paard weer op stal na 24/7 wei: wat moet ik voeren ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

paard weer op stal na 24/7 wei: wat moet ik voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 10:50

Ons paard gaat vandaag voor het eerst weer op stal 's nachts (en overdag in de bak op zand). Ze heeft vanaf mei 24/7 op het land gestaan. In het begin hebben we nog brok bijgevoerd, maar ze had veel te veel energie (én werd lekker dik) en daarom zijn we daar al snel mee gestopt. Ze heeft tot vandaag op een prima stuk gras gestaan en heeft nog helemaal geen hooi gehad. Door de vele regen (we staan in een polder) is het nu ineens veel te nat geworden, dus het oorspronkelijke plan om voorlopig 's nachts op stal en overdag nog in de wei te staan, kan niet doorgaan. De andere paarden van stal stonden op een slechter stuk en hebben al een week of 2 hooi bijgevoerd gekregen, maar Unique gaat over van 24 uur gras, naar ineens geen gras meer.

Ze krijgen nu gewoon weer hooi, maar mijn vraag is, ten eerste: moet ik voorzichtig zijn met (teveel) hooi en wat moet ik gaan bijvoeren aan brok ? Moet ik dit opbouwen of mag ze ineens weer gewoon brok bijkrijgen en hoeveel zal ik haar geven ? Ook wil ik wortels bij gaan voeren, kan ik daar meteen mee beginnen of moet ik dat ook opbouwen? Kortom: graag jullie mening !

Ik heb er nog geen ervaring mee, want we hebben haar sinds mei en ze is bijna meteen het land op gegaan toen ze bij ons kwam.

masja

Re: paard weer op stal na 24/7 wei: wat moet ik voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:00

Hooi (goed droog niet stoffig) kunnen ze bijna onbeperkt eten.
Brok zou ik altijd geven. Zitten bouwstoffen in. En zeker bij jonge paarden vind ik dat erg belangrijk.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:02

Hooi is geen probleem imo, wortels ook niet. Ik zou de brok geleidelijk aan opvoeren en in het begin wat nat voer bijgeven, bijv. geweekte bietenpulp ofzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:05

3-4x per dag een plak goed hooi.
daarnaast 1-2 x een halve schep onderhoudsbrok.

dat moet genoeg zijn voor je paard, wortels kun je op zich wel geven tot ene kilo per dag, ik zou wel iets opbouwen,door het hoge vochtgehalte in wortels raken sommige paarden wel eens aan wat dunne mest...