Hoe zie je of een zadel past (SPOED)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Hoe zie je of een zadel past (SPOED)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 08:07

Vanavond is het dan zover... ik ga kijken naar een tweedehands zadel.
Zoals het er nu naar uit ziet gaat het dit zadel worden, als het past.
Ik weet ongeveer waar ik op moet letten om te kijken of het goed ligt maar ongeveer is natuurlijk niet goed genoeg.
Uiteraard zullen er meerdere mensen naar kijken maar toch vraag ik me af of jullie voor mij nog wat tips hebben?
Alles is welkom

Kitty

Re: Hoe zie je of een zadel past (SPOED)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:13

Jij kunt zelf waarschijnlijk niet zien of een zadel helemaal goed ligt.
Je kunt wel zien of hij niet knelt bij de schoft en op de rug, of hij stil ligt tijdens het draven, etcetera. Maar dan nog weet je niet zeker of hij helemaal goed ligt.
Daar moet je een goede zadelmaker bij hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:33

Je moet in ieder geval eerst passen zonder dekje eronder. En dan ga je met een platte hand overal onder het zadel door om te voelen of het niet op een plek heel erg drukt. Verder moet het zadel achteren niet te ver omhoog komen. Ook even met rijden uitproberen, in draf mag het ook niet bewegen. En na het rijden kijk je even of alle haren netjes naar achteren liggen, als ze kriskras door elkaar zitten heeft het zadel geschoven.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:08

Mystic heeft gelijk, nog even een aanvulling:

Het zadel moet niet op de schoft drukken: je moet dus van voren naar achteren door de hele kamer heen kunnen kijken, en licht aan de andere kant van de tunnel zien Controleer dit eerst onaangesingeld, dan aangesingeld en ten slotte als je erop zit. Sommige zadels lijken goed te liggen maar zodra er druk op komt te staan zakken ze over de schouder van het paard naar beneden. Je moet als je erop zit ongeveer 2 a 3 vingers tussen de schoft van het paard, en de kamer kunnen stoppen. Zelf heb ik liever 3 als 2 trouwens.

Dan kijk je of hij de schoft zelf niet afklemt: je moet van bovenaf gevoeld, tegen de zijkant van je paard zijn schoft, nog wel minimaal 1 vinger kunnen passen voordat het kussen begint. Ook dit doe je ernaast en erop.

Dan moet je controleren of het dieptepunt van het zadel goed is: ligt hij voorover of achterover? Als hij voorover ligt, krijgt je paard meer druk op zijn schoft en heeft hij minder ruimte om zijn voorhand goed te bewegen. Als het zadel achterover ligt, komt er meer druk achterop, en zul je zelf op de lepel gaan zitten ipv in het midden van je zadel. Iedere keer als je lichtrijdt, zul je jezelf naar voren moeten trekken wat je houding niet ten goede komt. Dit kan een zadelmaker tot op zekere hoogte voor je aanpassen.

Verder moet het zadel idd overal gelijk dragen, voel dus met je hand inderdaad of er geen stukken zijn waar hij meer drukt. Controleer ook de kussenpartij van schuin van onderen af bekeken. Bij mijn paard heb ik zadels gehad, waar je ruimte kon zien in het midden van het zadel, en van voren en achteren droeg hij dan wel. Soms is dat weg als je aangesingeld hebt, maar dat betekent dan wel dat het zadel, eenmaal aangesingeld, meer drukt van voren en achteren. De kussens moeten mooi aansluiten langs de schouders en mogen niet aan de achterkant niet gaan wippen tijdens jouw draven (lichtrijden). De kussenpartij kan in veel gevallen ook aangepast worden door een goede zadelmaker. Als het zadel echt wipt tijdens het draven, niet doen! Dit kan een zadelmaker NIET voor je oplossen.

Kijk ook of het zadel bij JOU past, zit je er lekker in, schuiven je onderbenen niet naar voren waardoor je in een stoelzit komt te zitten? Passen je knieën netjes achter de wrong en kun je goed rechtop zitten in het zadel? Kun je minimaal een handbreedte achter jezelf leggen, tussen jouw billen en de lepel? Zo niet dan is het zadel te krap voor je of je zit te ver naar achteren.

Inderdaad zonder dekje passen en na afloop de rug controleren: liggen de haartjes glad, zitten er geen rare strepen in de haren? Heeft je paard bulten of vochtranden op of in zijn huid? Kijk ook goed bij het opzadelen hoe het paard op de singel reageert. De meeste paarden die geen vorm van singelnijd hebben, zullen het zelf aangeven als het ineens niet lekker ligt.

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel sux6 en ik hoop dat het zadel past! Laat ons even weten of het wat geworden is!

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:05

DinkeyGirl schreef:
Heeft je paard bulten of vochtranden op of in zijn huid?

Misschien een hele stomme vraag maar het verzorgpaard van mijn vriendin heeft dit dus omdat ze sinds een week met een ander zadel moet rijden vanwege verkoop van het zadel wat er eerst op lag.

Nu beweren de eigenaren dus dat dit niet erg is. Maar het is niet goed.
Nu plaats ik dus een vraag voor mijn vriendin, of het dus kwaad kan als ze zo nog langer blijft doorrijden met dit zadel?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:14

_Tanja_ schreef:
DinkeyGirl schreef:
Heeft je paard bulten of vochtranden op of in zijn huid?

Misschien een hele stomme vraag maar het verzorgpaard van mijn vriendin heeft dit dus omdat ze sinds een week met een ander zadel moet rijden vanwege verkoop van het zadel wat er eerst op lag.

Nu beweren de eigenaren dus dat dit niet erg is. Maar het is niet goed.
Nu plaats ik dus een vraag voor mijn vriendin, of het dus kwaad kan als ze zo nog langer blijft doorrijden met dit zadel?

Ja, mijns inziens wel. Als ze door blijft rijden kan het paard drukplekken gaan krijgen, deze kunnen open schuren met alle gevolgen van dien.

Als je zonder dekje rijdt, zie je wel eens van die randen in je paard staan. Goed is dat niet maar het is wel te verhelpen met dikke chabrakken of pads. Maar dan nog, als je bedenkt waar die randen het gevolg van zijn (oneffenheden van het zadel die op de plaatsen waar de afdrukken zitten, extra op en in de huid van je paard schuren en drukken), dan heb ik al zo iets van: LAAT MAAR

Bulten zijn echt beginnende drukplekken, dan zou ik dus accuut stoppen met rijden op deze manier.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:10

Als ik zonder chabrak rij zie ik aan de rand van mijn zadel dus op de rug van mijn pony een randje stof, de haren liggen nog wel gewoon glad. Het zadel wipt 1 of 2 mm dus heel minimaal mee maar met chabrak zie je het niet.
Is dit bovenstaande goed of niet?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:37

Voelt dat randje dikker aan van een vochtophoping of zijn het alleen de haren?

Het ligt er ook aan waar je zelf genoegen mee neemt. Moet het echt helemaal perfect zijn of neem je daar genoegen mee?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:05

het zijn alleen de haren.
Het hoeft niet helemaal perfect te zijn maar ik omdat het een nieuwe zadel (eigenlijk 2dehands) voor mijn pony is wil ik toch de zadelmaker er even naar laten kijken en horen wat hij er van vind