groter paard = eender last ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roosbananas

groter paard = eender last ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:08

hey bokkers ,

Overlaatst heb ik gehoort dat een paard dat groter is dan de ' normale lengte ' , krijgt rond de 12-15 jaar al last van zijn benen(spieren) etc . Wat vinden jullie hiervan ?

voorbeeldje : de stokmaat van een draver ligt tussen de 150 en 160 cm en ik ken er 1 van 175cm , is de kans dan hoger dat de draver van 175 cm sneller last van zijn benen gaat hebben dan bv een draver van 155 cm ?

Junior2019

Re: groter paard = eender last ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:11

heb ik ook wel eens gehoord dat ze er al op terug komen op die hele grote paarden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:13

Als je kijkt naar de gezondheid van pony's ten opzichte van paarden, denk ik dat het groter fokken van de dieren wel een beetje nadelig is geweest. Maar hoe ver dat gaat weet zou ik niet durven zeggen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:15

het is ook vaak zo dat abnormala grote paarden, bijv. als ze op hun 2,5 jaar al een stokmaatvan rond en nabij de 1,76 hebben.... dat de botten en alles ook veelste snel groeien moet, waardoor je eerder vergroeingen enzo krjgt...

daarbij is het natuurlijk hetzelfde verhaal ongeveer als jou beestje juist een groei-achterstand heeft..... ik denk dta het beide geen goede zaak is hoor... maar als jou draver van 1,75 goort ouder word, is het ook nog maar afwachten of hij wel of niet egens last van krijgt. ligt ook helemala aan hoe het die leeft, en wat voor beweging en voeding jij hem geeft, en natuurlijk zal die wel wat in zijn genen hebben mee gekregen.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:33

jessie84 schreef:
heb ik ook wel eens gehoord dat ze er al op terug komen op die hele grote paarden

hoe bedoel je ?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:36

roosbananas schreef:
jessie84 schreef:

hoe bedoel je ?

nou ik bedoel dat ze als maar grotere paarden fokken maar dat ze er al op terug komen omdat die heel snel iets aan d r gewrichten hebben en dat ze vaak pas bij 4 of 5 jaar ingereden kunnen worden.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:40

OrissE_GipsY schreef:
het is ook vaak zo dat abnormala grote paarden, bijv. als ze op hun 2,5 jaar al een stokmaatvan rond en nabij de 1,76 hebben.... dat de botten en alles ook veelste snel groeien moet, waardoor je eerder vergroeingen enzo krjgt...

daarbij is het natuurlijk hetzelfde verhaal ongeveer als jou beestje juist een groei-achterstand heeft..... ik denk dta het beide geen goede zaak is hoor... maar als jou draver van 1,75 goort ouder word, is het ook nog maar afwachten of hij wel of niet egens last van krijgt. ligt ook helemala aan hoe het die leeft, en wat voor beweging en voeding jij hem geeft, en natuurlijk zal die wel wat in zijn genen hebben mee gekregen.

Die draver is niet mijn paard hoor , het is trouwens ook een manegepaard , dus denk ik dat de kans hierop zelf nog groter is .
het nu toe heeft het nog nooit mank gestaan of blessures gehad en is 7 jaar ( juni) . Maar dat paard heeft inderdaad wel een bobbel onder zijn knie wat volgens de veearts een kalkophoping is.
dit heeft de eigenaar mij toch vertelt , hij heeft e rwel geen last van .
ik ga zondag een foto maken om het wat duidelijker te maken .

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:45

jessie84 schreef:
nou ik bedoel dat ze als maar grotere paarden fokken maar dat ze er al op terug komen omdat die heel snel iets aan d r gewrichten hebben en dat ze vaak pas bij 4 of 5 jaar ingereden kunnen worden.

ahzo , zou wel kunnen ja . best wel jammer , ik vind grote paarden juist leuk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:03

Het is toch ook zo dat OCD (ofzo iets) alleen bij paarden voorkomt en niet bij pony's?

Ik denk wel dat het zo is dat grote paarden eerder last krijgen van gewrichten en botten enzo dan pony's en kleinere paarden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:41

Ik ben geneigd ja te zeggen. Ik heb een merrie van 1.80cm met arthrose, hko en verbening vd hoefkraakbeenderen (dit alles in ernstige mate)

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 18:07

Mist schreef:
Ik ben geneigd ja te zeggen. Ik heb een merrie van 1.80cm met arthrose, hko en verbening vd hoefkraakbeenderen (dit alles in ernstige mate)

hoe oud is ze ?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:51

Nu 18...maar heeft dit al 15 jaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:57

au! Maar dit komt idd veel meer voor bij paarden. Pony's hebben daarentegen weer eerder last van hoefbevangenheid. (al ken ik wel 2 paarden die het ook hebben/hadden)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:02

Maar hebben dit soort dingen ook niet met het gebruik te maken?? (Zomaar iets wat in me op komt hoor )

Aangezien de meeste paarden toch ook behoorlijk wat harder getraint worden dan de gemiddelde pony.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:02

Ik heb ook weleens gehoord dat grotere paarden een zwakker beendergeste zouden hebben. Of het waar is kan ik je niet vertellen, ken grote paarden die topfit zijn ...
en heel ff offtopic , een draver van 1.75? Jeetje, ik dacht dat ik een grote had (1.70)

Groetjes Saskia

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:10

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat paarden van nature kleiner zijn, maar door fokken groter 'gemaakt' zijn.

En dat is weinig te maken heeft met meer of minder trainen. Er zijn ook zat pony's die intensief gertraind worden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:21

Ja maar er zijn ook zat pony's met beengebreken etc.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:46

Sjonniej schreef:
Maar hebben dit soort dingen ook niet met het gebruik te maken?? (Zomaar iets wat in me op komt hoor )

Aangezien de meeste paarden toch ook behoorlijk wat harder getraint worden dan de gemiddelde pony.

die van mij had dit al voordat ze ingereden was....had alleen nog maar op de wei gelopen. Ze mat 1.73cm als 3 jarige op de keuring, maar toen was ze nog niet ingereden.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:34

Ik rij zelf op een 7 jarige ruin van 1.75m en zijn halfbroer van 8 jaar is 1.86m, ze zijn allebei supergezond en goed op de benen. Ze zijn wel langer in de groei. Die waar ik op rij, was uitgegroeid met 6 jaar en zijn broer pas vorig jaar en is ook pas ingereden met 4 jaar en daarna heel voorzichtig aangereden en is dus ook lager wat betreft wedstrijdniveau ten opzichte van zijn een jaar jongere broer.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:42

Pony's kunnen ook gewoon OCD krijgen toch? Tenminste wij hadden er een op stal met OCD.

Ik heb een paard van 1.75 en ook nog niet al te mager zeg maar en tot nu toe heeft hij nog nooit wat gehad. Hij is wel pas laat onder het zadel gegaan, maar dat had daar niks mee te maken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:20

Needje schreef:
Als je kijkt naar de gezondheid van pony's ten opzichte van paarden, denk ik dat het groter fokken van de dieren wel een beetje nadelig is geweest. Maar hoe ver dat gaat weet zou ik niet durven zeggen.

ja dit is zeker zo.
verder hebben 'grote paarden' vaak ook meer kwaaltjes qua gezondheid. niet meteen ernstig maar van die ditjes en datjes

bijv slechte tanden omdat t alleen om de hoogte gefokt wordt enzovoort.