fries scheren ja of nee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmystery

fries scheren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 14:04

hoi,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Het zit zo.
Ik ben in het trotse bezit van een 7 jarige frieze merrie, die voorheen altijd mijn verzorg paard is geweest.
Ook al had ze s`winters een dikke deken op, dan kreeg ze toch best een dikke vacht net zo als nu.
Omdat ik het paard wel veel train en op wedstrijden uitbreng, zit ik er over na te denken om haar te scheren, ook omdat ze altijd lang nat blijft en niet opdroogt, en hier door dus al bronchites op had gelopen, wat nu gelukkig over is.

Nu sta ik wel op een stal met warmeren stallen en gaat ze ook elke avond naar binnen toe.
overdag staat ze echter buiten, en we beschikken ook alleen maar over een buitenbak.

nu is mijn vraag: is het aan te raden dan te scheren, en wat zouden jullie doen
verder kan ik zelf niet scheren, wie moet ik hier voor vragen.

alvast bedankt

crazycactus

Re: fries scheren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:10

ik zou niet haar hele lijf scheren, misschien alleen de bovenkant van de rug en hals of een deken weg scheren. Het is op zich niet zo moeilijk, maar je moet wel een goed apparaat hebben.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:12

friezen worden bij het scheren veelal muis grijs, misschien kun je idd zoals crazycactus zegt alleen de nodige zweet plekken scheren?

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:15

Een fries kan je gewoon scheren iemand bij mij op stal scheren ze ook de fries en die wordt niet super grijs en na 2 dagen is het grijze vaak al weg.
Ik zou het scheren.

JO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:31

Blackmystery schreef:

Nu sta ik wel op een stal met warmeren stallen en gaat ze ook elke avond naar binnen toe.
overdag staat ze echter buiten, en we beschikken ook alleen maar over een buitenbak.

Ik zou ook scheren. Wij scheren onze pony ook, staat overdag ook buiten met deken natuurlijk. Als het erg koud is of regent krijgt ze een dikke deken op met hals.
Wij hebben ook alleen een buitenbak. Met losstappen doen wij altijd een uitrijdeken op en met uitstappen ook. Werkt prima voor ons.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 14:32

het is namelijk zo dat ze echt een vacht krijgt, als ik alleen somige plekken scheer ziet dat er raar uit.
vaak is ze na het rijden echt zeik en zeik nat.
maar hoe gaat dat met naar buiten gaan en buiten rijden.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 14:33

JO93 schreef:
Blackmystery schreef:

Ik zou ook scheren. Wij scheren onze pony ook, staat overdag ook buiten met deken natuurlijk. Als het erg koud is of regent krijgt ze een dikke deken op met hals.
Wij hebben ook alleen een buitenbak. Met losstappen doen wij altijd een uitrijdeken op en met uitstappen ook. Werkt prima voor ons.

nu rijd ik ook gewoon in met een inrijdeken, en zo als ik hoor kan ze gewoon naar buiten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:58

gewoon scheren... friezen worden ietsje grijs, maar dat trekt redelijk snel weg.
zorg wel dat je iemand laat komen die eerder paarden met sokken heeft geschoren!
het voorbeel scheer je tot aan de knie en de knie zelf scheer je met het haar mee.
bij het achterbeen scheer je tot aan de sprong en de sprong zelf scheer je met het haar mee.
de overgang van kaal naar sok is dan heel mooi vloeiend en het valt echt bijna niet op!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:02

heej

ik zou hem niet scheren maar ik ben persoonlijk ook niet zo voor het scheren Maar ik vind dat een fries mooi is zoals ie is anders word ie ben ik bang grijs

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:24

rosecroft6 schreef:
Een fries kan je gewoon scheren iemand bij mij op stal scheren ze ook de fries en die wordt niet super grijs en na 2 dagen is het grijze vaak al weg.
Ik zou het scheren.

ik ben diegene ik scheer hem altijd helemaal (benen niet vanwege de sokken) en het stuk waar het zadel ligt laat ik meestal ook ongeschoren. 1 a 2 daagjes is hij een beetje vaal-grijs, maar daarna is het gewoon weer zwart...tenminste bij mij

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:29

Gewoon scheren, op dit moment is het nog warm en kan er nog wat bijgroeien. Ik heb mijn oudere merrie ook geschoren, en rij buiten, helaas kan ze niet meer het land op, maar ook dan had ik haar gewoon geschoren en met een gevoerde waterdichte deken het land op gegooid.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:30

Ik denk dat je bij scheren niet het 'mooie' de doorslag moet laten geven, maar het 'praktische'.

Voor de topicstarter: in dit geval denk ik dat scheren eerlijker is tegenover het paard dan haar met een dikke vacht te laten lopen. Of je moet besluiten dat je de hele winter geen inspanning meer van haar vraagt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:32

Het scheren kan best hoor. t zal niet zo heel mooi lyken en niet de sokken weghalen he

voor de rest is et net als ene kwnpnér ofzo.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:41

Zet het paard eens goed dik in de dekens. Mijn fries is 1x geschoren geweest, maar dat nooit weer. Hij is de hele winter lelijk geweest.
Een deel scheren ziet er al helemaal niet uit, alleen als hij al dun in de haren zit. Hij staat nu al onder een dikkere deken (gokje: 200 gr.)
Ik zal er even een foto bijzetten van zijn winterse kleurtje:
Afbeelding
Het is wel een hele oude foto

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:20

Ik heb ook het idee dat bij scheren het praktische boven het mooie moet gaan. Als je alleen die delen weghaalt waar ze het meeste zweten, zoals onderkant hals, flanken en desnoods onder de buik dan kan je paard gewoon zonder deken naar buiten terwijl ze wel haar warmte goed kwijt kan.

kijk desnoods bij het centrale scheertopic voor de modellen die je kan gebruiken. En wat maakt het uit of een scheeerpatroon misschien wat miner mooi is. je zult er op wedstrijden niet minder punten voor krijgen.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:54

bij ijslanders scheren ze soms alleen een stuk van de hals en de borst. ziet er natuurlijk niet uit maar het gaat erom dat het paard het niet te warm krijgt...
Ik weet niet of de mensen wille dat ik hun paard hier neer zet maar op deze site kan je een aantal fotos vinden van een paarden die zo geschoren zijn: http://www.virkinu.webhop.net/

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:29

Op www.whoa.nl/scheren.htm staan ook verschillende modellen. Ik heb mijn paard vorig jaar in een combinatie van een hoog en middenstreep-model laten scheren.

Ben je geinteresseerd naar het resultaat, PB me dan maar even.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:39

RUBYWHITE schreef:
friezen worden bij het scheren veelal muis grijs, misschien kun je idd zoals crazycactus zegt alleen de nodige zweet plekken scheren?

Ja, en wat is lelijker, muisgrijs of zo'n halfgeschoren paard? Dat vind ik zoo vreselijk lelijk.. Óf helemaal scheren, óf helemaal niet
Ik zou hem gewoon scheren hoor, gewoon een goede waterdichte (hals) deken opdoen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:52

LiSSy schreef:
gewoon scheren... friezen worden ietsje grijs, maar dat trekt redelijk snel weg.
zorg wel dat je iemand laat komen die eerder paarden met sokken heeft geschoren!
het voorbeel scheer je tot aan de knie en de knie zelf scheer je met het haar mee.
bij het achterbeen scheer je tot aan de sprong en de sprong zelf scheer je met het haar mee.
de overgang van kaal naar sok is dan heel mooi vloeiend en het valt echt bijna niet op!

ik ben het helemaal met lissy eens, ik heb ook ervaring met friezen, mijn vriend had er 8 en ik heb veel paarden geschoren. ik zou het doen, is beter voor je paard.

Wilma1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:30

Ej,

Ik heb afgelopen zondag mijn friezen merrie geschoren en absoluut niet lelijk kwam er mooi zwart onderuit al zeg ik het zelf! Heb haar helemaal op het hoofd en sokken na geschoren!

Wellicht moet je eens kijken op www.friezen.messageboard.nl een leuk forum voor alleen maar friezen paarden liefhebbers...(zie ik je daar binnenkort wel)

Groetjes,
Wilma