Hoe omgaan met 3,5 jarige merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marenvan

Hoe omgaan met 3,5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 08:58

Hallo Bokkers en Bokkerinnen!!

Mijn naam is Elly en ik ben een kersverse bokkerin.
Sinds 1 maand ben ik de trotse eigenaresse van een 3,5 jarige KWPN merrie.
Voor ik haar kocht ben ik een keer of 8 bij haar geweest en heb gepoetst, gereden en gelongeerd. Alles ging prima en ik was/ben helemaal verliefd.
Maaaar nu staat ze bij me, en volgens mij is ze me aan het uitproberen.
Rijden, longeren en wandelen gaat prima. Maar het is het grondwerk wat een ramp is.
Ten eerste wil ze niet stil staan als ik haar vast zet om te poetsen. Ze is continu in beweging en ik moet me in alle bochten wringen om niet geplet of overlopen te worden.
Dan het hoeven uitkrabben. Voorbenen no problemo, maar als ik haar achterbenen doe maakt ze non-stop sla bewegingen als ik hem in mijn hand heb. Ze heeft me ook al twee keer geraakt omdat hij dan uit mijn handen glijd. Nu ben ik er dus bang voor geworden en zij weet dat donders goed.
En als laatste het hoofdstel. Als ik die om wil doen dan doet ze haar hoofd zo hoog dat ik er niet bij kan, of ze loopt gewoon weg en sleurt mij mee. En als ik hem dan om heb dan gaat ze naar links/rechts/boven en beneden met haar hoofd zodat het een onmogelijke missie wordt de riempjes vast te maken.
Ik weet 1 ding zeker….het is geen nijd want ze staat te allen tijde met haar oren naar voren, en als ik goed kijk lijkt het alsof ze me gewoon uit staat te lachen .
Nou mede paardenmensen, hoe kan ik dit het beste aanpakken??

Luuz

Re: Hoe omgaan met 3,5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:05

Wordt je wel eens boos op haar? Misschien moet je iets strenger worden.. verder heb ik er niet echt ervaring mee.. succces

marenvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 09:16

Ja zeker. Ik probeer het vooral met mijn stem te doen. Op harde toon "he.....hou op", maar dan staat ze gewoon weer te lachen in haar vuistje. Ze is echt niet onder de indruk. Ik heb haar 1 keer een tik gegeven (waar ik echt niet van hou), maar toen was ze helemaal gepikeerd en werd haar gedrag 3 keer zo erg.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:24

Ik kan je van allerlei adviezen geven maar dat is niet nuttig omdat ik je paard niet ken. Als ik jou was zou ik gewoon een goede instucteur zoeken die je ook met die dingen kan helpen.

Een tip. Wees heel consequent. Niet alleen streng zijn als dat nodig is maar ook belonen als ze braaf is. Kijk maar eens naar die "kansloze"opvoedprogramma's op tv. Daar kan je heel veel van afkijken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:35

Ik geloof dat deze merrie bij mij al een paar flinke tikken zou hebben gehad. Ze is je aan het uitproberen, kijken wie het hoogste in rangorde staat, en op dit moment ben jij het dus absoluut niet! Een terechte tik geven is helemaal niet slecht, kijk maar eens naar hoe het gaat in een kudde paarden. Die tikken die hun uitdelen komen nog een stukkie harder aan dan die wij uitdelen!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:58

Elk dier reageert uiteraard verschillend en daardoor is het ook zo lastig om echt goede tips te geven. Als het mijn merrie was zou ik inderdaad eenmalig een gegoede pets uitdelen en daarna steeds met het wijsvingertje dreigen van: "Denk er aan"
Opzich vind ik een beetje drentelen geen ramp (tuurlijk stilstaan is altijd fijner, maar niet elk dier leer je dit even 123 aan), maar ze mogen me met geen mogelijkheid aan de kant douwen...doen ze dat wel, dan laat ik duidelijk merken dat IK daar stond en ze in het vervolg daar even om moeten denken voor ze iets gaan uitvoeren!

Verder hoeven uitkrabben. Achter vind ik ook altijd riskant...probeer ze dus ook vaak te pakken en zodra ze maar iets geven neem ik het achterbeen een stuk mee naar achteren...zo ver dat als ze willen trappen ze het been eerst weer naar zich toen moeten bewegen. Bij ook maar een beetje spanning in het been gebruik ik stem erbij (dat ze m dus niet mogen terugtrekken)! Om het been uiteindelijk weer terug te zetten neem ik m weer helemaal mee terug tot onder de achterste helft van de buik zodat je zelf weer op schouderhoogte van het paard staat. Beetje lastige uitleg, maar zou anders adviseren je hoefsmid eens te vragen om uitleg hoe je dit het meest veilig kan aanpakken!!

En hoofdstel omdoen....tjah, maar in de stal en desnoods een koeienband om de nek en haar daaraan vast zetten zodat ze niet weg kan lopen! Kan wel zijn dat ze bij dr eerste poging schrikt en er aan gaat hangen. Hier lopen we dan vaak maar even weg (wel in de buurt, maar voor de veiligheid niet er naast) en staan dan ongeinteresseerd te kijken van: Lukt het beetje offf?? En praten er beetje bij van: Als je nu gewoon weer eens op 4 benen gaat staan wachten maakt je het jezelf echt gewoon stukken gemakkelijker. Doordat je zelf dan zo ongeinteresseerd kalm praat worden de paarden er vaak ook wel rustiger van. Ze moeten zelf even ontdekken dat ze vast staan.
Echter het probleem hierbij is dat je niet weet hoe je merrie is bij zoiets. Sommige paarden raken zo over de zeik dat ze het niet kunnen aanvaarden dat ze vast staan en er dus een oplossing is en dat is stilstaan en wachten!

Hier zetten we ook heel vaak paarden aan de muur vast en laten ze daar gerust een tijdje aanmodderen. Uiteindelijk hebben (naar mijn weten) alle paarden nog geleerd uiteindelijk gewoon rustig stil te staan aan een halster en geleerd geduld op te brengen. De man waar ik dan rijd heeft zelfs wel eens gehad dat hij een paard voor de kar wou zetten, maar pas ging optuigen wanneer het dier rustig aan de muur kon staan. Terwijl het paard nog aan het druk doen was, ging hij rustig uitmesten, opruimen, desnoods alvast een ander paard doen en als het dier uiteindelijk stil stond dan werd het opgetuigd en ging het voor de kar. Klinkt misschien heel hard, maar ze leren wel ongelofelijk snel dat ze gewoon rustig stil moeten staan.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:43

Als ze van je stem niet onder de indruk is had ze van mij ook al een mep gehad. En als ze daarna nog ergeer gaat klieren dan krijgt ze er dus ook nog een flinke mep achteraan. Als een paard naar me uithaalt met een achterbeen dan krijgt ie echt een schop onder zijn kont en hard ook.

Ook al is het tessten. dat paard is dominant over jou, het paard bepaalt dat het niet stilstaat en niet luistert en zelfd dreigt naar je te slaan. Dit is echt puur dominaite en dat meot je corrigeren want het wordt echt alleen maar erger.

Dus voor al met grondwerk, ho =ho er wordt niet geslagen gebeten en geplet punt uit.
Ga anders wandelen met je paard en ga halthouden oefenen als jij stil gaat staan moet je paard ook stil gaan staan.
Ga er maar eens mee over het gras lopen en dan niet laten eten tot dat jij het wil. Jij bent baas, ook tijdens poetsen en opzadelen.

Je hoeft natuurlijk niet je paard keihard te slaan, maar als een paard dreigt naar mij te slaan dan geef ik heb echt een mep die hij wel voelt.

Je paard test jou uit, maar jij laat je uittestten. Juist moet je een paard duidelijk maken dat er niks uit te testen valt, jij bent de baas punt uit.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:21

Je staat iig niet boven haar in rang, anders zou ze je nooit pletten of omverlopen, dit mag ook niet, komen ongelukken van dus dan mag je heus wel even boos worden.
Als ze niet opzij gaat van een harde schreeuw, zou ik haar toch een flinke por geven op de plek waar ze je fijn drukt.
Het is logisch dat ze de eerste keren wat gepikeerd is, zou hetzelfde zijn als dat jij jouw baas op het werk gaat vertellen wat hij moet doen, zou die ok niet helemaal happy van worden

Metals enige verschil dat jij hier dus de baas bent en dus ook het volste recht heb.
Zet jezelf heel bewust boven je paard, veel mensen vinden dit rot klinken mar paard heeft ook duidelijkheid nodig.

Wa betreft voetje geven, ga aan de linkerkant zijn en vraag haar rechtervoet, trek hem wat naar je toe zodat hij zogezegd gekruist achter haar linkerbeen, paard is slim zat om t weten dat ze dan met slaan alleen zichzelf heeft.
Dus gewoon aan de tegenovergestelde kant gaan staan en haar voet vragen.

Ga oko wat met haar aan het werk los in de bak, kijk hoe ze reageerd op jouw lichaamstaal, als jij je groot maakt moet zij weggaan, lopen, als jij je klein maakt moet ze komen, als jij in verhouding voor har gaat staanmoet ze stilstaan/omdraaien, als jij achter har gaat staan in verhouding moet ze vooruit gaan, leer haar respect hbben voor jou.

Ga naast haar staan en laat haar voor jou opzij gaan, ze moet ruimte voor jou willenmaken, uit respect.

Succes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:25

niet tolereren dat ze met poetsen drentelt. gewoon steeds straffen, op de plaats zetten en weer braaf zeggen.
hier moet je super consequent in zijn!!

ook met die voeten, laat ze eerst oppakken door iemand die echt vasthoud, zodra ze doorheeft dat de voet niet losgelaten wordt houd ze wel op...
gewoon tot in den treure herhalen. zorg dat je paard jou als zijn meerdere ziet

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:33

Ik zou is gewoon aan een halster aan grond werken oefenen. Dat zal toch echt eerst okay moeten zijn voordat je met plezier met je paard bezig bent.

Neem haar aan het halster, loop voor der, draai je om (zodat je haar aankijkt) en doe je hand omhoog (alsof je er stopt) en zeg ho!
Reageert ze niet, ga je een beetje staan springen of zwaaien met de lijn, netzolang tot ze stil staat. D
Dan sta je een paar seconden door stil, met je hand nog omhoog. doet ze een stap? Ze haar weer een stap achteruit, en ga weer bevroren met je hand omhoog staan.
Zo steeds opbouwen, zodat als jij zegt HO, is het ook HO. Dan ga je vragen op comando een pasje terug. Op comando volgen.
gaat dat allemaal goed, zet je der stil en ga je haar rustig overal aanraken, dus ook de achterbenen, ze mag niet reageren, of weglopen.
Doet ze dat wel dan laat je haar gewoon weer terug lopen (achteruit of zijwaarts, hoe ze ook weg liep) en begin je weer met over aanraken, dat is dus ook over haar ogen en bij haar oren.

Gaat dat goed, dan kan je weer met die voetjes beginnen, als je bang bent kan je de achterbenen beter eerst met een lijn doen, lijn in haar kootholte en dan zachtjes druk opbouwen, als ze hem optilt rijkelijk belonen, net zolang tot ze dan niet meer trapt maar gewoon het beentje rustig optilt.
Dan probeer je het weer met je handen.

Slaan gaat denk ik niet werken, in een kudde zijn het bijna alleen de lagere rangordes die zo beginnen, dat is alleen maar een teken van onmacht. Je moet de baas gewoon zijn, het is een houding en een bijbehorende gedachte.

Ik weet wel een leuk voorbeeld, in frankrijk, gingen wij een paard vangen dat niet te vangen was, beweerde ze teminste.
Wij de wei in steeds kleinere stukjes verdelen, en dan de rest van de kudde eruit laten maar dat ene paard moest erin blijven.
er waren 2 uitgangen, bij de ene stond ik, en bij de andere mijn zusje. Een 3de en 4de persoon joeg het enen paard apart en de rest weg richting ons toe.
De kudde rende richting mijn zusje en die liet ze er braaf door. Vervolgens neemt het ene paard een spurt, richting de kudde, en mn zusje wordt bang en springt opzij..... Keer daarna doet ie het bij mij, ik keek hem de andere kant op en het werkte, beest ging op de rem en bleef voor me staan, hij durfde er niet langs.
Díe houding moet je hebben!

Ik heb zelf een hele dominante merrie, en had hier ook veel last van, totdat ik nu doormiddel van goed grondwerk een 3 jarige heb waar ik elke beginner mee weg kan sturen, der naast of erop, ze staat stil, vindt alles prima en is nergens meer bang voor...

marenvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 12:37

Wow, wat een super adviezen allemaal. Bedankt. Ik moet dus een stuk strenger zijn en niet bang zijn om haar zo nu en dan een tik te geven. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat ik daarmee de situatie erger maak, en dat ze dan een hekel aan mij krijgt. Maar ik ga het allemaal proberen. Ik begrijp nu ook waarom ik geen problemen met rijden, longeren en wandelen heb, want als ze dan iets fout doet dan ben ik erg streng tegen haar. En als ze iets goed doet dan beloon ik haar uitgebreid.
Nog 1 klein vraagje. Als je een paard straft/een tik geeft, doe je dat dan op het hoofd/neus of is het beter ergens anders te doen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:43

bij voorkeur niet op het hoofd/neus.. Je wil geen schuw paard eraan over houden.. Als ze met haar achterbeen zon beweging maakt kan ze een tik op haar kont verwachten.. bijt ze dan kan ze een tik op haar neus verwachten..

Heb je eigenlijk hiervoor al zelf een paard gehad?

marenvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 13:23

Toydoll ook bedankt voor je advies. Ik ga het proberen zo aan te pakken zoals jij het beschrijft, en mocht dat echt niet lukken dan maar een tik.
Ik rij ongeveer 18 jaar nu en ik heb hiervoor een eigen paard gehad die ik twee jaar geleden tot mijn grote verdriet heb moeten verkopen en ook heb ik vele verzorgpaarden gehad. Maar nog nooit heb ik gewerkt met zo'n jong paard en loop ineens tegen dit soort problemen op. Maar goed, ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Ik moet gewoon wat geduld hebben denk ik.

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:53

ik heb zelf ook een jonge merrie die dit in het begin ook deed. ze is je gewoon aan het uittesten hoe ver ze kan gaan. ik heb mijn merrie die tijd echt heel erg kort gehouden en weinig getolereerd. het koste veel moeite en ze probeerde veel meer dingen nog uit, ze gaf zich niet snel gewonnen. en uiteindelijk zolang je concequent en eerlijk blijft straffen en belonen krijgen ze meer respect voor je. ik weet hoe moeilijk het is. en dat het veel energie kost maar uiteindelijk heb je wel een erg leuk paard.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:02

Ik tik mijn paarden daar waar uitkomt. Proberen ze te bijten, krijgen ze tik op de neus, schrapen, tik op de bovenbeen, schoppen, tik op de kont, etc...

marenvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 10:02

Bedankt allemaal. Ik krijg hierdoor wat meer vertrouwen erin. Vanaf vandaag laat ik niet meer over me heen lopen en zal zeer concequent moeten gaan optreden. Ik denk dat het wel een lang proces zal worden met die dondersteen, en veel energie zal gaan kosten, maar zeker de moeite waard.
Ralinda: hoe lang duurde het ongeveer bij jou voordat je echt duidelijk resultaat had?

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:16

ik heb mijn paard nu ruim een jaar. en het duurde ongeveer een half jaar. die van mij gaf niet zo gauw op. en nu gaat het super maar zodra ik een paar dagen weer wat minder concequent ben gaat het weer mis. en dan ben je weer een aantal dagen bezig om het weer goed te krijgen. het blijft af en toe moeilijk om concequent te blijven, maar het concequent zijn beloont zich op den duur vanzelf.