help..mijn pony bijt z'n eigen benen kapot..!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

help..mijn pony bijt z'n eigen benen kapot..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:19

ik heb nu sins anderhalf jaar er een pony bij..allemaal heel leuk, het is een ruin van 9 jaar oud ,maargoed..nu begint die sins 2weken zijn eigen benen kapot te bijten..
weet iemand misschien hoe dat komt en wat je kunt doen om het te voorkomen?:?
Groetjes..essiej_peace..
alvast bedankt

Uppojono

Re: help..mijn pony bijt z'n eigen benen kapot..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:24

Ik zal eerst eens een veearts erbij halen om te kijken wat er aan de hand is.. Hij zal vast niet voor niets aan zijn benen gaan bijten..

Om het te voorkomen kun je een antibijtkap aan zijn halster maken..

Afbeelding

Indi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:30

in bit nr. 126 (2005) staat een stuk over paarden die zichzelf bijten, dit heet zelfmutilatie.

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:07

Ik zag laatst dat je bij divoza ook een hals rek daarvoor kunt kopen. is daar speciaal voor, je kan m ook bestellen daar op de site, succes ermee!

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:14

Het lijkt mij dat je eerst moet uitzoeken wáárom hij het doet voordat al die hulpmiddelen te pas komen....als hij pijn of jeuk heeft en je doet zo'n rek om ofzo, dat is dierenbeulerij en alleen noodzakelijk als er een medische oorzaak is en het echt niet anders kan.
Is er wat veranderd de laatste twee weken, op stal ipv op de wei, ander voer, kan hij pijn in zijn benen hebben, kan het een huidziekte zijn, of zelfs jeuk door de verharing....enz.
Ga dit allemaal eens na en kom je er niet uit dan zou ik hem na laten kijken door de dierenarts....
Succes!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:17

Hier ga ik helemaal in mee (had precies hetzelfde verhaal getikt )
De reacties op dit topic vind ik nu niet echt getuigen van ervaring in de verzorging van paarden.... Gelijk allerlei dingen aan een paard gaan hangen als je de oorzaak niet eens weet, daar hou ik niet zo van.
Probeer het probleem daadwerkelijk op te lossen, ipv te verhelpen voor een tijdje, zolang hij een kap om zijn mond of een rek om zijn hals heeft, want hier schiet je echt niets mee op! Als je het echt niet weet, haal er dan een dierenarts bij.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:18

Dubbelpost. Ik tem even.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 18:26

er staan nu sins kort 2 merrie veulentjes naast hem..maar daar zit nog wel een ander weiland tussen
ik denk dat ik er toch voor de zekerheid een DA bijlaat komen..ik zou het verder ook niet weten maar ik denk dat als ik er een DA bijlaat komen dat je dan toch wel meer duidelijkheid krijgt

nog bedankt voor jullie reacties..heeft iemand misschien ook zoiets meegemaakt met zijn/haar paard?

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:48

Het paard van Anjatjeuh op bokt heeft of had geloof ik ook zoiets.
Ik vind het goed van je dat je (waarschijnlijk) de DA erbijhaalt, zodat je achter de oorzaak kunt komen. Ik hoop voor je dat het goedkomt.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:56

het paard dat in de bit staat is van een bokker, de naam van de bokker weet ik zo 123 niet...

Seertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:58

Succes bij het achterhalen wat het is...

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:59

Hmmm, dat zóu het paard van Anjatjeuh kunnen zijn, sorry als ik het fout heb.

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:44

Het zou ook kunnen dat je paard jeuk heeft, bv. van insectenbeten. Ik ken hier een paard met eczeem, dat ook last heeft aan zijn benen. Hij bijt ze tot bloedens toe open....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:49

ik denk eerder stress, en hij uit dat door zichzelf te bijten.
staat hij normaal alleen?
dan wil hij vast naar die veulens toe....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:38

essiej_peace schreef:
ik heb nu sins anderhalf jaar er een pony bij..allemaal heel leuk, het is een ruin van 9 jaar oud ,maargoed..nu begint die sins 2weken zijn eigen benen kapot te bijten..
weet iemand misschien hoe dat komt en wat je kunt doen om het te voorkomen?:?
Groetjes..essiej_peace..
alvast bedankt

Degene hier op bokt waarvan het paard in Bit stond is ShannaY.
Mag ik vragen of er onlangs iets veranderd is op stal? Stond hij eerst met anderen en nu wellicht alleen? Of is er iets anders gebeurd?
Vertoont hij wellicht verder ook hengstengedrag? Hoe is hij als hij in een groep staat, is hij dominant/agressief? Doet hij het alleen op stal of ook in de wei?
Ik vraag het omdat ik door omstandigheden ook in dit onderwerp geinteresseerd ben geraakt en ik probeer uit te vinden wat deze stress (want dat ís het) veroorzaakt en wat er mogelijk aan te doen is. Volgens de geleerden zou dit te maken hebben met sexuele frustratie. Ik heb daar toch wat vraagtekens bij.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 24-10-05 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:42

Ik zou ook eerst proberen de oorzaak op te sporen ipv gelijk naar hulpmiddelen te grijpen.
T kan zijn dat hij last van instecten (mijten) heeft...
Ook kan het door stress komen.

ik heb t begin van dit jaar met mijn merrie gehad. Ik gaf haar iedere dag knoflookpoeder. Toen ging ze ook in haar benen/sokken happen tot bloedens toe. Sinds ik daarmee stopte zijn de wondjes geheeld en is het bijten bij haar gelukkig over gegaan.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:44

het kan komen door een schimmel, het lijkt erop of een oud wondje aan het genezen is, maar het paard heeft er zoveel jeuk aan dat hij alles gaat proberen om van de jeuk af te komen. mijn vorrige paardje had dit ook, en hij ging zelfs met zijn benen tegen mij aan staan dat ik moest krabbelen, deed ik dit eenmaal, dan had hij geen controle meer over zichzelf, en schoot zijn been allekanten uit.

maar het kan natuurlijk ook door iets anders komen, gewoon uitzoeken wat het is en desnoods de dierenarts erbij laten kijken! die rekken en antibijtkappen vind ik zelf eigenlijk zeer zielig, het paard kan namelijk met zo'n rek om zijn hals niet eens noormaal de hals strekken om hooi te eten o.i.d en met een kap zou hooi eten ook lastig gaan, dus dit is gewoon dierenbeulerij als ik eerlijk mag zijn!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:20

Heb je hem al gewassen?? Nee eerst wassen doe ie het dan nog dierenarts erbij

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:28

Ik zou idd. eerst eens gaan wassen met een goed ontsmettend middel en alle andere mogelijke oorzaken uitsluiten.
Die hulpmiddelen die eerder genoemd zijn in dit topic als een kap of een halsrek gebruik je alleen als je paard echt ernstig gewond is.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:12

eerst uitzoeken wat het is! soms is het namelijk beter om niet te wassen omdat het daar alleen maar erger mee kan worden, of juist extra van gaat irriteren! eerst uitzoeken wat het is dus, en dan kijken wat kan ik er tegen doen, weet je nog niet wat het is, gewoon de DA erbij laten kijken wat het is!
alles is inelk geval beter dan die rekken want zoals ik al zei: het is pure dierenbeulerij als ik eerlijk mag zijn! en het wordt nog goedgekeurd ook