recreatiepony afgekeurd op buigproef wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

recreatiepony afgekeurd op buigproef wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:20

Vandaag is mijn nieuwe pony afgekeurd op de buigproef en op de linker circel..
Nu vertelt de vorige eigenaresse dat hij 2 weken geleden voor het eerst op een andere manier is bekapt, zou dat daar aan kunnen liggen?
op harde grond liep hij wel kreupel in de bak niet...
Voor de rest gewoon goed en ik ben er al zo gek mee dat k m eigenlijk niet meer weg wil doen...
Wat zouden jullie mij adviseren?

Peterina

Re: recreatiepony afgekeurd op buigproef wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:28

Maak een afspraak dat hij een maand eerst op proef komt voordat je hem koopt.
Maak een afspraak dat als hij na een maand nog eens niet door deze proef komt dat je hem, of terug brengt (moeilijk maar ja! een kreupel paard is ook niet leuk) of hem koopt voor een minder bedrag aangezien dat hij chronisch kreupel is !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:32

Buigproef zegt mij helemaal niets ! het is 1 indicatie...als hij goed uitgevoerd wordt (en niet alle DA's kunnen dat) normaal zou je dan een foto maken. Was het een voorbeen of een achterbeen ?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:34

niet kopen!!! je begint dan al met problemen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:39

aan het bekappen kan het niet zo direct liggen
als een pony voor de recreatie word gekeurd, kijken ze minder kritisch, dus dat ie is afgekeurd is een slecht teken

peterina geeft een prima idee,
neem hem inderdaad eerst een maand op proef, dan nog steeds kreupel, terugbrengen !
eventueel kun je een eenvoudig kreupelheidsonderzoek laten doen, mits het echt de pony is van je dromen ,
dan spuiten ze op verschillende plekken verdoving in het kreupele been, en kijken dan hoe hij daarop reageerd, daarna volgen eventueel foto's

maar als dan blijkt dat hij iets mankeerd wat eerder slechter als beter word, dan moet je echt afscheid van hem nemen.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 18:43

mijn dochter heeft deze topic geopend, maar ik ben er natuurlijk ook direct bij betrokken. Volgens de oude eigenaar is hij altijd natuurlijk bekapt via het Natural Hoof Balance principe, maar 2 weken geleden door een andere hoefsmid ivm ziekte van de normale hoefsmid. Die vervangende had haast en heeft hem effe snel bekapt tussendoor. Het kan toch wel daaraan liggen, maar we hebben afgesproken dat een rontgenfoto uitsluitsel moet geven: kosten voor mij als daar niks uitkomt en kosten voor haar als er wel iets uit de foto komt. En dus ook een maand op proef met teruggave garantie! Lijkt me wel reeel, toch?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:47

heel reeel inderdaad
je hebt heel juist gehandeld moet ik zeggen !!

veel geluk ermee !

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:51

Josefien schreef:
mijn dochter heeft deze topic geopend, maar ik ben er natuurlijk ook direct bij betrokken. Volgens de oude eigenaar is hij altijd natuurlijk bekapt via het Natural Hoof Balance principe, maar 2 weken geleden door een andere hoefsmid ivm ziekte van de normale hoefsmid. Die vervangende had haast en heeft hem effe snel bekapt tussendoor. Het kan toch wel daaraan liggen, maar we hebben afgesproken dat een rontgenfoto uitsluitsel moet geven: kosten voor mij als daar niks uitkomt en kosten voor haar als er wel iets uit de foto komt. En dus ook een maand op proef met teruggave garantie! Lijkt me wel reeel, toch?

perfect als het zo geregeld kan worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:53

idd zeker een goede oplossing, en bedenk wel dat een buigproef zeker niet alles zegt.
Een foto of kreupelheidsonderzoek verklaard soms een hoop.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:53

ja hoor best mogelijk dat een paard door het bekappen effe niet lekker loopt. ik heb het zelf gehad met een 2 jarige. die was net een week voor de keuring bekapt en liep ook net niet lekker op de buigproef. hebben toen in overleg het paardje lekker 3 weken in de wei gelaten en hernieuwd gekeurd. bij die keuring was alles super.

ik zou em dus gewoon na een paar weken nog eens laten keuren, is hij/zij dan nog niet goed niet kopen, want dan is de kans groot dat er wel wat aan de hand is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:15

Kreupel op harde ondergrond is niet goed. Als het door bekappen komt moet het met een week tot anderhalve week wel over zijn.

Je hebt paarden die nooit kreupel zijn (ook niet op harde ondergrond), maar toch op een buigproef afgekeurd worden.

Ik vind het een heel verschil of je paard kreupel loopt op harde ondergrond, of dat je paard goed loopt en alleen is afgekeurd op een buigproef. Kreupel is kreupel en dus heeft je paard pijn. EEn slechte buigproef hoeft niet iets ergs te betekenen, maar dan moet je paard verder wel rad zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:30

Mijn paard is bij aankoop ook afgekeurd op de buigproef, ze herstelde te langzaam na het aandraven. De afspraak was dat ik haar na 4 weken terug kon brengen wanneer ze dan nog afgekeurd werd. Nadat in diezelfde tijd een heel goed aangeschreven hoefsmid mij vertelde dat zij helemaal niets mankeerde aan haar benen, heb ik haar niet en nooit meer laten keuren en heb haar gehouden. Ze is 4 jaar terug nog wel 1x behandeld voor een verstoorde smering in haar gewrichten, maar dat had meer te maken met de combi beweging, gewicht en hoefverzorging. Ik rij haar uitsluitend recreatief en kan zeggen dat ze totaal nergens geen last van heeft.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:45

en het ergste is van alles dat mijn paard wat ik verkocht had ook is afgekeurd, maar niet met de buigproef..hij had rechtsvoor een iets groffer kogelgewricht en ook het kootgewricht was iets voller volgens de da die hem gekeurd heeft. Hij komt morgen weer terug en dan laat ik mijn da er nog eens naar kijken en dan maar eens zien wat het allemaal brengt...nu hebben we dus 2 paardjes...(Muis telt eigenlijk niet mee, ok een halve dan..)Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:46

Wat een snoepie om zo in je tas te stoppen

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:20

opala schreef:
Wat een snoepie om zo in je tas te stoppen

Echt niet! dan kom ik d'r persoonlijk terug halen hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:29

kijk wel uit wat je doet, dat je het echt zwart op wit op papier hebt staan met beide handtekeningen erop!