Ervaring met luchtzuigers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vinka

Ervaring met luchtzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:41

Dit topic plaats ik voor iemand anders. Heeft iemand hier advies over?

Heeft iemand ervaringen met luchtzuigende paarden. Wat is er tegen luchtzuigers te doen? Ik heb reeds een leren band aangeschaft met een band voor de oren langs en een band achter de oren langs en een klepel onder de kaak. Nu wil het paard geen hooi en slecht brokken eten. Wie heeft er ervaringen met dergelijke banden. Moeten deze tussentijds af met het eten? Wat zijn goede luchtzuigbanden, wie kan mij adviseren?

Sjoos

Re: Ervaring met luchtzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:26

mijn bijrijdpaard is een luchtzuiger
Ze heeft een paar maanden deze band om gehad:
Afbeelding

als je de band niet strakgenoeg deed zoog ze er doorheen, (niet zo strak dat ze niets meer kan natuurlijk) Ze at gewoon.
De voerbak verwijdert uit de stal, krijgt gewoon op schoon stro haar voer.
na een paar maanden de band af, en ze probeert het ook niet meer. Wel als er een voerbak in de stal is, maar zolang die er niet is doet zij het ook niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:45

Ik heb ooit een luchtzuiger gekocht, maar was eraan geopereerd.....
Die kon het dus nooit meer doen.
Misschien een optie?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:03

Een band met metaal deel erin, zoals je denk ik hebt.. is beter als de gewone lederen.
Maarja.. ik denk dat er verder niets tegen te doen is. Is een verslaving voor ze geworden. Sommige paarden hebben bijv wat wijdere spijlen en zetten daartussen hun tanden (kribbebijten).

Superwoman, wat verwijderen of veranderen ze met een operatie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:16

Branca schreef:
Een band met metaal deel erin, zoals je denk ik hebt.. is beter als de gewone lederen.
Maarja.. ik denk dat er verder niets tegen te doen is. Is een verslaving voor ze geworden. Sommige paarden hebben bijv wat wijdere spijlen en zetten daartussen hun tanden (kribbebijten).

Superwoman, wat verwijderen of veranderen ze met een operatie?

Dat weet ik niet precies, want het was al gedaan....weet ook niet wat het kost, maar ik wou wel even melden dat het bestaat....
(ik had mijn pony anders niet gekocht, dat gedoe met die banden is niks voor mij namelijk, verder niks mis met die paarden hoor)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:17

bij ons op stal stonden 3 paarden te lucht zuigen en deze kregen een oude hindernis paal in de stal dat hielp echt ze deden het een stuk minder
misschien een tip

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:31

hoi hoi, mijn vriendin heeft een luchtzuiger, zij gebruikt altijd een band
ze dacht misschien toen ze van stal veranderde dat het over zou gaan maar helaas, het is wel minder, ze heeft het heel de zomer ook niet gedaan toen ze 24/7 op de wei stonden maar helaas nu ze snachts weer binnen stond begon ze gewoon weer vrolijk.
heel vreemd dat beesie staat bijna nooit op stal en toch zodra ze op stal staat, het is een verslaving waar ze nooit meer vanaf komt denk ik.

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:41

Luchtzuigen is een uiting van stress op de omgeving waarin het paard leeft. Door lucht te zuigen maakt het dier een stof aan waardoor het kan omgaan met deze stress en die verlichting geeft. Als je dit proces stopt door een band om de nek te doen ben je dus eigenlijk bezig met diermishandeling. Dit klinkt hard maar is wel waar. Geef het dier veel ruwvoer (hooi) waardoor het bezig blijft, veel beweging en laat het bijvoorkeur in de wei met soort genoten lopen. Als een paard al langer luchtzuigt kunnen ze verslaaft worden aan de stof die ze aanmaken in hun lijf. Dan blijven ze het doen ook al staan ze in een diervriendelijke omgeving. Dus wees er snel bij als ze beginnen en denk er over na hoe je de omgeving waarin je paard 24/7 staat paardvriendelijker kunt maken.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:48

Marrietje schreef:
Luchtzuigen is een uiting van stress op de omgeving waarin het paard leeft. Door lucht te zuigen maakt het dier een stof aan waardoor het kan omgaan met deze stress en die verlichting geeft. Als je dit proces stopt door een band om de nek te doen ben je dus eigenlijk bezig met diermishandeling. Dit klinkt hard maar is wel waar. Geef het dier veel ruwvoer (hooi) waardoor het bezig blijft, veel beweging en laat het bijvoorkeur in de wei met soort genoten lopen. Als een paard al langer luchtzuigt kunnen ze verslaaft worden aan de stof die ze aanmaken in hun lijf. Dan blijven ze het doen ook al staan ze in een diervriendelijke omgeving. Dus wees er snel bij als ze beginnen en denk er over na hoe je de omgeving waarin je paard 24/7 staat paardvriendelijker kunt maken.

ja bij die merrie van mn vriendin was het dus al voordat zij hem kocht
en dan zie je haar gewoon echt heeeeeeel de lente en zomer nix doen en als ze weer snachts op stal gaan begint het weer.
die dame komt er helaas nooit meer vanaf, mocht je paard idd net beginnen hiermee dan zal ik ook geen band gelijk halen maar van leefomgeving veranderen.

wij zijn van een manege 24/7 op stal naar een pensionstal gegaan en je ziet het ze doet het niet meer zoveel als vroeger!!!!

Marjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:06

Mijn paard pakt de bak na het eten . Ik heb via de paardendrogist Thrive gekocht en dit door het voer gedaan, dat hielp wel ietsje. Misschien proberen??

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:20

Ik had een fanatieke luchtzuiger.
Ik heb hem een hele tijd zonder bamd gehad. Tot dat hij koliek kreeg en de dierenarts een band aanraadde. Ik heb er toen een gehaald. Die altijd heel strak moest.
Ik ben toen verhuist naar een andere stal. Waar ze elkaar konden zien en besnuffelen. Ook gaan ze daar naar buiten met soortgenoten. Ze krijgen op tijd brok en krijgen heel veel ruwvoer. Hij is hier door zo verbeterd dat hij nog 2x zuigt na het biks eten. Zijn band kan nu eindelijk af. Hij is geen fanatieke luchtzuiger meer,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:35

Je kan zorgen dat de waterbak laag is en de voerbak ook,{laag kunnen ze namelijk niet zuigen}. Verder tralies boven de deur. En heel veel naar buiten,veel afleiding en veel vitamines en mineralen geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:44

Paard idd veel bezig houden. Dus veel naar buiten en op stal veel ruwvoer. Eventueel krachtvoer geven in zo een bal. Zijn ze ook lekker veel lang mee bezig.
Als ze het eenmaal aangeleerd hebben komen ze er (bijna) niet meer vanaf maar het kan wel sterk verminderd worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:50

Veel luchtzuigers hebben buikpijn maagzweer/brandend maagzuur, vaak door een tekort aan ruwvoer. Vandaar dat ze het op de wei meestal niet doen. Dus veel ruwvoer geven en de buikpijn behandelen door bv maagcompositium van de groene os te voeren, cq door het inschakelen van een dierenarts.

Luchtzuigbanden werken slecht en zijn ook niet goed voor je paard.

Bedenk je wel dat je ondertussen een junk op stal hebt, want dat is de reden dat veel paarden ook na behandeling niet geheel kunnen stoppen. De stof die ze aanmaken in de hersenen door het luchtzuigen is verslavend.
Een paard wat je niet behandeld en wel verhinderd om lucht te zuigen kan als hij toch de kans krijgt zo fanatiek gaan luchtzuigen dat hij gaat hyperventileren en zelfs flauwvalt.

Lage voerbakken etc. helpen trouwens niet, ze gaan alleen de ontwikkeling van de onderhals tegen.
Verder is luchtzuigen niet "besmettelijk" het kan zijn dat meerdere paarden het gaan doen, omdat ze allemaal op dezelfde manier gehouden worden, niet omdat ze het van elkaar afkijken.
Ook is er geen direct verband tussen koliek en luchtzuigen, er zijn inderdaad koliekgevoelige paarden die luchtzuigen, maar er zijn net zo goed luchtzuigers die nooit koliek krijgen.

Trouwens is bij mij de belangrijkste reden om te proberen een paard te laten stoppen met luchtzuigen het snelle slijten van de voortanden en het feit dat het een uiting van pijn/stress is.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:52

De luchtzuiger van mijn vriend doet het echt al jaren en we laten het maar zo. Sinds hij verhuisd is en hij echt met pensioen is gegaan lijkt het wel behoorlijk te zijn afgenomen. Weggaan zal het nooit. Het is een gewoonte geworden voor het dier.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:47

superwoman schreef:
Ik heb ooit een luchtzuiger gekocht, maar was eraan geopereerd.....
Die kon het dus nooit meer doen.
Misschien een optie?

Die operatie is in nederland verboden. Het wordt geloof ik alleen nog in zeer uitzonderlijke gevallen gedaan. dus wanneer het paard zelf er echt onder gaat lijden.
er wordt dan een stuk spier uit de nek verwijderd waardoor hij de typische luchtzuighouding niet kan aannemen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:59

Er staat een heel groot luchtzuigtopic op medisch.

ik heb ook een luchtzuiger. hij deed het zowel op stal als op het land.
in het begin had hij een miracle collar om, maar hier werd hij diepongelukkig van. als ik hem af liet stond hij alleen maar te zuigen en vaak zo stoned als een garnaal in de wei.
ik heb hem door de dierenarts laten nakijken op maagproblemen. er is een scopie van de maag gemaakt en daaruit bleek dat hij een geirriteerde maagwand had. hij heeft hier medicijnen voor gehad. deze werkte wel, maar het stopte niet helemaal. hij deed het waarschijnlijk ook nog uit gewenning.
nadat z'n maag weer goed was heb ik alle stroomdraden in het weiland bovenop de palen bevestigd. op aanraden van verschillende dierenartsen geef ik mijn paard zo min mogelijk krachtvoer en geen kuil en biks.
krachtvoer zorgt juist voor meer maagzuur wat dan de maag beschadigd en kuil is van nature ook wat zurig dus ook niet geschikt.
hij krijgt nu kruidenmuesli en een ontslote granen mix. hier moet hij lekker lang op kauwen wat voor extra speeksel zorgt welke het maagzuur weer terug brengt en het is makkelijker op te nemen dan brok.
verder krijgt hij onbeperkt oud hooi. hij is lekker bezig en het zorgt ook nog eens voor extra speeksel.
dit alles bij elkaar heeft er voor gezorgd dat mijn paard voor 98% gestopt is met luchtzuigen.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:43

Het paard dat ik in half pension heb is ook een luchtzuiger.Hij is begonnen met het te doen toen zijn maatje van naast hem in de stal overleed.Toen is er een hengst naast'em komen staan en moest er een tussenschot tussen de twee stallen in ( normaal is er tralies zodat de paarden elkaar kunnen zien, maar bij een hengst is dat niet altijd zo evident ,begrijp je) Hij is het dus uit gemis gaan doen ( idd tegen de stress, door het zuigen maken ze een stof aan die dus ook ervoor zorgt dat ze hiermee kunnen omgaan)

Dat het mishandeling is om hen een band om te doen is bullshit,puur omdat luchtzuigen gevaarlijk is voor de gezondheid van je paard.Ze krijgen er namelijk koliek van als ze dit blijven doen.Liever je paard gezond houden dan zogezegd medelijden te hebben doordat ze hun drug ( want het is een verslaving voor ze) af te nemen.

Ik heb een middeltje dat je over de deur (waar het paard zich in vastbijt als'ie wil gaan luchtzuigen) kan strijken dat vies smaakt en geurt..daar blijven ze dus af.Daar dit opdroogt is dit echter niet de meest handige manier.De band niet te strak doen natuurlijk,maar wel strak genoeg..ik zou er even bij blijven staan om te kijken of je pony nog door de band luchtzuigt.

Dit leren ze helaas heel moeilijk(nooit meer af) het is ook helemaal niet erg voor in de sport of tijdens het rijden..gewoon kijken dat'ie het in de stal niet kan doen,band gewoon afnemen bij het opzadelen en na het rijden er terug om.

En dit is zeker geen mishandeling.

Een band met ijzer onderaan is naar mijn ervaring beter dan een lederen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:48

Ze kunnen er koliek van krijgen. Hoeft niet per definitie het gevolg ervan te zijn.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:04

ik had vroeger een paard dat luchtzoog. Ik heb hem toen laten opereren (stuk spier uit de onderhals). Het hielp helemaal niks. Hij bleef luchtzuigen en was daarbij ook nog mismaakt geworden (een stuk weg van de bespiering onder zijn keel. Geen succes dus. Maar goed dat ze dat niet meer doen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:25

Tamary schreef:
Verder is luchtzuigen niet "besmettelijk" het kan zijn dat meerdere paarden het gaan doen, omdat ze allemaal op dezelfde manier gehouden worden, niet omdat ze het van elkaar afkijken.

Klinkt als een uitsluitsel...
Het klinkt toch logisch dat een ander paard die ziet wat zijn (over)buurman doet, dit op kan pakken. Het is iets nieuws.
Zal wel heel toevallig zijn als de (over)buurman ineens die tik krijgt..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:31

Branca; luchtzuigen is vaak het gevolg van maagproblemen die weer het gevolg kunnen zijn van een bepaald stalmanagement.

Vooral op sportstallen waar paarden relatief veel krachtvoer en relatief weinig ruwvoer krijgen zuigen veel paarden. Dat komt echt niet omdat ze het van elkaar afkijken. Dat kan op veel stallen niet eens, omdat de paarden elkaar daar niet kunnen zien en de paarden ook vaak direct een band om krijgen...

Maar goed, dit blijft toch een eeuwige discussie

De koliekgevoeligheid bij sommige van deze paarden komt trouwens niet door het zuigen(de lucht vormt namelijk een bolletje in de slokdarm en wordt weer 'uitgeademd' ipv ingeslikt) maar door de onderliggende maagproblemen.

Mijn paard zoog ook flink lucht(was een verrassing bij aankoop, had hij daar nooit gedaan ), maar sinds ik van krachtvoer verandert ben is dat nog maar minimaal.

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 05:59

bij zo'n operatie snijden ze de spieren door, die het luchtzuigen mogelijk maken!

mijn paard is ook ene extreme luchtzuiger, ik heb 2 soorten banden geprobeerd.
ze werd enorm stijf in haar nek en na een tijdje had ze zoveel spieren in haar nek bij gekweekt, dat ze zo door die banden 'heen kneep'

nog een vraagje,, hoe helpt het als je een hindernis paar in de stal doet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:29

Marita schreef:
ik had vroeger een paard dat luchtzoog. Ik heb hem toen laten opereren (stuk spier uit de onderhals). Het hielp helemaal niks. Hij bleef luchtzuigen en was daarbij ook nog mismaakt geworden (een stuk weg van de bespiering onder zijn keel. Geen succes dus. Maar goed dat ze dat niet meer doen.

Bij die van mij zag je er niks aan....

Twister2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:09

Ik heb een leren band (met riem voor en achter oren langs), maar helaas krijgt mijn paard daar grote schuurwonden van op zijn zijkant van de kaak. Een bontje om de leren band is niet voldoende tegen de schuurplek. Ik heb de band al losser gedaan, ook dan nog steeds nieuwe schuurplekken. Het paard staat ook heel ongelukkig met hoofd naar voren met de band om en eet slecht.

Wie heeft er ervaring met een lerenband waar onderaan een metalen stuk zit zonder pinnen?

Wie heeft er ervaring met een leren band waar onderaan metalen pinnen zitten? (zie fotos luchtzuigband op www.divoza.nl bij de stal (ondeugden) in de shop)

Kunnen jullie mij de ervaringen vertellen???

Wat kan ik nu doen, wat is het advies?
Toen mijn paard geen band om had heeft ie een maagzweer gehad.