Wat te doen aan plakkerige teugels ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

Wat te doen aan plakkerige teugels ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 17:52

Mijn superfijne, dunne dressuurteugels zijn al een tijdje plakkerig, en ik krijg het er maar niet af ... Met zadelzeep geprobeerd, daarna ingevet, maar ze blijven plakken
Iemand tips ?

Armaris

Re: Wat te doen aan plakkerige teugels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:57

Nouka schreef:
Mijn superfijne, dunne dressuurteugels zijn al een tijdje plakkerig, en ik krijg het er maar niet af ... Met zadelzeep geprobeerd, daarna ingevet, maar ze blijven plakken
Iemand tips ?

Dat had ik eerst ook,toen weekte ik ze even in water en kuiste ik ze daarna af
Misschien helpt het bij jou ook?

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:59

Iewl.. mss een keer wassen ofzo ? en dan invetten ofzo?
Oh dat heb je al gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:11

Klinkt drastisch... maar ik zou ze eens met een sopje afboenen... Gewoon water en wat dreft enzo... En dan afdrogen, en daarna schoonmaken met zadelzeep. Meer niet. Kijken hoe dat gaat, en dan eventueel daarna lichtjes invetten.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:40

Ja idd, het is huidvet wat er op zit. Zie je ook vaak op boxdeuren zitten, is altijd zwart van kleur.
Goed schrobben!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:42

Anneke schreef:
Ja idd, het is huidvet wat er op zit. Zie je ook vaak op boxdeuren zitten, is altijd zwart van kleur.
Goed schrobben!

Ik zag geen huidvet op mijn spierwitte teugels hoor

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:25

Is het plak niet gewoon van je leervet ?

Vet is rommel , ik zal het nooit gebruiken , juist omdat je leer dan plakkerig / stroef aan gaat voelen , het maakt je leer gewoon echt goor vind ik. Sluit het ook helemaal af....nee dank je.

Ook sommige zadelzeep heeft dat effect. Vooral die staven zadelzeep , getsie.

Ik zou de teugels gewoon met goede zadelzeep (zoals bvb van Carr & Day & Martin) goed schoonpoetsen. Ofwel :

neem een simpel goedkoop schuursponsje (die met al die kleurtjes in 1 pak weet je wel) , houdt die onder de kraan zodat hij goed door en door nat wordt en goed sponst , helemaal uitknijpen / wringen zodat er geen water meer uit druppelt en hij alleen nog vochtig is , even over je blikje zeep strijken en goed uitmasseren over je teugels , die helemaal "wassen" . Als je het goed oet zie je nauwelijks schuim uit het sponsje komen. Als je sponsje te donker wordt dan weer even goed uitspoelen voordat je verder gaat. Steeds weer even over de zadelzeep halen en zo heel je teugels netjes schoon boenen met de zachte kant uiteraard , niet met de schuur-kant

Daarna gewoon even laten liggen , ze zijn nu helemaal schoon en droog en voelen aan zoals leer aan hoort te voelen.

Eventueel kun je er nog een laagje leerolie overheen strijken , laat dat een nacht op een krant liggen op de tafel ofzo zodat het goed in kan trekken , en je hebt de volgende dag superfijne teugels , zoals het hoort. Zo deed ik het altijd en dat beviel me het beste , leer zag er dan het gezondst uit en voelde zo ook aan.

Andermans teugels / hoofdstelletjes voelden altijd vies plakkerig , brrr.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:19

Ik heb inderdaad zo'n 'staaf' zadelzeep ... het komt dus misschien ook daardoor ?
Het plak is niet van m'n leervet nee, want dat dacht ik eerst ook, en ik heb ze dus toen alleen schoongemaakt en niet gevet, toen laten drogen maar toen plakten ze nog steeds

Ik ga ze morgen eerst maar eens laten weken, en anders toch maar andere zadelzeep kopen *zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:30

Hangt van het merk af? Ik heb een staaf van Carr and Day and Martin, en dat is supergoed spul vind ik zelf. Ik heb nooit plakkerige spullen...

Succes ermee!