Weide problemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Weide problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 09:56

Wie kan mij helpen?
Sinds maandag is er een nieuwe pony bij gekomen. Ze hebben haar dinsdag naast die van mij gezet en de paarden keken er niet naar om. Ze vonden het allemaal prima. Nu gisteren hebben we haar erbij gezet en toen was het foute boel
Mijn ruin kan je overal tussen de merries zetten,maar hij duldt dus geen andere merries meer bij die bij hem in de groep komen. Hij verdedigt zijn groep met zijn leven en tolereert het gewoon niet.

Wat is nu wijsheid? Hem een poosje apart zetten totdat de andere paarden die pony zelf hebben geaccepteerd. Die pony er voorlopig er weer uit halen en ernaast te zetten dat ze echt goed aan elkaar kunnen wennen?
Of die van mij alleen op een andere wei zetten en dan die nieuwe merrie erbij om te kijken of hij het dan wel accepteerd zonder dat hij in z'n vaste groep staat?
Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt

Ibbel

Re: Weide problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:05

Eerst de merries 1 groep laten vormen, de ruin dus een tijdje (2 weken of zo) apart zetten. Dan er weer bij zetten.

Werkt bij mijn ruin (ook zo'n lastpak) prima.

Samen met de nieuwe apart zal ook werken, maar dan krijg je tóch weer problemen wanneer je de 'oude' kudde erbij zet. Dan zal hij óf z'n nieuwe 'liefje' gaan verdedigen tegen z'n oude kudde, of z'n oude kudde weer oppikken en de nieuwe merrie opnieuw verstoten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:56

idd de groep in 2e splitsen, zo went de pony aan een deel van de groep en wordt zo waarschijnlijk beter geaccepteerd als ze weer samen komen. Zet de pony dan niet bij je ruin.

Het kan ook zijn dat het na een dag of 2 over is hoor. De rangen moeten opnieuw verdeeld worden, en dat kan even duren,..

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:22

Ik zou de ruin apart ernaast zetten en de merries een groep laten vormen. Als dat eenmaal een hechte groep is hem er weer bijzetten en even kijken hoe het gaat.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:53

Ik heb 2 weken geleden een shethengstje van een vriendin bij mijn 'kudde' gezet. Mijn oudste merrie is erg dominant en de absolute leider over de andere 2. De eerste keer het shetje erbij ging dan ook helemaal niet goed, ik denk dat ze hem daadwerkelijk had kunnen vermoorden. Zo fel verdedigde ze haar kudde. Ze dreef haar eigen paarden helemaal naar een hoek van de wei en beet en sloeg op het shetje in. Helaas had het shetje niet helemaal door hoe klein hij was (85cm !) en die trapte vrolijk terug. Dat beestje moet echt bont en blauw geweest zijn, maar wist van geen wijken.

Ik heb het zo opgelost: mijn 3 paarden in de paddock, het shetje (die de dag erop trouwens meteen gecastreerd is) ernaast. Hij was klein genoeg om onder de omheining door te kunnen lopen, dus kon wel de paddock in. Al gauw werd hij goede maatjes met mijn andere shet, dit contact stond de alfamerrie heel snel toe. De andere merrie zocht ook al snel toenadering, maar die werd toch meestal gewaarschuwd door de alfa om afstand te bewaren. Deze situatie heb ik 1 week zo gelaten, toen merkte ik dat de beide shetten echt leuk met elkaar aan het spelen waren in de paddock en dat ook de jonge merrie contact mocht zoeken met de nieuweling. Nu staat de kleine bij de anderen in de paddock en heb ik de omheining weer dichtgemaakt. De alfa merrie accepteerd hem, maar geeft nog wel af en toe een waarschuwing. Intussen heeft hij gelukkig ook door dat hij voor haar beter een stap opzij kan doen....

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 22:50

Hij staat nu ook gescheiden van de groep. En we wachten het gewoon maar even af
Ze staat nu bij de andere 2 paarden in de groep en één van die paarden accepteerd haar ook nog niet echt. Ze mag absoluut niet in haar buurt komen.

Dus hij blijft zo lang apart staan totdat die andere merrie haar wel heeft geaccepteerd. En dan gaan we het nog een keer proberen...op hoop van zegen

Groetjes pammie

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:03

Ik denk dat ze gewoon even aan elkaar moeten wennen.
Hebben wij ook wel eens gehad en na een tijdje konden ze niet meer zonder elkaar.