ik hoor hier steeds maar mensen over hoefkatrol maar wat is dat eigenlijk?? nja sorry als dit hier niet thuis hoort en voor de domme vraag
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
DE hofkatrol is een onderdeel van het bewegingsmechanisme. Aan het hoefgewricht bevindt zich aan de achterkant het straalbeentje. Hierover heen beweegt zich de diepe buigpees. Dit gedeelte noemt men de hoefkatrol. Is het straalbeentje beschadigt/versleten enz dan loopt de diepe buigpees niet meer soepel over dit botje en ontstaat hoefkatrolontsteking
tamary schreef:Hoefkatrol is pijn in het achterste deel van de voorvoeten. Paarden met hoefkatrol hebben dit aan allebei de voorbenen Als allebei de voeten evenveel pijn doen loopt het paard weliswaar kort, maar voor het oog rad. Als een voet meer pijn doet loopt het paard kreupel. De oorzaak van hko moeilijk te zeggen, er zijn verschillende theorieën over. Idem voor de behandeling.

VValar schreef:
Nog een klein feitje; hko kan ook maar in één been voorkomen. Dus dat er in beide (voor)benen tergelijkertijd hko moet voorkomen is een fabeltje.
Sjoert schreef:Nou heb ik van het weekend net een ander verhaal gehoord hier op bokt.
Paard heeft in beide voorbenen HKO. In 1 been fase 4 en 1 been fase 5.
Sjoert schreef:aah zo.
Ik heb het verkeerd gelezen. Sorry