Adviesvraag: Rijlaarzen met RITS??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rivella-R@chella

Adviesvraag: Rijlaarzen met RITS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 22:41

hai,

Ik ben van plan lederen rijlaarzen aan te schaffen, maar vraag mij af wat goed is:

Het liefst wil ik met rits en van kalfsleder.
Wat zijn jullie ervaringen met rits laarzen??
Nog aanraders? of tips?

alvast bedankt.

groetjes Rachelle

zilverster

Re: Adviesvraag: Rijlaarzen met RITS??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:44

Ik heb zelf ook laarzen met rits.
Ik vind ze zelf heel fijn. Heb er ook bewust voor gekozen. Zo heb ik niet al dat gepriegel met aan en uit trekken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:26

ik heb mountain horse rijlaarzen met rits. echt super fijn. ik heb ze nu al iets van 2 jaar(of langer, weet niet eens meer) en ze zitten heerlijk. de rits vind ik echt ideaal, geen gezeik meer met 'wil je mn laars even uittrekken?' of dat de voering weer is kapot was gegaan en aan je voet bleef haken, waardoor je iedere keer de voering weer terug kon doen(rubberen)
ik kan je een rits echt aanraden, het zit absoluut niet vervelend en ikzelf vind dat het niet eens opvalt..

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:32

zelf heb ik laarzen zonder rits, is me afgeraden aangezien t wel een beetje kwetsbaar is omdat je door t zand ermee loopt en de rits met lopen en rijden constant buigt en zo, er komen vaak mensen terug met dat hun rits uit de schakels ligt op kapot is.
verder heeft t ook zijn voordelen dat ie meer aansluit bij je voet en makkelijk is met aan en uit doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:55

Heerlijk als je een binnenstal met binnenbak hebt maar als je in een blubberig buitenbakje aan het pionieren bent 's winters heb je idd regelmatig kapotte ritsen.

Piroska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:41

Mij is het ook afgeraden, omdat het de sterkte uit de laats haalt. De rist zit namelijk op het stevigste deel van de laars

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:43

Ik heb 3 jaar terug ritsen in mijn Petrie laarzen laten zetten, zonder ritsen gekocht dus. Bij mij zitten er ritsen in die normaal in motorlaarzen zitten.
De ritsen zitten bij mij op de plaats van de balein, die is eruit gehaald, en mijn laarzen staan nog keurig rechtop.
Ik loop al 3 jaar zo'n beetje dagelijks op die laarzen, en zeker de eerste 2 jaar heb ik er flink mee door de blub gelopen en veel mee staan longeren in een modderige zanderige paddock. Nu iets minder maar zand e.d. komen ze nog genoeg tegen....
Ik heb 1x een kapotte rits gehad ( pas geleden), omdat er een stukje stof tussen mijn rits zat, en toen trok ik een beetje te hard.
Mij bevalt het dus echt prima, ik kom niet eens in laarzen zonder rits. Ik heb een extreem hoge wreef, en ik kan de bocht van schacht naar voet niet maken.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:45

Piroska schreef:
Mij is het ook afgeraden, omdat het de sterkte uit de laats haalt. De rist zit namelijk op het stevigste deel van de laars

Mij was ook afgeraden om het op het stevigste deel van de laars te doen (precies aan de achterant), daarom heeft de schoenmaker het net naast de achterkant, aan de buitenkant te plaatsen.
Ik ben zo blij dat ik het heb gedaan. Nooit meer moeite met aan en uitdoen _/-o_

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:56

En welk merk laarzen hebben jullie dan?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:24

rectiligne Dallas

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:30

ik heb ook mountain horse laarsen vind het super laarsen zitten lekker en zijn ook lekker soepel heb het ook van kalfsleder echt super laarsen maar succes voor het uitzoeken van je laarsen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:36

mijn laarzen zijn van Petri en ik heb ook door een schoenmaker er ritsen in laten zetten (net naast de baleinen). mede omdat ik een kuitmaat 43 heb en een schachtafsluiting van 39,5 en ja dat maakt het erg lastig om erin en eruit te komen. de mijne zijn al jaren oud, en ik heb nog nooit een kapotte rits gehad. tegenwoordig gebruik ik ze nog maar zelden maar vroeger liep ik er dagelijks op. ook in de bagger oid en nooit problemen gehad.

ik heb zelfs in een paar rubber laarzen ritsen laten zetten ook vanwegge mijn kuitmaat en ook die gingen jaren mee (die gingen alleen kapot omdat de laars te smal werd en er dus te veel druk op de rits kwam)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:41

Mijn laarzen heb ik vandaag voor het eerst aangehad,
ik heb laarzen van het Ruitergilde, met rits en veter.
en ze rijden super _/-o_
Ik heb ook wel eens laarzen van iemand geprobeerd zonder rits, nou daar kon ik met geen mogelijkheid inkomen

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:46

Maflinger schreef:
rectiligne Dallas

Ik heb ook rectiligne.. ik moet er toch wel even eerlijk bij vermelden dat het echt ROTZOOI is.. niet normaal..
die rits was bij mij na een half jaar al kapot :S en ik deed ze alleen aan om te rijden.. :S
weg laarzen!
heb nu lederen op maar gemaakt.. veel beter en zonder rits!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:06

Ik heb op maat gemaakte zonder rits en MH Sportive riders met rits. Beide kalfsleder. Ik rijd bijna altijd met de MH laarzen. Stuk simpeler aan te trekken en ik gebruik deze nou net als trainingsaarzen. Dus door de blub etc. Ik vind het namelijk zonde mijn goede laarzen daarvoor te gebruiken. Heb ze nu een jaar en ze bevallen uitstekend.

Dat ze hun stevigheid verliezen, hangt er deels ook vanaf hoe je ze wegzet als je ze niet aan hebt. Ik heb mijn laarzen onderste boven hangen. Er komt dan dus geen druk op de laars. Dan maakt het niet uit. Of neerzetten met een spanner (of lege colafles) erin. De ritsen worden zwak als ze steeds op dezelfde plaats omknakken en dat voorkom je zo (is mij aangeraden met kopen)

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:08

ik heb petries zonder rits maar je kan er een rits in laten zetten
mijn laarzen zitten heerlijk

Piroska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:26

ik heb ook petries

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:46

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:07

PriscaZ schreef:
Ik heb op maat gemaakte zonder rits en MH Sportive riders met rits. Beide kalfsleder. Ik rijd bijna altijd met de MH laarzen. Stuk simpeler aan te trekken en ik gebruik deze nou net als trainingsaarzen. Dus door de blub etc. Ik vind het namelijk zonde mijn goede laarzen daarvoor te gebruiken. Heb ze nu een jaar en ze bevallen uitstekend.

Dat ze hun stevigheid verliezen, hangt er deels ook vanaf hoe je ze wegzet als je ze niet aan hebt. Ik heb mijn laarzen onderste boven hangen. Er komt dan dus geen druk op de laars. Dan maakt het niet uit. Of neerzetten met een spanner (of lege colafles) erin. De ritsen worden zwak als ze steeds op dezelfde plaats omknakken en dat voorkom je zo (is mij aangeraden met kopen)

Ik zet mijn laarzen altijd schoon weg met spanners erin maar mijne gaan toch kapot in de buitenbak. Ik heb laarzen met rits aan de voorbinnenkant gehad en ritsen achteraan. Misschien dat het ondersteboven hangen een goede tip is voor mij
Maar hoe doe je dat precies, heb je daar een standaardje voor ofzo?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:33

Urielle schreef:
Misschien dat het ondersteboven hangen een goede tip is voor mij
Maar hoe doe je dat precies, heb je daar een standaardje voor ofzo?

Inderdaad. Ik heb een speciale laarzenhanger aan de muur, waar je laarzen ondersteboven in gehangen worden.

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:41

ik heb ook perti´s op maatgemaakte.(model anky)

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:42

Heerlijk! Laarzen met ritsen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:51

een laars met rits verdiend net zoveel goede verzorging dan zonder rits, en veel in de blubs is nooit goed. als je dit een beetje voorkomen kan gaan ze een stuk langer mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:04

Ik heb de mountain horse laarzen ook en juist omdat de stevigheid er door de rits uit is. Ik vind het vreselijk die strakke laarzen, dan kan ik nieteens opstappen. Mijn laarzen zitten prima en rijden fijn. Ik haal er altijd een doek overheen als ze vies zijn en de rits haal ik af en toe kaarsvet langs. Ik heb ze in de zadelkast staan en ga er niet mee uitmesten e.d.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:36

IK heb de MH Sportive rider, nu denk 6 maandjes. Zit ook een rits in! Ze zijn nog niet kapot geweest en doe er alles mee, loop door de blub, zand enz. En nergens last van.
Het is met het aan- en uittrekken van de laarzen ook lekker makkelijk.
Hoef je niet meer moeilijk te doen.