Merrieveulen bij volwassen merrie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Merrieveulen bij volwassen merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:20

Ik vroeg me af of een veulen dat net gespeend is bij een volwassen merrie in de wei kan staan (niet de moeder dus).
Ik ben nl. op zoek naar gezelschap voor mijn merrie en omdat ik op dit moment geen tijd heb om een tweede paard erbij te rijden, leek het me een goed alternatief om een veulen aan te kopen.
Mijn merrie heeft al eens met een tweejarige samen gestaan en dat ging heel erg goed. Maar ze kan best dominant zijn en ik weet niet of een veulen daar tegenop gewassen is?

Anoniem

Re: Merrieveulen bij volwassen merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:28

hoi, in principe kan het wel, waarschijnlijk laat de merrie dan duidelijk zien wie de baas is, maar persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een shetlander beter voor gezelschap, een veulen kan beter met leeftijd genootjes in een wei staan, is beter voor de opvoeding en ze leren de rangorde bepalen. begrijp me niet verkeerd, dit is gewoon mijn mening. succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:39

Ja, het kan wel. Dat de merrie dominant is maakt niet uit, het veulen zal zich heus wel onderdanig stellen.
Maar of het een goed idee is, vraag ik me af. Veel veulens gaan aan staarten en manen kluiven, ze willen nog wel eens de merrie "lastigvallen" bij de uier en een volwassen merrie speelt niet zoals een veulen nodig heeft. Dus in dat geval zou je moeten overwegen om twee veulens te nemen, heb je twee keer zoveel kans dat de staart van je merrie sneuvelt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:13

mijn naarling staat ook (sinds veulen ) bij mijn andere merries van 23 en 18. Die van 18 is zeer dominant die zet haar wel op haar plek als het moet (en da's best vaak) aan de andere kant is het net een echte moeder voor het veulen en laat haar "drinken" als ze hengstig is (merrie zelf heeft nog nooit een veulen gehad) Die van 23 is het crossmaatje veulie kan haar (nog) niet bijhouden

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:32

Op zicht kan dit wel maaar ... een voorbeeld van wat kan mis gaan ... mijn veulen heeft een slag gehad op haar hoofdje met spelen (rond galopperen en benen opgooien) van een van de volwassen paarden .. gevolg schedelfraktuur ! Zij overleeft het wel en alles zal wel goed komen maar zij moet 6 weken apart staan met haar moeder of een veulen en in die tijd mag zij niet 'wild' spelen !!

Het beste voor het veulen is gezelschap van eigen maat en/of leefdtijd.

Fancy's hoofdje:
Afbeelding

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 17:14

Ai, dat is wel een erg voorbeeld van hoe het mis kan gaan...succes ermee.

Bedankt voor de reacties, ik had er zelf nog niet echt over nagedacht hoe het zou gaan omdat ook een vriendin van mij een veulen en volwassen merrie samen heeft gehad (nu is veulen ook volwassen) en heb daar nooit problemen gehoord. Maar die dingen die hier gezegd worden ben ik het zelf ook mee eens, een veulen heeft een leeftijdsgenootje nodig en ik ben ook wel bang dat mijn merrie een veulen kan trappen en dat risico wil ik niet lopen
Shetlander vind ik zelf wat minder leuk, omdat mijn merrie graag schoftjekrabt met een gezelschapmaatje (echt de hele dag) en dat kan met een Shet niet echt.
Dan liever een volwassen pony erbij!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:49

kan je ze eerst niet samen met de m oeder bij de merrie zetten?? De moeder kan het veulen npg een beetje beschermen, en als je ze dan uit elkaar haalt is het ook gelijk minder stres voor het veulen want die kent dan andere paard dan al ...

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:59

Peterina schreef:
Op zicht kan dit wel maaar ... een voorbeeld van wat kan mis gaan ... mijn veulen heeft een slag gehad op haar hoofdje met spelen (rond galopperen en benen opgooien) van een van de volwassen paarden .. gevolg schedelfraktuur ! Zij overleeft het wel en alles zal wel goed komen maar zij moet 6 weken apart staan met haar moeder of een veulen en in die tijd mag zij niet 'wild' spelen !!

Het beste voor het veulen is gezelschap van eigen maat en/of leefdtijd.

Fancy's hoofdje:
Afbeelding

Arme veulen.... Mjaa blij dat het goed komt..

Je kan ze wel bij elkaar zetten maar wel in de gaten houden..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:50

Nikita stond ook altijd bij mams en eerst kwpner Joris en daarna Fabi. Nooit problemen mee gehad. Speelmaatje is echter wel fijn. Als jou merrie niet eens even lekker met haar speelt vind ik het niet goed, maar dat deden die van mij wel

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:49

Ik denk wel dat Siena ermee zou spelen, ze is echt obsessed met andere paarden Maar ik denk dat ik me ga orienteren op een jonge merrie van zo'n 2-3 jaar.