henstenvecht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lady_sofie

henstenvecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 20:14

ik weet niet hoe ik een henstenvecht. ik ben lid van een haflindgerclub en als we dan een strandrit maken is het irritant dat de manen zo heen en weer wapperen en afknippen is zonde. zouden jullie kunnen uitleggen hoe ik een hengstenvlecht maak? alvast bedankt.

Esgaroth

Re: henstenvecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:30

Ik denk dat iemand je dat beter kan laten zien. Via de computer is erg lastig uitleggen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:32

Ik denk dat je het wel met foto's enzo kan vinden op internet

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:18

1) je borsteld alle manen naar 1 kant. (mochten ze aan 2 kanten vallen kan je ook in principe aan beide kanten een vlecht maken)

2) je pakt 3 plukjes

3 Je begint met vlechten.
ALs je alle plukjes (de drie in het begin dus) 1 keer verwerkt hebt pak je telken een plukje bij.
En zo vlecht je door.

In het begin zal je glecht waaarschijnlijk slap worden en niet strak langs de manenkam maar dat is een kwestie van doen.

Het is nogal snel uitgelegt. maar ik ben er een beejte van uitgegeaan dat je weet hoe je een mens invlecht.
Het is hetzelfde alleen dan aan 1 kant

hoop dat je het een beetje snapt

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:21

Is er niemand bij jouw op stal die het kan uitleggen? als je er met je neus boven op zit is het makkelijker te begrijpen. Daarna gewoon veel oefenen en je kan vanzelf een nette hengstenvlecht

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 06:21

Hier een volleerd hengstenvlechter:
Rijd namelijk een Fries met behoorlijk lange manen en die vlecht ik altijd in voor het behoud van.
Je pakt bovenaan drie plukken. Als je normaal invlecht, dan doe je pluk over pluk, maar bij een hengstenvlecht doe je de pluk onderlangs, dan komt de vlecht mooi boven op de manenkam te liggen. Verder pak je alleen een pluk bij aan de bovenkant (de manenkant). Bij gewoon invlechten pak je aan elke kant pluk bij.
Je moet telkens even de middelste pluk aantrekken, zodat de vlecht mooi strak tegen de manenkam blijft.
Mijn vlechten houden best lang, wel een week tot 2 weken, inclusief rijden.

Succes ermee!