KN zadels voor 1986 sterker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

KN zadels voor 1986 sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:03

Laatst ben ik erachter gekomen dat mijn KN zadel uit 1986 komt!
Het zadel is mij 2 jaar geleden voor 5 jaar oud verkocht....
Iemand wist mij te vertellen dat er aan de binnenkant van het zweetblad van een KN zadel altijd een nummer staat.
De eerste 2 nummers verwijst naar het jaartal waar in het zadel is gemaakt.

Lekker opgelicht dus.
Maar iemand vertelde mij dat dat helemaal niet zo erg is omdat de KN zadels voor 1986 veel sterker en degelijker werden gemaakt.
En dat ik dus eigelijk een hartstikke goed zadel heb.
Het is ook een bijzonder mooi en sterk zadel, er zit bijna geen krasje op!

Weet iemand meer van de fabrikatie KN zadels voor 1986?
Ik snap dat het een hele moeilijk vraag is die ik stel maar niet geschoten is altijd mis....

Liselot

Re: KN zadels voor 1986 sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:36

zijn het niet de laatste 2 cijfers die aangeven uit welk jaar hij komt?
PB margreet anders even, die weet dat precies

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:41

Ja de kans dat je met zadel wordt opgelicht al het om leeftijd gaat is vrij groot.

Mijn zadel is nu denk ik 10 jar oud ofzo maar ook nog erg in goede staat en heel fijn.

ik weet niet of de zadels vroeger beter waren. Ik denk dat wat vorm en materiaal er wel dingen veranderd zijn. Mar of een zadel uit 1986 beter is dan een zadel van nu ..

weten we pas over 20 jaar

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:59

het leer was toch met chemische verf geverfd waardoor de zadels al zoiezo niet verkleuren ... dacht ik hoor

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:16

LiSSy schreef:
zijn het niet de laatste 2 cijfers die aangeven uit welk jaar hij komt? PB margreet anders even, die weet dat precies

Ik zal het vanavond thuis even na kijken bij mijn zadel, ik weet het niet uit m'n hoofd. Ik kom er op terug!

Ik heb zelf een KN uit 96 en die ziet er echt nog toppie uit. Mijn ervaring is idd dat de "oudjes" beter zijn dan de nieuwere (niet dat die slecht zijn, alles behalve!) en ik vind ze ook fijner zitten (maar dat is persoonlijk).
Ik kan me alleen haast niet voorstellen dat er echt een exact jaartal aan te geven is waar het omslagpunt ligt tussen goed/minder goed, lijkt mij dat dat toch een geleidelijke ontwikkeling is.

Sneller vaal worden van nieuw leer heeft met de huidige milieu-eisen voor verf te maken, tegenwoordig mag het niet meer zo agressief door en door gekleurd worden en dat is helaas wel minder duurzaam.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:21

In 1991kocht ik een kN.In de loop van de tijd waren er verschillende mensen die gek waren op dat zadel en als ze erop gereden hadden ook een KN wilden.Volgens mij zijn de zadels vanaf 1993 of 94 de nieuwe lichting.Iedereen die zo'n zadel gekocht had bij mij op stal heeft hem inmiddels ingeruild voor een ander.Ik heb er toen een overgenomen en degenen die deze zadels gebruiken hebben een duidelijke voorkeur voor de oudestevan hetstal.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 15:00

Dankjewel voor de reacties!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:15

Het zijn idd de eerste 2 cijfers die het jaartal waarin het zadel gemaakt is aangeven.

De laatste cijfers, bijvoorbeeld MK2 43 zeggen iets over de boombreedte, de kussens en de maat van de zitting.