ervaring transport naar buitenland

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

themi

ervaring transport naar buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:25

Wie heeft ervaring met een paard te transporteren naar Frankrijk?

Er zijn 3 mogelijkheden: zelf met trailer brengen ( 900 km )

zelf met 2 paardsvrachwagentje brengen die ik kan proberen te huren ( info over kosten en welk bedrijf welkom )

met transport bedrijf laten brengen op grote vrachwagen ( info prijzen, service, omgang met de paarden en naam bedrijf welkom )

Ik zal meer geduld opbrengen dan bij mijn vorige topic

Tjitx

Re: ervaring transport naar buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:47

ik heb mijn paard zelf uit Frankrijk gehaald..ongv. 1000km hier vandaan.
Ik heb het in twee dagen gereden omdat Den Helder voor mijn gevoel net te ver was. Vlak voor de grens in Belgie heeft hij een nachtje op stal gestaan en de volgende dag voor de spits naar huis.

Ik had een hele luxe amerikaanse tweepaards trailer te leen en nog een goede chauffeur (erg belangrijk!). De trailer kon aan de voor en achterkant geladen worden, had veel ruimte voor eten (vaste voer/waterbak).
Voor mijn paard was het heerlijk dat hij aan het eind van een lange reis gewoon rechtuit de trailer uit kon lopen.

De eerste dag hebben we er ongv. 8 uur over gedaan en de tweede dag iets van 4 uur. We hebben redelijk vaak gestopt om even te controleren en eventueel te voeren/drinken te geven.

Belangrijke dingen:
- zoek een goede weg uit en rij op een rustige dag (wij reden op zondag en dan is er minder vrachtverkeer)
- pak je paard goed in maar hou rekening met de warmte enz.
- controleer de benen of ze dikker/warm zijn geworden
- ik had mijn paardje Calmitan gegeven (van de paardendrogist) om te zorgen dat hij wat relax bleef. (was zijn eerste echte trailer ervaring).
- extra halster+ touw meenemen en EHBO spullen voor je weet maar nooit.

Dit is wat er zo even in mij opkomt.
Mijn paard was erg rustig en niet extreem moe na de reis.
Al was hij wel blij dat hij thuis was.
Hij gaat ook nog steeds gewoon de trailer in.

ik hoop dat je hier wat aan hebt..

themi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:23

Bedankt voor de info, hier heb ik zeker wat aan. Hebben julie de rit gedeeld qua rijden ?

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:27

ja, dan kunt je in een keer doorrijden

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:37

Mijn paard is een paar maanden geleden van Nederland naar Engeland gereisd. Ik had daarvoor een transportbedrijf gebruikt.
Die ervaring was verschrikkelijk, dus ik raad je aan om, als je het zelf kunt doen, dat dan ook zeker te doen.

Het bedrijf kwam ten eerste anderhalve dag te laat opdagen, nam een andere route dan afgesproken (nog even lekker omrijden om toch nog een ander paard op te halen). Uiteindelijk kwam mijn paard ipv die avond, pas de volgende dag aan, in een andere trailer. Ze is normaal erg rustig, maar toen ik haar uit de trailer haalde was ze helemaal bezweet en aan het trillen.
En zo heb ik later nog meer verhalen gehoord....

Voor zo'n lange rit kun je denk ik beter proberen een vrachtwagentje te huren: stabieler en veiliger.

Verder ook belangrijk op zo'n lange rit: zorg dat je paard zijn hoofd laag kan houden. Ik weet niet meer precies hoe het heet, maar het komt vaak voor bij paarden op lang transport (en te hoog vastgebonden) dat ze last krijgen van de luchtwegen...

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:38

in de hoefslag staat deze week veel over transport

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:43

Citaat:
Verder ook belangrijk op zo'n lange rit: zorg dat je paard zijn hoofd laag kan houden. Ik weet niet meer precies hoe het heet, maar het komt vaak voor bij paarden op lang transport (en te hoog vastgebonden) dat ze last krijgen van de luchtwegen...

Bedoel je dit:

Lang in dezelfde, onnatuurlijke houding staan, kan shipping fever in de hand werken. omdat de paarden gedurende lange tijd met het hoofd omhoog staan, kunnen ze slijm en stofdeeltjes niet goed uit de longen wegwerken, hetgeen de kans op een luchtweginfectie vergroot. Het paard krijgt dan koorts.

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:36

Precies, dat bedoelde ik