Functie's van bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemsuiker

Functie's van bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:00

Wat zijn de functie's (waarom gebruiken mensen ze?) van (deze) bitten?
Van deze bitten dan (of nog andere bitten die veel gebruikt worden en die niet in de lijst staan):
- Gewone trens
- Stang (& trens)
- Pessoa bit
- Kneveltrens
- Een ongebroken trens
..

Groetjes..

Taron

Re: Functie's van bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:16

mensen gebruiken bitten om controle te hebben over het paard.
gewone (dubbelgebroken) trens is het zachtste!
stang en trens is voor de fijnere hulpen die een dressuurpaard nodig heeft bij de hogere dressuur!
pessoa bit, kan veel druk uitoefenen achter de oren! daardoor heb je meer controle.
kneveltrens kan je niet door de mond trekken, door de knevels ligt het bit stil en vast in de mond.
ongebroken trens is veel scherper dan een gebroken omdat hij niet mee kan bewegen.
tsja dit is wat ik er over weet...misschien had je een ander antwoord verwacht... ?

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 21:18

Tozalin schreef:
mensen gebruiken bitten om controle te hebben over het paard.
gewone (dubbelgebroken) trens is het zachtste!
stang en trens is voor de fijnere hulpen die een dressuurpaard nodig heeft bij de hogere dressuur!
pessoa bit, kan veel druk uitoefenen achter de oren! daardoor heb je meer controle.
kneveltrens kan je niet door de mond trekken, door de knevels ligt het bit stil en vast in de mond.
ongebroken trens is veel scherper dan een gebroken omdat hij niet mee kan bewegen.
tsja dit is wat ik er over weet...misschien had je een ander antwoord verwacht... ?

Nee hoor..

Maar over die kneveltrens , ik heb eens een kneveltrens in mn handen gehad en de trens (denk het toch) zelf was niet zoals een gewone trens (ik weet niet hoe je het moet uitleggen)
Wat is de functie daarvan?

ILOVETARO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:19

Dus als ik het goed begrijp he.. is dubbelgebroken trens gewoon het beste om mee te rijden? als je niet te intensief met dressuur etc bent ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:20

Ongebroken trens is in feite vriendelijker dan een dubbelgebroken trens, hij ligt rustiger in de mond.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:26

het ligt ook aan je paard, de 1 reageerd weer beter op een dubbel gebroken bitje en de ander weer op een ongebroken.
en ook op verschillende diktes van het bit.
elk paard heeft een andere mond.

Jigger_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:28

ik heb een enkel gebroken bit Zou ik beter kunnen kiezen voor de dubbel gebroken ?
Ik rijd alleen dressuur.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:56

Even de werkingen opgezocht in een boek:

- Gewone trens
enkelgebroken trens: knijpt de mondhoeken samen als een notenkraker en oefent daarnaast druk uit op de lagen, de tong en het gehemelte. Als vuistregel geldt: hoe dikker het bit, des te zachter de inwerking.

dubbelgebroken trens: ze hebben minder de notenkrkaerwerking, maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken. De dubbelgebroken trens heeft een niervormig (plat of bol) middenstuk, waardoor het bit flexibeler is en het paard niet op het bit hangt, maar een zachtere mond krijgt.

- Stang (& trens)
De onderlegtrens werkt als een gewone trens en houdt het hoofd omhoog, terwijl de stang inwerkt achter de oren en in de kingroeve. De combinatie van deze twee bitten stelt u in staat om de hoofd-halshouding van het paard nauwkeurig te bepalen. Dergelijke bitten worden alleen gebruikt bij goed geschoolde paarden, met name in de dressuur.

- Pessoa bit
kan met één of twee teugels gebruikt worden. de bakstukken worden aan de bovenste ringen bevestigd, zodat een hefboomwerking wordt verkregen. de teugels kunnen aan een van de drie bitringen worden vastgemaakt: hoe lagen de teugels, des te groter de ophaalwerking.

- Kneveltrens
heeft staafjes dwars op het mondstuk die voorkomen dat het bit door de mond van het paard getrokken wordt. De staafjes helpen ook bij het sturen door druk uit te oefenen tegen de wang van het paard.

- Een ongebroken trens
werkt vooral in op de tong en lippen.

Ik rijd persoonlijk altijd met een dubbelgebroken bit. Aan stang en trens ben ik nog lang niet toe en van alle andere bitten vind ik dit de meest vriendelijke en hij werkt goed bij mijn paard.

Of je wel of niet intensief met dressuur bezig bent wil niets zeggen. Als het goed is horen alle grand prix ruiters met een gewone trens ook alle oefeningen uit hun paard te krijgen. Met stang en trens gaat alleen de hoofdhouding net wat preciezer en makkelijker.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:37

even een vraagje over het dubbelgebroken bit;
Je hebt er met bol en plat tussenstukje, wat is hier dan weer het verschil in?

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 16:12

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:19

Een kneveltrens heeft precies dezelfde werking als een gewone trens (enkel of dubbelgebroken, want kneveltrensen heb je ook dubbelgebroken)
De kneveltrens heeft echter een extra functie. Doordat er knevels aan zitten druk het bit tegen de wang als je aan één teugel zou trekken en wordt hij niet door de mond getrokken, wat bij een gewone trens wel kan.

Eigelijk is een kneveltrens dus vriendelijker, zeker bij mensen die nog wel eens (onbewust) aan één teugel trekken.
Een kneveltrens zou in mijn ogen ook heel geschikt zijn voor manegepaarden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:21

ILOVETARO schreef:
Dus als ik het goed begrijp he.. is dubbelgebroken trens gewoon het beste om mee te rijden? als je niet te intensief met dressuur etc bent ?

dubbelgebroken is een erg vriendelijk bitje ja.
ook voor jongen paarden.
ligt redelijk stabiel en alles

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:23

niemadn weet het antwoord op mijn vraag?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:36

Ik dacht dat een bol tussenstukje weer zachter is dan een plat tussenstukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:39

sidneey schreef:
niemadn weet het antwoord op mijn vraag?

Een rond tussen stukje is het zachst

elk bit kantelt bij druk van de teugels.
bij een plat tussenstukje komt dan het smalle gedeelte op de tong.
En een klein oppervlak geeft meer druk dan dat het over een groter opervlakte is verdeeld.

Dat meer verdeeld is het dus bij een rond middenstukje, dat is dus zachter

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:42

Waratje schreef:
Ongebroken trens is in feite vriendelijker dan een dubbelgebroken trens, hij ligt rustiger in de mond.

Inderdaad, en het belangrijkste: geen notenkraker-effect !

Jigger_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:47

dus eigenlijk zou ik van mijn gewone trensje beter kunnen over stappen op de dubbelgebroken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:47

Dat heeft een dubbel gebroken ook niet

Maar idd een ongebroken trens (dus geen scharen)
is een van de vriendelijkste bitten die er is.

Maar het ene paard vind dit fijn, de ander dat.

maar tussen ongebroken en dubbel gebroken en enkel gebroken kun je best eens kijken wat je paard nu fijn vind.

maar van bitten met hefboom enz, ben ik niet zomaar fan

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:05

Ik heb een leren bit. Die is dus recht, heeft geen notenkrakereffect en is toch iets soepel waardoor hij de worm van de mond aanneemt.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:06

Dus het allervriendelijkst (als je geen ongebroken wil) is dan een dubbelgebroken trens met bol tussenstukje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:08

De meeste paarden ervaren dat als prettig

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:43

Veel mensen denken dat een dik bit minder scherp is dan een dun bit, dit is niet altijd zo: een dik bit drukt sneller op de lagen (vooral in combinatie met een lekkere aansnoerneusriem). Nou ja wel een beetje off-topic eigenlijk, sorry!!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:14

Ik had voor mijn pony altijd een gewone dikke bustrens, waar hij slecht op na gaf.
Ik dacht dat het aan mijn rijden lag, dus bleef doortobben.
Na het lezen van een artikel in de Bit nog eens goed gekeken naar het bit en toen bleek dat het bit te dik was, waardoor hij zijn mond niet kon sluiten.
Logisch dat ie niet fijn wou nageven.
Na wat passen en meten kwam ik uit op een dunne bustrens die maar net iets dikker was als een onderlegtrens, maar hij gaf er super op na en kon hem op m'n pinken rijden.

Voor elk bit geldt overigens dat de ruiterhand bepaald hoe scherp een bit is.