Niet regelmatig rijden, wat is dan het beste?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Niet regelmatig rijden, wat is dan het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:44

Gezien ik zelf met wat medische problemen zit kan ik mijn paard niet regelmatig rijden.
En ze is best een probleem paard, gezien kissing spines en headshaker.
Ik heb wel eens bijrijdsters gehad, maar gezien je toch goed moet weten hoe je met haar om moet gaan werd het daarna nog problematischer.
Het is net alsof ze het niet accepteerd dat ik er iemand anders op laat rijden.
Een stalgenootje van me kan het wel, maar zij heeft er helaas geen tijd meer voor.
Het is een engels volbloed en daar is ook niet iedereen even happig op.
Het lijkt dus alsof ze alleen ontzag voor mij heeft (hoewel ik ook al wel geregelt zand heb mogen happen) .
Longeren is ook geen optie,want ze gaat dan met wat ik er ook aanzet als een gek mee aan de haal.
Ze presteerd het zelfs om het bontje van de pessoa teugel op haar rug te bokken van idiotigheid.
Nu is ze op zich als ze een tijd stil staat niet echt enorm heet onder het zadel, hier is ze dan ook nog het makkelijkst weer mee op te pakken.

Om me heen zie ik andere driftig dagelijks hun paarden trainen ,dat doe ik dus niet en kan dat ook niet.
Na mijn idee vind ze het absoluut niet erg om zo vaak "vakantie" te hebben ,maar het is net alsof je dan niet als vol word aan gezien.
Hoe zouden jullie zoiets in een soortgelijk geval aanpakken???

MilesNF

Re: Niet regelmatig rijden, wat is dan het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:46

Zolang ze wel de hele dag naar buiten kan en gewoon wat aandacht krijgt, longeren, wandelen, lijkt het me geen probleem.
Ik zou me niks aantrekken van wat anderen doen of vinden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:47

Staat ze verder wel op de wei of in de paddock? Als ze evengoed voldoende uit haar stal komt en voldoende beweging krijgt dan zie ik het probleem niet zo .

Jij wilt niet aan de gang met bijrijders en longeren, dan is dat toch prima? . Als dit voor jou en je paard werkt dan is er toch niets aan de hand?

En wat de rest dan van je zou denken dat zou mij een rotzorg zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:51

Laat anderen maar banketstaaf, wat je ook doet ze doen het toch

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:53

Ik denk dat je gewoon zelf moet weten wat je met je paardje doet en hoe vaak je rijdt! en als er mensen zijn die vinden dat je voor hun niet genoeg bent omdat je niet elke dag rijdt moeten ze eens naar zichzelf kijken een paard verdient wel een paar keer lekker een dag rust,, elke dag rijden vind ik niet nodig, ik zelf rijd wel zo vaak als ik kan maar mijn paardje wordt wel behoorlijk heet als ik der een paar dagen niet rij. maar aangezien die van jou daar niet zo veel last van schijnt te hebben vind ik dat je je van die andere niks aan moet trekken en gewoon lekker zelf moet weten wat je doet!!! je weet denk ik zelf wel hoeveel beweging ze moet hebben. en als ze lekker in de wei kan ofzo dan is het al helemaal geen probleem.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:55

Oh ja, ze staat de hele dag lekker in de wei.
Krijgt verder aandacht en verzorging genoeg en vooral veel liefde want ik houd enorm veel van haar.
Stom he.....ik ga me dan soms toch schuldig voelen terwijl ik weet dat ze niets tekort komt.
Misschien omdat ik om me heen ander wel druk bezig zie met rijden en trainen.
Ik heb toen ik haar kocht er ook bij gezegt dat ze wel een paard moest zijn die langere tijd stil zou kunnen staan en niet dagelijks bereden hoefde te worden.
Dat is ze dus ook.
Alleen door mijn eigen beperkingen voel ik me dan soms zo schuldig dat ik niet consequent met haar bezig kan zijn.
ik zal me idd wel meer druk maken over wat ander vinden dan dat mijn paard en ik er echt onder te leiden hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:27

Ik snap heel behoorlijk hoe je je voelt. Er zijn periodes dat ik het rijden ook niet kan opbrengen terwijl ik weet dat mijn paard graag wat doet. Het is niet anders en mijn paard klaagt op zich niet en ziet er toch wel goed uit en is alleen nog wat meer tevreden als je daarna toch weer gereden hebt. Het heeft heel weinig nut om je er schuldig over te voelen, het paard vergeeft het je wel (en de mensen, ach......)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:37

Apple schreef:
Staat ze verder wel op de wei of in de paddock? Als ze evengoed voldoende uit haar stal komt en voldoende beweging krijgt dan zie ik het probleem niet zo .

Jij wilt niet aan de gang met bijrijders en longeren, dan is dat toch prima? . Als dit voor jou en je paard werkt dan is er toch niets aan de hand?

Nou dit is precies wat ik dacht

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 21:51

Ik ben wat dat betreft een iets tevéél gevoelsmens denk ik.
Trek me snal aan over iets wat gezegt of gedacht zou kunnen worden, terwijl dat misschien niet zo is.
Ach....ik ben soms best eens verdrietig dat ik niet net zoals de meeste mensen, wel altijd en gezond en wel op hun paard kunnen rijden.
Maar idd.....ik heb haar nog nooit horen klagen, ze is altijd weer even enthousiast als ze me ziet of hoort.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:12

Apple schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik kan ook niet het hele jaar rond blijven rijden, maar mijn paard kan daar niet goed tegen. Ik heb daarom wel een bijrijdster voor 2 dagen in de week. Gelukkig heb ik het met haar echt getroffen. Het klikt erg goed.

Gezien het met jouw paard zo goed gaat, zie ik niet in waarom het anders zou moeten.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 13:24

Ik zou er dan eigenlijk vrede mee moeten hebben zoals het gaat.
Ik had het me in het begin allemaal zo anders voorgesteld en daar ga ik me dan schuldig onder voelen.
Ben wel blij van jullie te horen dat het okee is zo.
Soms heb je daar gewoon even wat bevestiging in nodig.
Dank jullie wel!