Wat doen met weigeren??!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_

Wat doen met weigeren??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 11:14

hallo,

Ik was laatst op een concour aan t kijken,
en het viel me op, dat als een pony ging weigeren(terwijl het de fout van de ruiter was) ze de pony op de kop gaven..
ik vroeg me dus af, Is dat Normaal??
Ik heb namenlijk altijd geleerd eerst naar mezelf te kijken en bijna altijd vind je daar wel een fout...
ik wil wel weten hoe jullie daar over denken!

Groetjes,
Nikki

meikemarieke

Re: Wat doen met weigeren??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:19

ja, dit zie ik ook erg veel!
En meestal is het gevolg dat ze bij de 2e keer weer weigeren. En dan heb ik zoiets van ja, eigen schuld....
Je ziet ook ruiters die hun paard er ook echt overheen slaan.......
In mijn ogen is er dan toch iets niet helemaal goed, maar dat kan ook aan mij liggen hoor.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 11:20

ja idd,
maar met slaan bedoel je daar écht slaan of tikje geven?!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:27

Nee, dan bedoel ik ook echt slaan.
Een tikje heeft iedere pony wel eens nodig, maar ik bedoel echt die ruiters die er gewoon vol op slaan net zo lang tot de pony springt.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:28

Slaan is op dat moment meestal een uiting van onmacht.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 11:28

oja, dat vind ik dus zielig..!
Wil wel weten hoe meerdere mensen hier over denken..!

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:29

Ja dat zie ik ook erg vaak, vind het echt jammer...

Je moet een dier uit vertrouwen laten springen en niet dwingen om te springen..
Al moet ik eerlijk zijn dat als de mijne weigerd gewoon om te vervelen dat ze ook wel eens een tik krijgt hoor!
Maar niet als ze niet uit komt of echt uit angst weigerd ofzo.. Alleen als ze goed uitkomt en dan stop terwijl er niets engs is ofzo..
Maar echt slaan? Nee..

Gr. QuirA

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:30

heej,
Ik had ook altijd zoiets, van als het me eigen schuld is,ga ik mijn paard er niet voor straffen, maar ik zit zelf nu in een positie dat mijn paard blijft weigeren, wel nog altijd door mijn fout voornamelijk, maar nu begint mijn paard er een spelletje van te maken door voor t geringste scheit te stoppen en dat is niet de bedoeling, normaal stopte ze nooit, sinds ik die fout ging maken wat ik aan me heb, ging ze stoppen en steeds vaker, eerst redde ze me nog altijd als ze niet uitkwam,ze sprong altijd,maar nu stopt ze al als ze een heel klein beetje niet uitkomt, ze gaat er nu echt een spelletje van maken, en ja helaas ook al is het mijn fout, ik moet haar toch ervoor gaan straffen, want ze mag er geen spelletje van gaan maken,, dus ik kan er wel inkomen wat je op tv ziet,, Of het normaal is kan ik niet zegge, ik heb ook altijd gezegt dat dat niet eerlijk is,maar als die mensen in hetzelfde als mij zitten, moet je ze wel straffen.

Doei groetjes daisy

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:35

Ik vind je verhaal nogal vaag Protonja, je paard weigert door jouw fout?? En daarvoor ga je hem straffen? Sorry het is me niet helmaal duidelijk.
Als mijn pony weigert zonder een goede reden dan krijgt ze ook een tik. Maar als het mijn fout is, dan niet.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 11:37

idd vincentlover, vind haar ook onduidelijk..

want als jij de fout maakt, is het en blijft het jou fout!
en als jij de fout blijft maken, en je paard blijft weigeren,
vind ik het eigenlijk alleen maar goed van het paard.. zo zorgt ie er wel voor dat jij beter op gaat letten wat je fout doet!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:41

ik zie het ook veel.Soms doe ik het ook maar dan heb ik nog niet door gehad dat ik diegene ben die fout is.

Maar gelukkig heb ik een slimme pony 9 van de 10 x als ik hem een tik geef en hij een bok.Had hij de recht ook om een bok tegeven want ik was verkeerd.

gelukkig leer ik daar van ben niet echt extreem dat ik hem gelijk verot sla maar gewoon een tik.

Want als hij die bok geef ga ik nadenken en dan denk ik tja ik ben diegne die fout is niet hij.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:41

alleen met weigeren geef ik hem geen tik met springen. want ik weet als hij weigerd dat ik fout ben. daarboven had ik het over gewoon rijden

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 11:44

bedankt voor jullie snelle reacties..!
zijn dus wel meerdere mensen die zo denken!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:45

Jazeker!
Sommige paarden hebben soms wel wat extra aanmoediging nodig om te springen, sommige ruiters vinden het nodig om dat te doen door middel van slaan. Ik doe het meestal met mn stem (krijg ik trouwens best vaak commentaar op)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:53

Eqfan schreef:
er zijn dus wel meerdere mensen die zo denken!

Ja ik denk ook zo. Maar denken en doen is een groot verschil. Ik beken eerlijk dat ik em ook wel eens over een hindernis heb geslagen. En dat zeg ik niet omdat ik er trots op ben. Maar ik heb geen zin om een heilig boontje uit te hangen.

Tussen denken en doen zit een groot verschil!

Maar op sommige momenten weet je gewoon even echt niet meer wat je moet doen. Dus zoals ik al zei: meestal is slaan een uiting van onmacht. En dat heb ik zelf al meerdere malen ervaren (en zie het ook bij anderen).

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:14

ik spring ook een vaak heb ik dat hij er kei hard langs de hindernis rent zonder dat ik wat kan doen! hij is nogal sterk. dan moet ik hem zo snel mogelijk stil zetten en achterwaarts en hem voor de hindernis een schop geven en weer opnieuw proberen!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:15

Idd Vonnie84.. Waar de kennis ophoudt, begint de grofheid..
Ik denk dat zowiezo iedereen hier wel ervaring mee heeft..

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:24

Wat moet je dan doen.. als hij nooit meer wil springen ? eigenlijk.. en... alles moet uit vertrouwen.. en TOCH springt ie niet meer? soms moet je ff een tik geven! om te laten zien dat het niet eng is en dat hij er makkelijk over heen kan gaan... *mijn mening* En van protonja! : wat moet je dan doen... dan kun je niets doen! dus springt hij ook nooit meer *mijn mening*

En.. ik heb ook 1x gehad.. hij wou niet springen.. (ik wist toen nog niet dat hij een rugblokkade had.. erg zielig vond ik het) en toen zat ik echt i.p.v. te praten tegen de pony te schreeuwen.. *had ik zelf helemaal niet door* want ik dacht dat ik gewoon zo zei van: goedzooo!! toe maar jochie kom maar braaaf erg goed goed zoo! weetje wel! en toen gaf ik hem voor elke hindernis een tikje.. lat er bij de 8ste hindernis weigerde hij en viel ik eraf.. toen moest ik bij de jury komen.. en zei de jury dat ik schreeuwde.. en de pony werd er bang van..

volgende concour: mijn pony kwam niet eens over de startlijn! alleen maar bokken en steigeren enzo.. dus mensen vanaf de kant gaf mij een tips! en toen dat niet werkte zei ze: sla hem eens! maar ik dacht dus aan de vorige keer! dus ik sloeg hem niet!! En toen zeiden de mensen aan de kant steeds: pak hem eens aan! geef hem eens een schop! Dat deed ik dus niet meer.. omdat ik dus steeds nog bang was van de vorige keer eigenlijk.. Maar.. daarna.. nadat ik hem geen tikje meer gaf op de schouder.. en eigenlijk 'schreeuwde' ( wat ik dacht dat ik praate) is hij over geen 1 hindernis meer gekomen..

nu achteraf.. bleek het dus een rugblokkade te zijn.. maar.. nu is die over.. en hij springt nog niet goed..

maarja.. een paard SLAAN over een hindernis vind ik echt onnodig!!! en tja.. wat doe je eraan..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:52

Ik denk toch dat er een verschil is, Als je pony weigert omdat ie er geen zin in heeft, of omdat ie niet kan springen (wegens verkeerd uitkomen, of iets)
Als je pony je gewoon zit te begekken zul je hem toch aan moeten pakken, maar als je pony niet uitkomen met zijn passen ofzo, dan heeft het volgens mij ook geen zin om hem eroverheen te slaan.
Of als je pony bang is om te springen, dan zal he slaan echt geen zin hebben.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:21

Ik heb een pony die het gewoon vertikt om te springen en die kan inderdaad klappen krijgen als hij stopt. Het ene parcour kan je winnen en het andere parcour stopt hij gewoon......
Hij krijgt echt geen klappen als ik hem er verkeerd er heen stuur, maar als ik er goed op aan rijd en hij stopt al meters van te voren, dan kan die het verwachten.