Lijnzaad moet je het eerst koken voor je het voert?!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lotte1106

Lijnzaad moet je het eerst koken voor je het voert?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 18:29

Haai,

Ik heb ergens gelezen dan lijnzaad giftig is voor paarden als
je het ze zo voert. Je zou het eerst moeten koken.. Mensen kunnen
het ook in de winkel kopen zonder het eerst te koken.
Voert iemand dit aan zijn paard of pony en weet je hoe je het moet voeren??

Thanx!!

Margreet

Re: Lijnzaad moet je het eerst koken voor je het voert?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:33

Lijnzaad bevat sporen van blauwzuur en dat is in grote hoeveelheden giftig. Van een klein beetje zul je niet snel problemen krijgen, maar eerst koken is wel veiliger.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:39

ze mogen een handje ongekookt per dag, meer niet. idd door dit blauw zuur. Gekookt mogen ze al meer, ong een kopje per dag, maar als je het niet elke dag voert kun je wat meer geven gekookt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:42

Paard van mijn baas (KWPN-er) is heel erg oud geworden en vorig jaar van ouderdom gestorven , was al jaren zijn tanden kwijt van ouderdom en ze voerden hem op advies van de DA elke dag een kilo lijnzaad geloof ik....ongekookt. Wel geweekt.

Ik heb ook altijd gehoord dat je heel lijnzaad echt moet koken om het open te maken dus schrok er een beetje van...maar paard heeft het jarenlang gehad en is er echt oud mee geworden dus zo agressief is het niet. Misschien had hij nog wel ouder geworden / nog gezonder geweest als het gekookt was , daar niet van

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:45

Ik schrik hier een beetje van..Allebei mijn paarden hebben vandaag meer dan een kopje gehad..Uiteraard gekookt. Ik kreeg de tip van iemand, en die zei dat hoeveelheid niet uitmaakte...

Moet ik ze nu extra in de gaten houden??

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:36

Ik voerde eerst 2 handjes per dag, nooit wat vreemds gemerkt.
Nu krijgen ze af en toe een handje. Niet omdat het giftig is ofzo, maar ik vergeet het nog wel eens in die bakken te doen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:45

manonutjuh schreef:
ze mogen een handje ongekookt per dag, meer niet. idd door dit blauw zuur. Gekookt mogen ze al meer, ong een kopje per dag, maar als je het niet elke dag voert kun je wat meer geven gekookt.

De dierenarts raadde ons juist met een manegepaard paard aan elke maaltijd die ze kreeg een kopje lijnzaad erdoor heen, dus die kreeg bijna 3 kopjes per dag..

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:21

Lijnzaad bevat idd blauwzuur. Blauwzuur is in grote hoveelheden giftig, maar in kleine hoeveelheden niet. Vergelijk het maar met keukenzout. Zout is in kleine hoeveelheden prima te eten, zelfs gezond, maar in grote hoeveelheden is keukenzout ook voor ons gif. Om het blauwzuur uit het lijnzaad te krijgen hoef je het niet perse te koken, wellen mag ook (weken in water). Stomen is ook een optie. Overigens is er lijnzaad op de markt waar het blauwzuur al uitgehaald is, kant en klare lijnzaad worde het dan genoemd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:24

Koken in een pannetje wordt een gore bende, maar het werkt ook goed als je er vanuit de waterkoker kokend water op giet. Uiteraard af laten koelen voor het voeren.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:37

Bij lijnzaadOLIE gaat dit hopelijk niet op toch? Heb namelijk net een fles gekocht en er staat op dat je 15-25 ml (oid) door het voer heen kan mengen, dus ik ga er vanuit dat bovenstaande niet hiervoor geldt, maar vraag het maar even voor de zekerheid

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:33

Lijnzaad olie, is alleen de olie die uit lijnzaad komt. Hier is blauwzuur tijdens het proces ook al uitgehaald.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:40

Mijn 2 paarden hebben 2 jaar lang een kilo lijnzaad gehad , zonder dat het gekookt was. Ze deden het er prima op. Nadat ik hoorde dat het giftig zou zijn, ben ik er mee gestopt.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 00:31

Margreet schreef:
Koken in een pannetje wordt een gore bende, maar het werkt ook goed als je er vanuit de waterkoker kokend water op giet. Uiteraard af laten koelen voor het voeren.

Valt wel mee vind ik.
Ik kook altijd een mega pan voor 4 paarden, en doe daar maar 1 koffiekopje lijnzaad in.
Ik breng het aan de kook en zet dan de kookplaat uit, hij blijft nog wel even warm dan.
Af en toe goed roeren tijdens het koken en erna, anders plakken de zaadjes aan de bodem.
Wat je dan hebt ik een slijmerige massa.
Als het handlauw is verdeel ik het over 4 emmers, en dan hebben ze een lekker warme slobber.
Soms doe ik er ook nog (Pavo) slobber bij, dat vinden ze helemaal lekker.
In het begin aten ze het niet graag, ze moeten eraan wennen.
Als ze het eenmaal kennen dan eten ze het graag.
Dat is altijd heel grappig om te zien, omdat het een beetje blijft plakken aan hun lippen, waardoor ze het overal aansmeren