Probelemen met aansingelen/singeldwang. Wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Probelemen met aansingelen/singeldwang. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:16

Ik heb sinds kort een nieuwe merrie. Met aansingelen kan ze behoorlijk lelijk doen. Ze dreigt, probeert te happen, trapte zelfs een keer met haar achterbeen. Soms is ook met poetsen gevoelig aan haar buik maar niet altijd. Ik heb een neopreen singel, probeer zachtjes en in gedeelte aan te singelen, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Is dit nu singeldwang? En wat kan er aan gedaan worden?

Allejandro

Re: Probelemen met aansingelen/singeldwang. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:35

Ik ken een paard dat dat ook had..
En ik negerede 't gewoon

Op t laatst bleef ze gewoon stilstaan. Je moet natuurlijk wel goed op letten op die achterbenen enz. En afstraffen kan een optie zijn, maar werkte bij t paard wat ik kende niet.. negeren werkte t best dan werkte haar truc niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:01

Vaak is het toch een indicatie dat er iets niet goed zit met bijvoorbeeld het zadel. Kan ook zijn dat dit vroeger zo geweest is en dat het daaruit een gewoonte is geworden, het is lastig om dat patroon dan weer te doorbreken. Maar sluit eerst uit dat er iets aan mankeert voordat je boos wordt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:22

Wanneer is ze gevoelig aan haar buik met poetsen? Zit daar een regelmaat in die te linken is met de cyclus?
In ieder geval zou ik eens heel kritisch zadel en rug na laten kijken, meestal is het, zoals Margreet ook al zegt, een nadrukkelijke aanwijzing dat er iets niet goed is.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:25

Mijn merrie heeft het ook, alleen niet zo erg. Ik heb nu een leren singel met elastiek erin. Erg makkelijk.. Verder doe ik het ook in etapes aansingelen. Ik zou wel even het zadel nakijken en verder negeren.

succes ermee!!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:14

je kan idd het medische eerst uitsluiten.

merel heeft het heel erg, maar die heeft het al sinds haar 1e eigenaar haar heeft gekocht(toen was ze rond de 4) zadel wordt regelmatig na gekeken en ze had kissing spine(maar genezen)

maar ze blijft het doen. wel minder, omdat we er nu mee om kunnen gaan. is gewoon iets wat ze in haar hoofd heeft opgeslagen, een gewoonte, dus dat is na 8 jaar niet echt meer af te leren

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:18

ik zou iig niet boos worden. Zo wordt het aansingelen nog vervelender voor zo'n pony en zal hij nog vervelender reageren

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:19

Gericht trappen/happen naar de baas mag je natuurlijk wel corrigeren, dát hoef je niet te accepteren imo.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:55

Niet alleen naar de rug laten kijken, ook naar de ribben en buikspieren. Mijn merrie deed ook erg lastig met aansingelen en opstappen, uiteindelijk bleek ze een probleem met haar ribben te hebben.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:01

De merrie die ik verzorg zwiept met haar staart, doet haar oren in de nek, maar daar blijft het bij, gelukkig. Ze doet wel overdreven haar buik uithouden, je hoort haar echt diep inademen. Ik denk dat dit een gewoonte is van d'r van vroeger. Ze doet het vanaf de eerste keer dat ik er een zadel of longeersingel op heb gelegd.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:23

Voor mij klinkt dit niet als singeldwang maar meer als zeer zwaar geirriteerd op ongemak.Singeldwang is voor mij eerder het opblazen van de buik en opbollen van de rug, dus tegen de druk in gaan.

Deze symptomen die jij beschrijft zouden mij zeer doen twijfelen over het zadel en de rug of de buik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:03

zadel iets verder naar achteren leggen, zorg dat de temperatuur van de singel niet te koud is.
verder eerst je zadel erop leggen, niet aansingelen maar even wachten.
pas na een minuutje singel op t eerste gaatje doen, neem er echt een tijdje voor.

als ze echt heel gemeen doet mag je haar best een dreun verkopen vind ik, pijn of stress okee, maar jij blijft wel haar "mens"

een paard hoeft geen pijn te hebben,maar de spieren in het gebied van de singel kunnen zich pijn wel herinneren,( klinkt raar,maar is wel zo)
vandaar dat een paard soms het hele leven moeilijk blijft doen,afleiding geven met wat eten kan soms ook helpen...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:13

Harm heeft wat zadelnijd.....en die geef ik een half kilootje voer en dan zijn al zijn problemen zomaar verdwenen

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 07:25

themi schreef:
Voor mij klinkt dit niet als singeldwang maar meer als zeer zwaar geirriteerd op ongemak.Singeldwang is voor mij eerder het opblazen van de buik en opbollen van de rug, dus tegen de druk in gaan.

Deze symptomen die jij beschrijft zouden mij zeer doen twijfelen over het zadel en de rug of de buik.

Buik dik maken doet ze in ieder geval ook. Ze doet het ook als de longeersingel erop leg, dus niet alleen bij het zadel.

Ik ben nu inderdaad aan het kijken of het erger wordt als ze hengstig is.

Als ik goed nadenk weet ik dat de vorige eigenaar alleen de singel in de eerste gaatje deed en dan haar meenam en in de bak nog een gaatje aansingelde.
Dus inderdaad misschien een vast patroon.

Ik zal inderdaad eens iemand naar het zadel laten kijken.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:18

Mijn paard gaat als ze vast staat gewoon liggen met aansingelen, en dat is dus echt Zadeldwang, maar sta ik in de bak en heeft ze iets om naar te kijken, dan is er niks aan de hand...

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 08:43

AnoukShel schreef:
Mijn paard gaat als ze vast staat gewoon liggen met aansingelen, en dat is dus echt Zadeldwang, maar sta ik in de bak en heeft ze iets om naar te kijken, dan is er niks aan de hand...

Buiten doet ze het inderdaad minder, omdat ze dan afgeleid is.