Zwanger van een ruin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ericaa

Zwanger van een ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 12:01

Heejj ..
Iemand die ik ken, heeft een arabier hengst gehad .. Zodra die gecastreerd zo worden, zou die bij mn v-pony op het land kome.. Wat dus zo was is dat als een hengst gecastreerd word, zijn sperma nog 1 a 2 maanden vruchtbaar blijft.. En na een maand kwam ie dus bij erica op het land.. Hij sprong er gelijk op .. En er kwam allemaal sperma uit.. Volgens de eigenaar van de ruin.. Het leek er wel op .. Ze word dus 5 april uitgerekend.. Maar sinds de "dekking" is se wel dikker geworde.. Maar zonder bijvoere (biks e.d.).. Ze is met training, en zonder voeding in het graas toch dikker geworden.. Verder.. Werd ze geent.. En de arts zij dat ze er wel als zwanger uit zag .. Ze is in die tussen tijd 1 keer hengstig geweest.. Maar kan ze zwanger zijn? en wat vinden jullie ervan ? Ik heb er foto's bij geplaatst ..

Afbeelding
Dit was dag na ze gedekt was..

Afbeelding
in Juni/july

Afbeelding
en deze is 2 weken geleden gemaakt..

Ik hoop dat jullie antwoord weten!

Greetzz amber!

Maar

Re: Zwanger van een ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:11

ik ben er niet zo bekend mee maar het lijkt er wel heel erg op vind ik!
ik heb weleens gehoord dat het goed kan ja

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:18

het zou best kunnen. er is maar 1 manier om erachter te komen of ze idd drachtig is dan dat is door de VA op laten voelen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:18

Een ruin inderdaad tot enkele maanden na de castratie nog vruchtbaar zijn. En tijdens zijn daad kan er nog altijd vocht uitkomen. Het enige verschil is dat bij een hengst in dat vocht spermacellen zitten en bij een ruin niet meer. Het is moeilijk om zoiets op het oog te zeggen. Maar ze tussen de dekking in en vandaag al een keer heel duidelijk hengstig is geweest, denk ik niet dat ze drachtig is. Normaal gezien worden merries niet meer hengstig zolang ze dragen, net als de maandstonden van een vrouw bij een zwangerschap stoppen.
Maar als je echt heel zeker wilt zijn kan je ook een echografie laten doen door je veearts. Dan kan je zelf zien als er een klein veulentje in de buik groeit of niet

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:36

voor zover ik weet kan het heel goed zijn dat de merrie drachtig is.

een fries bij ons op stal werd gecastreerd en daar werd bij gezegd dat hij zeker nog wel 6 maanden vruchtbaar kon blijven...

wat er precies van waar is dat weet ik niet, maar als ik jou was zou ik haar toch even op laten voelen door een VA.
zekerheid voor alles, beter dan ineens op stal te komen en daar een kleine verrassing aan te treffen...

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:13

Volgens mij is het niet 6 maanden maar 6 weken dat ze nog vruchtbaar zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:35

het zal wel kunnen mijn gecastereede schetland hengst had naar 2 weken ook nog een merrie gedekt en die werd nog wel; hengstig maar had wel ineens een veulen bij de voet gewoon even oplaten voelen door de va

Amorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:50

laten opvoelen, dan weet je het

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:12

of scannen jaa..
maar tis zeker mogelyk

enne: tis niet zwanger maar drachtig zwanger klinkt raar by paarden

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:43

Haaii,,

Ja dat kan heel goed hoor! Ligt eraan hoe lang nadat ie gecastreerd was hij bij je merrie kwam te staan. Een ruin is nog (ik dacht) 2 maanden vruchtbaar, maar helemaal zeker kan je nooit zijn. Bij ons komt nu ook een Shetlandruintje, die net is gecastreerd, en we wachten sowieso 3 maand, we willen namelijk écht niet dat Farah (nu 1 1/2) gedekt wordt!!

-x- Jodie