligt weer 5 min. bij mijn school vandaan en das ook best handig.

Ik wil niet dat mijn paard zich ongelukkig gaat voelen daar. Ik ben al eens eerder weg geweest bij die pensionstal. Mijn paard stond toen 2 maanden dag en nacht op het land. Dat land vond hij op zich heerlijk, maar hij lag toch een beetje buiten de groep daar en ging helemaal door het lint van vreugde toen hij weer terug kwam op stal en zijn oude maatje weer zag. Het is toch niet goed voor een paard om uit zijn vertrouwde omgeving weg gehaald te worden? Wie helpt mij? Op zich wil ik heel graag naar die manege toe, maar ik wil mijn paard er niet mee schaden.

Andiamo97

Anoniem

Re: Manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:52

Luister naar je hart, het is het paard zijn huis.

Ik heb ooit veranderd omdat het mij beter uit kwam, was een verkeerde keuze, paard bekwam het niet, dus ik moest weer verkassen en dat is ook slecht voor een paard.

Dus als de eerste plekje goed voor je paard is, moet je hem daar houden, vind ik.

Praat eens over de buitenbanen, kunnen die verbeterd worden? Soms met simpele middelen, meer slepen, sproeien, houtvezels (soms zelfs nog gratis te krijgen als de bomen gesnoeid worden). Als je een trailer kunt huren,desnoods met 2 mensen, kun je regelmatig eens in een natuurgebied gaan rijden. Leuk voor beiden.

Ik heb ook weinig faciliteiten waar ik sta, soms echt behelpen. Bv veldje uitzoeken om te rijden of te longeren, als de bak weer te nat is, met die stiften staan klooien ervoor en er naar, maar daarna heb ik het toch weer gedaan. Mijn paard voelt zich er super, heeft lang gedaan met wennen omdat hij noodgedwongen 3 x moest wisselen. Van mij mag hij daar de rest van zijn leven blijven staan. Ookal moet ik vaak inleveren. en met de winter in aantocht, heb ik nu al bbrrrr momenten, maar het went wel.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:54

Ik heb mijn paard ook moeten verkassen. Het was heel erg wennen voor haar, ik heb haar namelijk na de eerste verhuizing na 3 maanden weer verhuisd. Die stal had niet alle faciliteiten die ik graag had, paarden stonden swinters namelijk alleen maar binnen en ze mochten niet af en toe los in de bak gegooid worden. Er was alleen een buitenbak en verder weinig, ook buitenrijden bleek niet alles, stal lag aan een drukke weg waar echt veelste hard gereden werd en Cap echt nerveus van deed. Ik voelde me er niet echt prettig, ook omdat het meerendeel van de stalgenootjes veel jonger was dan ik.
Toen heb ik lang gezocht naar een stal wat voor beiden prettig zou zijn. Mijn paard is ook niet gelukkig in een binnenbox, ze loopt continu rondjes rond de muren/trailies. Nu heeft ze een mooie buitenstal en kijkt ze mooi op de plaats. Enige nadeel op mijn de stal waar we nu staan is dat de weides in kleine blokken zijn onderverdeeld maar dat heb ik onderling kunnen oplossen en Cap staat altijd samen met een Fjord en daar is ze de dikste maatjes mee. En die eigenaresse en ik zijn ook nog eens goed bevriend geworden dus 2 keer voordeel!
Ik zou goed alle voors en tegens afwegen en misschien kun je een proefperiode afspreken? Staat ze in een binnenbox maar wel overdags altijd buiten? Dat scheelt ook al weer he! Informeer gewoon op de manege en zeg wat je twijfels zijn, misschien is er een oplossing waar jij nog niet aan gedacht hebt!!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:12

Mijn paard ging van een manege waar de verzorging echt nul was naar een lekker weiland bij mij in de straat. Helaas was dit voor mij niet erg functioneel, ook gezien het klimaat hier (bij regen zat ik dus vast).
Een bak hadden we niet, en om elke dag naar de pensionstalling te rijden zag ik ook niet zo zitten. Voor de winter hebben we hem dus wel op die pensionstalling gezet, en ik vond het vreselijk mijn paard van zijn vrijheid te beroven, want hij vind het werkelijk heerlijk op de wei.
De eerst dagen waren zenuwslopend, maar tot mijn verbazing was hij ontzettend rustig op stal. Bovendien gaat hij als het droog is met de jaarling-hengsten naar buiten (dat doet mijn instructrice voor me, terwijl anderen het zelf moeten doen) en dat vindt hij fantastisch.
Ik ben nu eigenlijk zó ver, dat ik niet meer weg wil. Het is wel een stuk duurder uiteraard, maar dan spaar ik maar wat meer.
Uiteindelijk zag ik er dus meer tegenop dan mijn paard!

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:13

ik denk dat ik weet waar je staat (bij bommeleijn toch?) ik heb daar ook gestaan. onderling veel gezeik en uiteindelijk weggegaan. het is op zich een goede stal, maar ze zijn er niet zo stipt (tenzij het om betalen gaat). en inderdaad weinig buitenrijmogelijkheden. aan de bak zullen ze niks doen, volgens hun is het goed zo. en straks als het vriest zit je ermee te kijken dat alle bakken bezet zijn en jij nergens met je paard terecht kan om beweging te geven. ik weet niet hoe het zit met die andere manege weet ook niet welke het is (heb wat ervaring met verschillende stallen en manege's, dus als je even wilt pmen welke het is kan ik je er misschien meer over vertellen). maar als ik zou mogen kiezen zou ik sowieso weggaan. want de prijs-kwaliteit verhouding is niet wat je zegt eerlijk bij je huidige stal.

groetjes en sterkte

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 07:24

Haha het zegt wel wat dat je precies weet waar ik sta na mijn omschrijving. Ja ik sta inderdaad op bommeleijn. Hoe heet je dan? Misschien heb ik wel over je gehoord.

Het ziet er inderdaad niet naar uit dat er iets gaat veranderen. Maar ik ben het gezeik gewoon echt zat. En ik mis het bos en een binnenbak. Van de winter wordt het echt rot daar. Ik wil graag naar Lansberen toe. Daar heb ik alles. En natuurlijk een groot voordeel: er loopt een goeie instructrice rond en voor wedstrijden hoef ik niet ver van huis. En in de zomer weiland. Mijn paard redt zich wel. Hij is erg sociaal en past zich snel aan. En afwisseling in het werk is denk ik alleen maar goed voor hem. Ik heb alle voor en nadelen van beide stallen op een rijtje gezet en Lansbergen komt er veel beter uit. Die hebben gewoon veel meer faciliteiten voor een paar tientjes meer. Dat is het me wel waard.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:22

Ik wil nooit meer op een manege staan, niet voor mezelf en niet voor mijn paard. Ik vind het op een manege veel te druk en mijn paard kan daar niet zo goed tegen... vooral niet tegen die kleine schreeuwende kinderen. En verder vind ik een manege ook veel te duur..
Maar zo te zien heb jij je keuze al gemaakt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:29

Als jij je rot voeld onder het gezeik op een stal voelt je paard dat ook.
Ik heb het zelf ook gehad en toen ik verhuisd was had ik een heel ander paard en een heel ander ik persoontje.

Als je nu door al die dingen met minder plezier naar je paard gaat kan je beter verhuizen, jullie moeten immers samen kunnen doen en laten en dat wordt er niet beter op als het baasje zich iedere keer rot ergert aan bepaalde dingen die op stal gebeuren.

Daarbij vind ik het jammer dat er tegenwoordig steeds meer pensionstallen zijn die wel volop rekenen maar verder gewoon weinig tot niets tegemoet komen aan de vragen, voorkeuren en eisen van de mensen die wel elke maand hun beleg op het brood betalen.

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 10:31

Ja inderdaad. Zeker op de stal waar ik sta is het te gek voor woorden. Sommige mensen krijgen korting anderen niet, sommigen mensen krijgen omdat ze aanpappen met de eigenaresse een grotere stal voor de zelfde prijs, een groter kastje etc. En dat is op zich niet zo erg, daar heb ik geen last van. Maar die mensen doen gelijk alsof ze alles van paarden weten terwijl ze net komen kijken.. Het is meer hun arrogante houding die me stoort. Een meisje heeft pas 4 maanden een eigen paard, wist toen ze bij ons op stal kwam niet eens wat mok was en nu loopt ze over het erf alsof het van haar is en loopt ze mensen die al jaren ervaring hebben de les te lezen. En de eigenaren doen er niks aan, maar het zorgt wel voor spanningen. Op een manege is het anders, als je iemand daar niet mag zit je niet heel de tijd boven op elkaars lip. Je hoeft elkaar niet eens tegen te komen. Plus dat ze veel beloven, maar er wordt nooit iets waar gemaakt. We hebben 2 rotbakken die zelfs bij een zomers buitje al onder water staan en denk maar niet dat ze er iets aan veranderen. Ik betaal best veel voor weinig service. Ze gaat eens een keer voeren wanneer ze zin heeft. Ze wou laatst in gaan stellen dat ze een uur later wou gaan voeren omdat ze anders zelf niet op tijd kon eten (ze zei er niet bij dat dat komt doordat ze zelf altijd zit te kleppen met dr vriendinnetje, dat kost veel tijd.. ) Allemaal van dat soort dingen.. Maar ik hoop gewoon dat ik snel bij manege Lansbergen terrecht kan, want nu de herfst begonnen is ben ik bang dat ik mijn paard anders zwemles moet gaan geven.
(zo even mijn hart gelucht.. hihi..)

sharrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:41

ik zou naar de manege gaan

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 09:09

Het is nu definitief.. Per 5 november sta ik op Manege Lansbergen. Ben blij dat ik die keuze gemaakt heb en kijk er erg naar uit. Nog een paar dagen doorbijten daar met al dat gezeik en dan heb ik geen last meer van ze
Verheug me nu al op het bos, de strandritten, puzzelritten etc. Tsjah het houd me van de straat he?
En natuurlijk de binnenbak.. toch geen zwemles voor mijn paard
Plus dat ik lekkere bosritten met mijn moeder en zusje ga maken, die staan daar ook alle 2 met hun paarden.

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:38

hahahaha ja ik ken bommeleijn maar al te goed. en als ik nou zo je verhalen lees zie ik heel de tijd zij en haar staan en dan weet ik al wie je bedoelt. ben blij dat je een keus heb gemaakt om weg te gaan. is beter voor jou en voor je paard (als het straks echt koud wordt zit je er echt mee te kijken qua beweging geven en lekker dik op stro staan). veel plezier op je nieuwe stal en mijn naam is gewoon madelien (stond daar met Lucky een welsh hengstje al denk ik dat iedereen van mijn tijd daar weg is )

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:16

Ze=de eigenaresse en dr holmaatje... haha
Hoelang geleden heb jij daar gestaan dan? Er zijn nog wel een aantal mensen die er al lang staan, die hebben gewoon geen zin om te verkassen. Ze maken er namelijk een gewoonte van daar om te gallen over alle mensen die daar ooit weg gegaan zijn (dus ik ben de volgende.. ) Dus misschien heb ik wel over je gehoord. Waar sta je nu dan? Misschien ken ik het...

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:59

hahaha ja precies (is haar man er trouwens nog?) ik heb daar 1,5 jaar gestaan was lang genoeg voor mij toen was ik het echt zat. tja ik weet niet wie er nu nog staan. misschien even pmen? nu heb ik een hengstveulentje die in de opfok staat en ik ben verhuisd naar slinge. ideale omgeving voor paardengekken