Info gevraagd: waarop letten veewagen (B rijbewijs)?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Info gevraagd: waarop letten veewagen (B rijbewijs)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 18:47

Ik ben bezig met de koop van een veewagen, B rijbewijs. De wagen is nog geen oldtimer, dus helaas niet belastingvrij . Kan iemand miji misschien uitleggen hoe het dan werkt met wegenbelasting (ik heb eens iets gehoord over een 60 ritten kaart?) en verzekering? Hoe hoog zullen die kosten ongeveer zijn?

Daarnaast ga ik dit weekend kijken en vroeg ik me af of iemand nog tips heeft waar ik op moet letten (bak, bodem etc.).

Alle tips zijn zeer welkom, alvast bedankt!

grauwman

Re: Info gevraagd: waarop letten veewagen (B rijbewijs)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:00

Je betaald inderdaad het tarief voor een 60 dagen kaart. Je moet rekenen op ongeveer 700 euro per jaar aan wegenbelasting en verzekering.

Vraag of je een stukje met de wagen mag rijden zodat je de wagen kan aanvoelen. Hangt ie niet te ver naar één kant, haalt hij de juiste snelheden etc. Ik heb zelf heel veel mazzel gehad met mijn vrachtwagen maar een kennis van me heeft er twee gehad waar ze toch niet zo blij mee was en deze heeft ze weer verkocht voor een trailer.

Trouwens mijn vrachtwagen is binnenkort te koop, mocht dit niets worden kan je me evt een pb sturen.

Hieronder vindt je een link om te kijken hoeveel wegenbelasting je moet betalen het kwartaal tarief is het tarief dat je per jaar betaald.
http://www.belastingdienst.nl/common/dl ... bestel.pdf

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:46

Let ook op het laadvermogen. Het gewicht van sommige wagens is soms al zo hoog dat je een laadvermogen van bijv. 500 kg overhoudt. Het maximal gewicht van dat vrachtwagentje (incl laadvermogen) moet onder de 3500 kg blijven.
Let op of de apk nog geldig is. Als je het kenteken weet kan je dit controleren op www.rdw.nl.
Verder moet je natuurlijk een proefrit maken.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:22

Ik heb afgelopen maand een soortgelijk topic gehad en ook nog een topic over verzekeren, mss heb je er wat aan:

viewtopic.php?f=13&t=465368&hilit=

viewtopic.php?f=13&t=477989&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Zaterdag gaan wij onze nieuwe aanwinst halen, we hebben er aardig wat gezien de afgelopen tijd. Staat die van jou op marktplaats, zo ja pb me eens mss zijn wij er geweest (we hebben bijna overal nog foto's van). We hebben nu een Ford Transit gekocht uit 1988 met een laadvermogen van 1310 kg. De wegenbelasting is 90,- euro per kwartaal met 60rittenkaart, de verzekering 410,- euro per jaar WA+gedeeltelijk Casco bij de eigen verzekering. We hebben ook enkele verzekeringsmaatschappijen benaderd en bij onze huidige maatschappij was hij het goedkoopst. Oldtimer is natuurlijk idealer qua kosten.

Als er foto's met kenteken geplaatst zijn, kun je gelijk al zien of hij qua laadvermogen aan je eisen voldoet via de RDW-site .

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 22:34

Alvast bedankt! Ik heb de info via het RDW opgevraagd en ik kan er geen 2 paarden mee vervoeren (maar goed, ik heb er ook maar 1 dus zo erg vind ik dat niet ).

Zal ook eens informeren bij onze verzekeringsmaatschappij (Interpolis) en de mogelijkheden onderzoeken om de wagen nog een aantal jaren op het bedrijf van mijn vriend te zetten, scheelt toch nogal wat in belasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:35

Als het niet te ver weg is en de wagen is in principe goed, Sjors erop zetten. En als dat niet mogelijk is een ander paard.

Je zal namelijk nie de eerste zijn waarbij de wagen leeg heerlijk loopt en zodra er een paard opstaat een *** bak is.

Naar wat voor iets ga je kijken? Nog echt een jonge wagen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:55

Staat ie op I-net? Stuur me een link en ik kan je mogelijk van nuttige adviezen voorzien.
Als je me merk, type en uitvoering verteld, heb ik ook wel de nodige tips voor je.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:47

let ook op de hoogte van de bak (klinkt misschien dom, maar daar ben ik eens mee in de fout gegaan, mijn paard moest bukken)...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:03

Marita schreef:
let ook op de hoogte van de bak (klinkt misschien dom, maar daar ben ik eens mee in de fout gegaan, mijn paard moest bukken)...

Idd, wij zijn tijdens onze zoektocht ook een keer naar de andere kant van het land gereden en aldaar bleek oa het dak te laag .

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 19:05

De foto die ik heb gezien, met paard erin, zag er goed uit. Paard leek ook geen kleintje . Maar ik zal het zeker bekijken en navragen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:04

tja ik heb een old-timer, weet zo niet hoe het met jongere exemplaren zit.

wat ik heel fijn vind aan de mijne, is de indeling, lekker de ruimte om je om te kleden, zadelkast en de mogelijkheid om hem op de wagen op te zadelen, bandageren enzo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:04

kun je hem niet bij een onafhankelijke garage na laten kijken?

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:38

Ik weet niet hoe oud het wagentje is, maar je moet de motor goed controleren. Een diesel is namelijk gemaakt om kilometers te maken. Sommige veewagens zullen dat ook zeker gedaan hebben, maar ik denk dat de meeste toch meer stil staan dan daadwerkelijk rijden. Daardoor kan ee diesel behoorlijk wat kracht verliezen. Het beste is het dus om inderdaad proef te rijden met jouw paard erin.
Waar je ook op moet letten is de achtervering. Die kan behoorlijk verslappen na een aantal jaren. Als je gaat proefrijden met jouw paard let er dan op wat het bochtengedrag is. Als ie maar een beetje gaat zwalken, is de vering af en zal je nooit een 'veilige' uitwijkmanuoevre kunnen maken.
De bodem van de bak zal wel van hout zijn in een oudere wagen. Als die nog nooit vernieuwd is, zal die daar nu wel aan toe zijn. en ligt er wel een nieuwe vloer in, let er dan op dat die niet op de oude vloer is gelegd, want dan lijkt er een mooie vloer in te liggen, maar is de fundatie nog even slecht en dus onveilig.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:40

ik zou je wagentje niet op het bedrijf van je vriend zetten want hoe krom het ook is dan wordt het een bedrijfsauto en raak je de 60 dagen kaart kwijt. + dat je dan veel meer wegenbelasting gaat betalen.
hadden wij ook, veehouderij bedrijf weg 60 dagen kaart en ook niet meer terug te draaien achteraf.