Steigeren bij manentrekken. Hoe aangenamer maken? svp tips

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

Steigeren bij manentrekken. Hoe aangenamer maken? svp tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:28

Toen ik onze merrie kocht vorig jaar kreeg ik al tijdens het telefoongesprek te horen dat er twee dingen waren waar ze niet tegen kon.
Een daarvan was manen trekken.
Ik dacht "ach ik zal dat varkentje wel even wassen" en het is me ook gelukt vraag niet hoe(bloed, zweet en tranen van ons beide).
Ik heb na deze poging niet meer geprobeerd maar ze zijn echt te lang en wil ze weer gaan trekken.
Hoe kan ik het deze keer zeker voor de merrie aangenamer maken.
Ze steigert en staat niet stil, als ze het kammetje ziet aankomen dan is het al prijs.
Ik moet er wel even bijvertellen dat het paard mishandeld is voordat ze bij ons kwam vandaar ook deze trauma.
Een andere optie dan trekken is knippen, maar ook dit laat ze niet toe.
Om het paard een kalmeringsmiddel te geven vind ik momenteel geen optie want ze is dragend.
Wie heeft er tips??
De merrie is 1.70 dus niet zo klein, maar wel groot en lomp

Cassidy

Re: Steigeren bij manentrekken. Hoe aangenamer maken? svp ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:30

Ik zou niet meer de manen trekken maar met een uitdunschaar knippen. Als het paard duidelijk aangeeft het niet prettig te vinden moet je hem daar niet onnodig mee plagen. En doe de eerste keren een praam op, als je niet kunt en wilt verdoven.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:32

je heb hele handige uitdunkammetjes, dan snij je ahw de manen weg. Voelen ze niets van en het resultaat is even netjes als met een gewoon trekkammetje.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:33

wat Cassidy al zegt, misschien een ander kapsel waarbij manen trekken niet hoeft?? Ofzo.dat scheelt t paard heel wat stress

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:34

Ik snijd mijn manen alijd met een schaar, mijn merrie kan er namelijk ook niet goed tegen, maar zo erg als de jouwe is het niet. Ze gaat alleen heel erg met haar hoof dlopen schudden ....
Maar.. als ze al ban voor de schaar is lukt snijden denk ik ook niet
Toch uscces!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:37

Ja, idd.. Ik zo het paard er ook niet onnodig mee gaan lastig vallen.. Vooral niet als er een andere optie is, zoals snijden....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:47

ik zou ook zeggen: met een uitdunschaar. Probeer haar hier eerst aan te laten wennen. Aai haar vaak over haar manenkam e beloon haar. Als ze dat rustig toestaat, dan gaan aaien terwijl je de uitdunschaar vast hebt. Gaat dat goed, dan af en toe een klein plukje vastpakken, en daarna weer loslaten. Is ze al het gefrunnik aan haar manenkam gewend, dan gaan knippen. Heel misschien kun je als ze dat gewend is weer proberen te trekken, maar ik denk niet dat ze dat nog gaat toestaan.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:50

ik zou het ook met zo'n speciale uitdunkam of -schaar doen. gezien haar verleden zou ik het niet met praam doen, daar zal ze niet rustiger van worden. doe het gewoon heel rustig aan, laat haar er rustig aan wennen. dan zal ze het de volgende keer beter toelaten, omdat ze aan de laatste keer geen nare ervaringen over heeft gehouden. een praam lijkt me niet echt bevorderend voor haar angst voor manen trekken... in ieder geval veel succes!

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 18:45

Truc met schaar ook al geprobeerd (uitdunnen) truc mislukt.
Zo gauw er iets aankomt is het mis.
Wat er ooit is misgegaan weet ik niet, maar mensen moeten eens wat beter nadenken met wat ze doen.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:05

Jaa eerst uitdunnen daarnaa snijden/knippen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:19

Uitdunnen zou ik niet doen..! Mijn pony heb ik dat ook gedaan en zijn manen werden helemaal wit enzo.. en ik denk als ze zo'n reactie ook geeft dat het misschien ook wel pijn kan zijn, dat het iets met de werfels misschien te maken heeft. ik zou als ik jou was met een normale schaar dan maar gaan knippen en een praam op

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:23

En doet ze ook zo als je de manen uit gaat kammen?
Je hebt nl. ook kammetjes, met aan de achterkant een mesje om de manen te snijden, deze zit aan de anere kant ook in het kammetje "verstopt".
Je zou dan eerst goed de manen voorzichtig kunnen uitkammen, en dan met dat mesje, als het goed is voelen ze daar niks van!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:27

ik ken het porbleem :
ook ene merrie die veel meegmaakt heeft, ook helemaal door het lint met manentrekken.
ik knip ze en gelkkig zijn de manen niet al te dik zodat ik verder niet hoef uittedunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:35

Als de manen niet te dik zijn kun je ook ipv met een schaar met een mesje (bijv. waarmee je groente doet) de manen plukje voor plukje snijden. Als je dat met kleine plukjes doet (en netjes recht) dan valt dat natuurlijker dan knippen. De manen worden niet uitgedund dus voor dikke manen is het geen oplossing.
Maakt het uit als er iemand is die haar ondertussen voert? Anders kun je iemand een emmer geven met wat voer en steeds snel wat bijwerken. Dan associeert ze het hopelijk ook met wat prettigs.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:02

Knippen met een uitdun schaar word ook nog meteen mooier als met een gewone schaar. Je kunt ook een mesje gebruiken inderdaad.

De tip van Urielle kun je natuurlijk altijd proberen; iemand ondertussen laten belonen met wat lekkers.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:12

Ik zou eerst wer rusrig de manen gewoon kammen zonder trekken zodat ze llert dat dat geen pijn doet. En dan zou ik de manen ook snijden.
Mijn paard kan er ook niet tegen vooral in de buurt van de oren het begin kan ik wel trekken maar voor mij gen malaise ik snijd of knip gewoon.

het is logisch dat dat niet meteen wil die merrie denkt nu bij ieder gepluk aan de manen AU!!!!!! en reageert. Dus eerst weer wat vertrouwen op bouwen en dan knippen of snijden.

Als je knipt in V vormpjes dan ziet het er ook niet zo raar recht uit.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:44

ik weet niet of je deze merrie ook nog rijd? maar anders manen trekken na het rijden. door het werk worden de bloedvaten groter en trek je veel makkelijker zonder pijn manen.
en bij 1 die zo tekeer gaat pak ik altijd een trekmesje. echt een uitvinding, is helemaal niet pijnlijk je kort nl alleen maar in ipv uitdunnen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:20

Een uitdunschaartje lijkt me in dit geval ook beter, maar als je toch nog een keer wilt gaan manentrekken dan zou ik het zoiezo na het rijden proberen, de manenkam is dan beter doorbloed en de manen kun je er dan makkelijker uittrekken.

Ik heb ook wel eens een bange pony manen getrokken, met een borstel heb ik toen de manen uit de klit gehaald en toen verder niks meer met een kammetje gedaan.
Verder alles met me vingers gedaan, langste plukje gepakt (kleine plukjes nemen) en dan je wijsvinger tegen de onderkant van de manenkam houden plukje op wijsvinger leggen je duim erop doen en dan met een kort rukje naar boven trekken.

Veel succes

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:29

Die tip van Rina is een goeie, ik doe dat ook altijd en dat scheeld echt....

Maar als je nu geen wedstrijden rijdt en je wilt het echt mooi en goed doen zou ik wachten als ik jou was. Oke mss niet zo mooi, maar ja als ze dadelijk het veulen heeft en je sedeerd haar een beetje dan kan je het ineens mooi doen...

Ik denk niet dat er een gouden tip is.....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:21

Het doet echt wel pijn hoor, manentrekken!!
Mijn vorige paard had hele dikke manen, het leek wel een shet!
Omdat ik wedstrijden reed wilde ik ze daarom trekken, maar het was geen doen....ik had een stuk gedaan en hij wilde helemaal niet, en toen keek ik tussen zijn manen op de huid, echt HELEMAAL OPEN EN BLOEDEND!
Nou, toen ben ik gaan knippen, dat vind ik dierenbeulerij!!
Dus ga ze alsjeblieft snijden, knippen of laten groeien, maar doe je paardje géén pijn meer!
En het doet echt pijn hoor, zoals het bij jou voelt, voelt het óók bij het paard.....

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:28

Ik deed een tijdje met een Solocomb de manen van mijn merrie. Ze vond gewoon trekken ook niks! Eerst was het wel even vreemd voor der, maar ze gaf zich eraan over.. Nu kan ik ze gewoon doen. Dus gewoon trekken.. en veel belonen tussen door..

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:57

Hi ik gebruik ook de solocomb en vindt het een perfect apparaat mijn paardje hou ook niet van manentrekken maar hier merkt hij niets van echt een super ding gekocht bij het drunensruiterhuis voor 30 euro maar het is het absoluut waard!

Hierbij een foto zodat je een idee hebt hoe het eruit ziet.

Afbeelding

Succes ermee

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:03

Praam erop, iemand vast laten houden en trekken maar.
Werk snel, dan is ze er weer snel vanaf.
Als de manen niet dik zijn, kun je ze snijden, scheelt een hoop gedoe.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:11

gillian schreef:
Praam erop, iemand vast laten houden en trekken maar.
Werk snel, dan is ze er weer snel vanaf.

Ja inderdaad

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:24

1 Loop met een manentrekkammetje op je paard af maar doe er helemaal niets mee, laat haar ook ruiken enz.
2 als dat goed gaat weer manenkam mee, weer aan laten snuffelen, eerst gewoon doen of je hem niet bij je heb en als dat goed gaat overal met de manenkam je paardje aanraken. Dat ong. om de dag herhalen.
3 Stap 2 herhalen en daarna stop je de manenkam in je zak, ga haar even lekker knuffelen en begin dan in haar manen te friemelen, gewoon rusig heel ontspannen vlegjes maken of iets dergelijks.
4 Stap 3 herhalen, en dan pak je een gewone manenkam en ga echt heeel voorzichtig de manen uitkammen, niet aan 1 stuk door maar steeds even kammen en belonen knuffelen, kammen, belonen knuffelen, enz.
5 als stap vier goed gaat, herhaal je het nog een keer bij stap 5 en daarna pak je je trekkammetje weer; maar niet de manen gaan trekken, nee doe weer hetzelfde als stap 2 en daarna ga je gewoon een beetje in d'r manen zitten friemelen.
6 Nu heb je zoveel voorbereiding dat het goed moet gaat (of je heb te haastig gewerkt) met trekkam aan komen lopen, snuffelen, overal aanraken, belonen, manen uitkammen, en dan 1 plukje trekken, écht maar 1 plukje ook al gaat het goed en haar belonen of ze echt geweldig is! (tussendoor, steeds pauze nemen en belonen!!)
7 Stap 6 herhalen maar nu wat meer plukjes en bij iedere volgende stap, begin van stap 6 herhalen en iedere keer wat meer plukjes trekken. En natuurlijk weer uitvoerig belonen.
Heel erg veel succes, maar als het niks met de mishandeling te maken heeft maar het gewoon pijn doet moet je wel iets anders bedenken.

Dit kan niet even in een uurtje gedaan worden, nee maak er maar maanden voor vrij. Nooit overhaasten; als je je rustig houd heb je een resultaat die je nooit had durven dromen als het goed is.