Waarom is een paard een edel dier?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 00:24

Iedereen weet dat het zo is. Maar niemand kan mij vertellen hoe dit nu komt. Ik heb zelf enige tijd gezocht maar heb helaas geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Dus nu hoop ik dat een van de vele paardenliefhebbers die op dit forum komen, mij wel een duidelijk antwoord kan geven op bovenstaande vraag.

Ik ben zéér benieuwd!

Ididit

Re: Waarom is een paard een edel dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:05

dit heeft volgens mij te maken met de geschiedenis, paarden hebben zo veel voor de mens betekend vroeger (vervoer, werken op het land, noem maar op) dat ze volgens mij tot edel dier benoemd werden.

tenminste, dat is het verhaal zoals ik het gehoord heb

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:19

Ik vind ze niet zo edel als ze met hun grote hoeven op mijn tenen staan
Waar de oorsprong precies ligt weet ik ook niet helemaal, maar ik denk dat Ididit er niet ver naast zit.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:28

Volgens mij klopt dat wel. Ik heb altijd gehoord dat het inderdaad iets met hun verleden te maken had. Alleen de rijke edele mensen hadden paarden voor hun gebruik. Ze diende de edellen.

Zoiets dacht ik

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:31

het heeft volgens mij ook met het verleden te maken. Ze gingen mee met de ridders in oorlogen en offerden zichzelf op. Daarnaast werkten ze ook voor de mensen en daardoor hebben mensen erg veel respect gekregen voor paarden en werd het een edel dier.

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 09:33

In die richting zat ik ook te denken, maar zijn daar geen geschriften over? Er moet toch iets te vinden zijn waarin dat beschreven staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:47

Citaat:
Ongeveer 5000 jaar geleden werden paarden voor het eerst gevangen om ze te gebruiken. Voor deze tijd werden ze alleen opgegeten! De paarden hielpen de mens met het zware werk, bijvoorbeeld de kar trekken op het land. Later gingen de mensen de paarden berijden.

Paarden werden ook gebruikt in het leger. Dat noemde ze de Cavalerie. Caval komt van Cheval, het franse woord voor paard. Het paard ging mee de oorlog in en streed samen met de soldaten voor het land.

Het paard was dus een belangrijk hulp- en vervoersmiddel van de mens en een belangrijke strijdmakker voor de soldaten. Het paard stond dicht bij de mens en was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden. Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, was edel. Zo dus ook het paard.

ziehier het antwoord!

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:42

Dat heefd niets met de geschiedenis te maken als wel met een aantal andere dingen de belangrijkste is : een paard werkt niet voor je als je hem beledigt. Je moet hem met respect behandelen anders lig je er zo naast. Een paard maakt geen onderscheid tussen mensen. Hij gooit een koning net zo makkelijk op de grond als een bedelaar. Hij beoordeeld je aan de hand van hoe je met hem omgaat en niet wie of wat je bent. Verder is het paard het enigste dier dat de mens recht in de ogen kan kijken. Ik zal het zo nog wel even nazoeken maar volgens mij was dit het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:45

tunes schreef:
Dat heefd niets met de geschiedenis te maken als wel met een aantal andere dingen de belangrijkste is : een paard werkt niet voor je als je hem beledigt. Je moet hem met respect behandelen anders lig je er zo naast. Een paard maakt geen onderscheid tussen mensen. Hij gooit een koning net zo makkelijk op de grond als een bedelaar. Hij beoordeeld je aan de hand van hoe je met hem omgaat en niet wie of wat je bent. Verder is het paard het enigste dier dat de mens recht in de ogen kan kijken. Ik zal het zo nog wel even nazoeken maar volgens mij was dit het.

Don't shoot the messenger!!
Ik had er misschien beter even bij kunnen zetten dat ik de vraag heb gesteld op alladin, die vragenbeantwoorder van de bieb online.
ik kreeg dit antwoord toegestuurd. Het schijnt ook al een behandeld te zijn in WillemWever.
Dus ik ga/ging ervan uit dat dit het juiste antwoord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:47

tunes schreef:
Verder is het paard het enigste dier dat de mens recht in de ogen kan kijken.

Dat kunnen mijn katten ook... dus dit lijkt mij onzin.
enige! enigste bestaat niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:38

edit: foutje met verzenden..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-05 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:40

Het was toch zo dat heel veel mensen van Adel op paarden reden enzo, daardoor kwam dat toch

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 06:58

Volgens mij komt het ook door de geschiedenis..

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 21:47

Er zijn dus meerdere antwoorden mogelijk. Ze klinken allen voor de hand liggen. Misschien is het een combinatie...
Iig erg bedankt voor de antwoorden!
Toch wel raar dat het voor iedereen duidelijk is dat een paard een edel dier is. Maar dat het toch complex is om de oorzaak daar van te vinden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:51

Bitch schreef:
tunes schreef:

Dat kunnen mijn katten ook... dus dit lijkt mij onzin.
enige! enigste bestaat niet...

en zelf dominante honden kijken je recht aan....

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:39

Ik dacht ook dat het ermee te maken had dat het paard door de edele werd gebruikt (is trouwens in derde wereld landen nogsteeds zo) De paarden zijn voor de rijkere c.q. edele van vroeger.

tunes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:10

Wow dat wil ik wel eens zien een kat die een mens recht aankijkt. Dan is hij dus minstens 1meter 60 hoog. Die moet je inschrijven voor het records boek. Adel is een stand die je bij je geboorte krijgt , edel is een eigenschap. Denk aan een rechter die noem je edelachtbare. Dat hoog geplaatste mensen {adel } graag op een paard zitten heeft te maken dat een paard edel is, een beroemde uitspraak : Een prins leert geen kunst zo goed als die van het paard rijden. daar het paard hem even makkelijk afgooit als zijn stalknecht. Door een paard te berijden laat je zijn dat je eerlijk bent, niet te hard en niet te zacht. Deze informatie komt uit een heel oud boekje,ook in spreuken boeken komt dit onderwerp veel voor. Paarden werden tot voorkort door de hele bevolking gebruikt dat is in derde wereld landen nog steeds zo. Ik dacht dat jullie graag een andwoord op de vraag wilde hebben

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:13

als je naar beneden kijkt en dat kat omhoog of gewoon op ooghoogte van de kat gaat zitten kan dat prima hoor...
paarden schijn je trouwens niet in de ogen te moeten kijken, komt aanvallend over... al snapt die van mij dat niet goed

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:16

ja met geschiedenis. Omdat ze vroeger veel geholpen hebben ofzoiets ik ken het hele verhaal niet meer

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:17

tunes schreef:

Ik kan mijn Boxer zo lang in zijn ogen staren als ik wil, hij kijkt niet weg hoor
*Behalve natuurlijk als er teefjes rondlopen. Maarr die zijn natuurlijk ook veel intressanter *

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:19

ik dacht dat het te maken had met de gespleten lippen. Een dier dat gespleten lippen heeft is onedel, onrein. hierbij spreek je dus van een bek, kop en poten. Dier zonder gespleten lip (paarden, maar bijvoorbeeld ook mensapen) zijn dus edel, rein. Maar ik weet niet of het klopt. Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, heb het allen onthouden. Maar iedereen die ik het vertel (als mensen dus vragen waarom ik een paard benen 'geef') zeg dat verhaal niet te kennen....

oakly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:00

ja dat lukt heel goed een paard recht in de ogen aankijken, als zn ogen aan de zijkant zitten.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:04

Omdat vroeger paarden alleen maar voor de adel waren , daarom is het een edel dier

En ook omdat het paard een hoofd heeft en geen kop , 4 benen en niet 4 poten , ...

Maar dit heeft waarschijnlijk ook weer te maken met die adel