Hoe vaak doen jullie ze naar de hoefsmid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Hoe vaak doen jullie ze naar de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 09:36

Niet dat ik het zelf niet vaak doe ofzo.
Maar ik ben gewoon benieuwd hoe vaak jullie je paarden/pony's naar de hoefsmid doen.
Kijken jullie naar hoe de hoeven eruitzien? of bel je standaard na 7 weken de hoefsmid of dat hij over een week komt?

Ik zelf kijk gewoon naar de hoeven van mijn pony's.
Als ik vind dat ze bekapt moeten worden dan vraag ik eerst op stal of iemand anders hem al 'besteld' heeft.
Want een aantal mensen bij ons op stal hebben dezelfde hoefsmid.
Dan bel ik de hoefsmid of hij mijn pony's ook wil doen, want dan komt hij niet alleen voor mijn pony's.
Dan is hij er toch.

Onze hoefsmid is ook heel eerlijk, als er niks gedaan hoeft te worden dan zegt hij dat en doet hij ook niks ook.

In de tijd dat ik Ivy heb (in januari 3 jaar) is ze pas 3 keer 'echt' bekapt.
Nu heb ik van de smid een vijl gekregen (aardig he?) en heeft hij me laten zien hoe ik het met vijlen een beetje bij kan houden en haakjes eraf kan vijlen.

Nou ben ik dus benieuwd naar jullie.
Hoe vaak doen jullie ze? kijk je naar de hoeven? of bel je standaard na een paar weken?

Dela

Re: Hoe vaak doen jullie ze naar de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:39

normaal kijken we hoe de hoeven zijn... bij ons staan ze allemaal op ijzers en die willen we eens los gaan zitten..
wij zitten zo rond de 8/9 weken..
alle paarden gaan dan ook bijna allemaal in 1x .
die van mij zit helaas op 7/8 weken, doordat ze 2 verschillende voorhoeven heeft en al snel plat staat...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:44

de mijne word pas om de 12 weken bekapt..

ligt aan een aantal dingen natuurlijk, hoe snel groeien de hoeven, hoe snel slijten ze af...

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:49

Iedere zes weken. Het is namelijk niet alleen de buitenkant waar je het aan ziet, maar de binnenkant groeit ook en ik vind het erg belangrijk het goed bij te houden. Bovendien is het naar mijn idee ook nodig om de goede vorm te behouden en om bijvoorbeeld hoefzweren tegen te gaan. Kneuzingen en vuil hoeft dan niet zo lang te blijven zitten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:58

Iedere 7 a 8 weken. De smid houdt het zelf bij in z'n agenda en dan is het ook echt nodig. Als ik vind dat het eerder moet, bv. na 6 weken omdat ze hard gegroeid zijn, dan vraag ik of hij tijd heeft en meestal lukt dat ook wel.
Achter heeft hij geen ijzers, daar haal ik tussendoor zelf nog wel eens een vijl langs als er een haakje aan zit.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:07

Alletwee rondom op ijzers en alletwee elke acht weken in ieder geval. Indien het buitenseizoen is en ijzers beginnen te rammelen of slecht te worden, liefst iets eerder. De belasting met stiften erin is toch iets zwaarder.

assepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:44

om de 8/9 weken.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:46

Iedere 9 a 10 weken, als er iets 'mis' is natuurlijk eerder.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:48

Bij ons staan er 2 rondom op ijzers en de Shet loopt lekker op blote voeten.
We bellen de smid wanneer de ijzers los gaan zitten. Das gemiddeld na ongeveer 6 à 7 weken. Dan krijgen ze weer geheel nieuwe schoenen.
De Shet worden eens in 2 smidbezoekjes bekapt, dus eens per 14 weken. Soms zelfs met nog een langere tijd ertussen. Dat ligt maar net aan de 'stand' van zijn hoeven, dus of het nodig is.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:21

willem rond de 9 a 10 weken, maar kan je ook rekken als het ff zo uitkomt.. hij staat 4kant op ijzers.

merel stond op ijzers en kon met gemak 17 weken, maar ze gleed steeds weg op de nieuwe stal, dus nu is ze blootvoets en ze zien er nog perfect uit.. ze is ruim 2,5 maand geleden gedaan en is zeker nog niet nodig. geen haakjes of scheuren te zien.

maar ik stuur ze pas als ze nodig zijn.. ik hou ook de weken niet bij

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:29

ik heb reddy nu sinds mei, vlak voor ze naar mij kwam is ze nog bekapt, en in die tijd dat ze bij mij is, is de hoefsmidt nog niet langs geweest. Laatst dacht ik ze worden te lang, heb wat mensen op stal ernaar laten kijken en iedereen zei, nee gewoon wachten, nu zie ik ook wel dat ze nog niet te lang zijn. ik heb der dus 5 maanden maar ze heeft hier nog geen hoefsmidt gezien.. dus ik weet ook niet hoevaak ze naar de hoefsmidt moet, k kijk gewoon of ze niet te lang zijn als ze wat langer worden bel ik de hoefsmidt

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:29

Mijn rijpaard (Lekuri) staat vierkant op ijzers en we gaan om de 8-9 weken naar de hoefsmid en als we daar zijn, plannen we meteen de volgende afspraak in zijn agenga!
Soms kom ik dus na 8-9 weken op de afspraak en als de hoeven dan te weinig gegroeid zijn en de ijzers er nog netjes onder zitten, stellen we de afspraak 1-2 weken uit, maar dat bepaald mijn hoefsmid dus!

Mijn A-welsh pony (Ramiro) gaat eens om de 2 afspraken mee om zijn hoeven te laten te bekappen. Dat is dus om de 16-18 weken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:33

Mijn paard houdt het echt niet vol om eens in de 6 weken bekapt te worden.
Als hij niet op de harde weg komt moeten de hoeven bijna elke week bijgevijld worden. Zo hard groeien ze.
Als we dagelijks op de harde weg komen vijl ik ze eens in de 2 tot 3 weken weer een beetje in model om scheuren te voorkomen en te zorgen dat de stand goed blijft.

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:37

Bij mij komt ze meestal tussen de 6-8 weken als ik fanatiek aan het hobbelen ben. Heeft mijn merrie vakantie en staat ze op de wei met af en toe een buitenritje, dan soms wel 8-10 weken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:56

Teuntje werd altijd iedere maand gedaan, en dan waren ze al lang.

Jack is nog geen 1 keer geweest, daar moetik nu voor bellen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:03

Als de ijzers op zijn.
Zo rond de 8 weken, ligt eraan hoeveel we die periode rijden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:07

1 x per maand komt de natuurlijk bekapper,verder vijl ik wanneer het nodig is, soms iedere dag, soms 1 x per week.

ik doe veel grondwerk en rijd erg weinig, dus hij komt niet veel op straat, vandaar dat ik zoveel moet vijlen

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:36

Voor m'n paard die op ijzers staat, ong. om de 8-9 weken. ligt eraan hoe z'n hoeven eruit zien. zit alles er nog goed onder, dan wacht ik nog even.
m'n shet loopt op blote voeten wordt ong. om de 16 weken gedaan. eerder is echt niet nodig.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:39

Ik liet de hoefsmid eerst altijd braaf elke 8 weken komen. Mijn paard staat niet op ijzers. De hoefsmid had geen werk aan haar. Er viel niets te bekappen, enkel wat randjes veilen.

Nu kijk ik zelf gewoon wanneer het nodig is. Meestal zo ongeveer elke 12 weken soms zit er nog wat meer tijd tussen.

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:52

Wij kijken ook gewoon naar de hoeven van de pony's. We laten ze wel allemaal tegelijk doen, dus bij de één kunnen ze er allemaal al onderuit liggen, terwijl ze bij de ander er nog allemaal onder zitten bij wijze van spreken. De smid komt denk ik om de 8-10 weken.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:32

Ik denk dat bekappen vaak langer mee gaat als beslaan. Die van mij staat rondom op ijzers en die moet vaan om de 7 weken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:41

Bij mij op stal komt de smid standaard eens in de week. Ik kan ze op het bord zetten en dan worden mijn paarden gedaan als het nodig is. Op dit moment moet de jongste wat worden gecorrigeerd, dus gaat ze eens in de 6 weken. De oudere kan met eens in de 7 of 8 weken toe. Beide staan rondom op ijzers. Als ik een keer een ijzer mis omdat hij is afgetrapt, of bij een hoefzweer, wil hij nog weleens komen als ik hem bel.

Ik ben heel blij met mijn smid! Gewoon een wereldvent!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 04:48

Mijn paarden staan op blote voeten en daar komt de HS voor als het nodig is. Soms is het 1x per 3maanden en de andere keer is het 1x per half jaar.

Toen mijn pony nog op ijzers stond (en mijn paard nog jong was), kwam de smid elke 8 weken om mijn pony te beslaan en mijn paard te bekappen. Zij had namelijk een stijlvoetje dat gecorrigeerd diende te worden

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:08

Citaat:
Ik denk dat bekappen vaak langer mee gaat als beslaan

ik denk het niet: 1 x in de maand een prof. bekapper erbij en vrijwel dagelijks zelf ies eraan doen...... ik snap dus echt niet dat mensen die een paard op blote voeten hebben lopen 1 x per 3 maanden of zelfs half jaar een bekapper laten komen en er zelf tussendoor niets aan doen.... dan laten ze het dus blijkbaar gewoon afbrokkelen tot het in de goede vorm is......

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:21

die van mij gaat nooit naar de hoefsmid. DIegene bij wie ik op stal sta kan het zelf(bekappen dan he) maar als ze echt gecorrigeerd moeten worden of ijzers dan gaan ze naar de hoefsmid.
MIjn pony heeft 1 keer ijzers gehad vanwege gevoeligheid ofzo iets en die heeft in april ijzers gehad en pas eind juni begin juli gingen ze eraf, zo goed bleven ze zitten