Equiral voer : paard erg heet en druk ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Equiral voer : paard erg heet en druk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:24

Ik zit toch weer rond te kijken naar ander voer voor Rena , en nu werd vandaag Equiral aangeraden.

Rena wordt van de meeste muesli's nogal...eeehm....HEET.

Als in zichzelf in de weg zitten , overal van schrikken en dansen , op de wei al spastisch reageren laat staan onderweg onder het zadel....
en dan krijgt ze al hooguit een halve kilo van zulke voeders terwijl de aanbevolen hoeveel heid meestal minimaal 2 kilo is....

Hoe zit dat met Equiral , krijgen paarden daar vervelende energie van ?

Wat zijn jullie ervaringen ?

Karin

Re: Equiral voer : paard erg heet en druk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:13

Ik heb twee winters geleden een tijdje Equiral Qi gevoerd (ik had een zak gewonnen op een wedstrijd) en ik merkte geen verschil met Pavo Kruidenmuesli of de Fyto Gold van Garvo die ik nu heb. Misschien nog iets minder voeren dan je nu doet?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:23

Of musli zonder haver? Masters heeft dat geloof ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 22:24

Nou , ik geef nu geen muesli , puur omdat ik toch zo weinig voer vanwege irritante energie , en als je zo weinig voert kom je ook niet aan de adh van goede stofjes.... dat is een beetje het euvel.

Je voert bij vanwege die goede stofjes , maar stopt er dan te weinig in omdat ze anders zichzelf zo in de weg zit.

Dan heeft het op zich ook weinig nut denk ik

Bij vorige eigenaresse die er behoorlijk intensief mee reed , kreeg ze dagelijks een kwart Havens muesli zonder haver omdat ze anders zo paranoia werd

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 05:45

Equiral Qi is een complete voeding, en er zit volgens mij meer voeding in als in "gewone" muslie. Mijn paard heeft dit als bijvoer. "Gewone" muslie is gewoon een lekkernij volgens de voerboer.
Maar als jouw paard gewoon gras, hooi en brokjes krijgt ga ik er van uit dat ie genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Paarden bij ons op stal krijgen maar 1/2 kilo brokken op een dag! Wel veel hooi (tegen het kuil aan, maar wel droog) en elke dag een aantal uur op de wei. Ze zien er allemal super uit, en zijn bijna nooit ziek of wat dan ook. De mensen bij ons op stal die veel trainen geven volgens mij allemaal Qi als bijvoer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 06:38

In muesli zit heel veel suiker, koolhydraten dus, en kan er bij sommige paarden voor zorgen dat ze een beetje hyper worden. Muesli is overigens geen noodzakelijk paardenvoer, het is door de fabrikanten in de markt gezet om zo meer marge op hun voer te kunnen hebben. Baas eet lekker en gevarieerd dus baasje vindt dat hun paarden ook luxe voer moeten hebben.

Koolhydraten zijn energie voor de korte termijn, vergelijk het met druivensuiker of sportdrank voor een sporter.

Een goede basisbrok is voor de meeste paarden voldoende, voor paarden die echt aan het werk moeten kun je overstappen op een sportbrok.

Wij, paardenbezitters zijn vaak geneigd om eerder teveel te voeren dan de juiste hoeveelheid te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 06:58

Bij ons op stal krijgen de paarden Equiral Stud (brokjes). Ik heb het nog niet meegemaakt dat ze er vervelend of druk van werden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 07:00

Mja , maar bij de Equiral is juist het hele uitgangspunt dat er weinig suikers inzitten , en ik voer juist MINDER dan de aanbevolen hoeveelheid.... en gezien je dan ook niet de juiste hoeveelheid goede stofjes geeft die ze niet uit gras / hooi halen heeft het nog maar weinig nut lijkt me.

Juist voor die stofjes voer je bij....daar wil je genoeg van geven , zonder dat je paardje zichzelf van gekkigheid in de weg gaat lopen.

Dus is een heel ander probleem

CCCCorine en voorgangers : bedankt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:09

In een brok zitten toch al alle benodigde voedingsstoffen en mineralen. Suikers hoeven niet in de pure vorm van suiker te zijn, melasse is ook een suiker en wordt door de muesli's gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik alleen de muesli's van Havens en van Equi Sanum ken.

En ben je toch nog bang dat je paard te weinig mineralen krijgt dan hang je een liksteen in de box, of zo'n rode, of zo'n bruine 't is maar net wat ze prefereren. Als ze er niet aan zitten hebben ze meestal geen behoefte aan die stoffen.

Ik zou het gewoon op een goede brok houden en eventueel een mineralen blok of toegevoegde mineralen zoals Maxx Hippo, duur, aan het nut twijfel ik eerlijk gezegd een beetje, gezien mijn mening dat een brok voldoende is, maar je paard zal nog meer glimmen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:13

het is ook niet zo erg dat je je paard niet zoveel voer kan geven, geef anders wat meer brok ernaast of een schep zemelen gemengd met luzerne+ veel hooi
Je hebt een haflinger? Die zijn erg sober, dus die kunnen ook met weinig voer prima presenteren

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 07:16

Ja maar dat is dus het euvel : een brok is voldoende......mits je genoeg ervan voert. En die aanbevolen hoeveelheid is al snel 2 kilo of meer per dag. Voor een beestje dat snel hierperdepiep is , is dat enorm veel.... brok heeft ook rommel nodig om het brok te houden zodat het niet uit elkaar valt....dan heb ik op zich liever muesli , ook omdat de paarden het zo lekker vinden.

Het is geen Haflinger

Ze heeft zat maagvulling door grazen en hooi -> gaat puur om de goede stofjes. Ze zit snel niet lekker in haar velletje dus ik wil dat ze de ondersteuning van die stofjes heeft. Likstenen vindt ze 3 x niks...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:14

Bij het eten van muesli of granenmix maakt een paard meer kauwbewegingen dan bij het eten van brok. Dan wordt het gebit ook wat beter benut, brokken hebben ze zo weg. Op de stal in Australië waar ik ooit werkte, kregen de paarden iedere dag, 's morgens en 's avonds, een grote emmer met gemengd ruwvoer (o.a. gemengde granen waaronder haver, gehakseld lucernehooi, klein schepje brok) aangemaakt met warme melasse. Ze waren zeker een uur bezig om alles weg te krijgen en hadden vrijwel nooit gebitsproblemen. Over het voeren van uitsluitend brok als krachtvoer zoals in NL veel gebeurt (daar hadden ze ervaring mee) waren ze daar niet zo te spreken.

Is het een idee om een granenmix te voeren die 'bij elkaar wordt gehouden' door een plantaardig vet in plaats van een suiker zoals melasse? Ik voer zelf Fyto Gold van Garvo, met een laag koolhydraatgehalte en een vrij hoog vetgehalte. Energie komt gedoseerd over langere termijn vrij, het is geen 'shot' zeg maar. In de beschrijving staat dat het ook zeer geschikt is voor paarden die snel heet worden, maar daar heb ik geen ervaring mee: mijn paard wordt wel snel heet, maar op de dagen dat hij weinig doet, geef ik hem sowieso minder brok en granenmix. Zie www.garvo.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:20

maar kun je dan niet beter gewoon meer hooi gaan voeren en alleen een vitamine supplement bij gaan geven omdan wel aan de benodigde dagelijkse hoeveelheid te komen?

ikzelf voer trouwens ook havens muesli zonder haver, de mijne doet het daar wel goed op.
ik meng zeewier door zijn voer om aan de extra vitamines te komen.

de structuurmuesli van subli is trouwens ook erg goed, ik merkte dat de mijne daar juist ontzettend rustig van werd( of dat was toeval dat weet ik niet)

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:52

Ik heb een keer ergens een folder zien liggen van jordenshippo ( http://www.jordenshippo.nl ). Daar stonden allerlei soorten muesli in. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien is het de moeite waard om even te kijken.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:32

ik vind dat paarden van equiral bijna geen energie krijgen hoor... ze zeggen dat het laag eiwit is en veel energie, maar ik gloof er niets van , wat ik er van heb gemerkt is dat hete paarden heet blijven en trage paarden traag....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:56

Bij mijn eigen paard merk ik het niet zo, maar zijn buurman Partout reageert wel heel erg op verschillend voer.
Ze kregen eerst als bijvoer muesli van Hippostar, daar werd Partout erg heet van. Nu krijgen ze Subli granenmix, en daar reageert hij niet heftig op.
In beide zit haver, in de granenmix nog veel meer dan in de muesli, maar vreemd genoeg reageert hij daar veel beter op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:10

Iik voer sinds 2 maanden ook Equiral Qi en heb de indruk dat ze er slomer van worden.
Alleen Muesli's die kleverig zijn daar is suiker/melasse aan toegevoegd. Er zijn er genoeg waar het niet inzit.

Hiervoor voerde ik Marstall E-zonder haver (E is voor extra vitamine/mineralen). Hier was ik erg over te spreken. Ze schijnen nu een nieuwe samenstelling te hebben.
http://www.marstall.nl/pdf/opt-wint.pdf

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:26

Ik voerde mijn hete opgefokt arabier Equiral Stud en Equiral Qi. Hij was erg gevoelig voor eiwitten en deed het hier super op. Als hij wat afviel kon ik hem meer voeren zonder dat hij er heter van werd.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:16

Ik weet van mijn stage in Engeland dat daar aan de hoog in het bloed staande paarden (volbloeden) een speciaal voer van Dodson & Horrell gevoerd werd, om te voorkomen dat ze te heet werden van het voer (voor het gewone rijden dan). Volgens mij is dit in Nederland te verkrijgen via Jordens Hippo.

Zelf krijgt mijn paard op een dag 12 kilo hooi/kuil en 1 kg. Hartog Concept. Dit is een kruidenbrok en eigenlijk alle paarden vinden dit erg lekker. Er zitten relatief veel voedingsstoffen in, in verhouding met gewone brok. Misschien is dat een optie?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:42

Ponybrok is dat niet wat voor je? Zitten meer vitamines in een kilo dan in de basis.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:45

Of waarom geef je niet van die Summerfit koeken van Pavo?! Die zijn speciaal voor de sobere rassen gemaakt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:12

Als er iets met suiker aan elkaar gelijmd is dan zijn het die koeken wel. Geen wonder dat de paarden ze zo lekker vinden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 16:39

Ik heb hiervoor al o.a. biks gehad van De Natuurlijke Weg , Havens-muesli-zonder-haver , Havens slobber en een biks , ook wat van Subli , Fyto Gold , Pavo AURA koeken .... en sinds een jaar voer ik haar Ultimate Balancer van Dodson , dat klonk geweldig omdat er heel veel hele goed stofjes inzaten en het niet echt als krachtvoer qua energie geldt. 100 gram per 100 kg paard. Dus op papier perfect ! Alleen het kost 75 euro per zak , en voor dat geld verwacht je toch een heel duidelijk verschil in je paard te zien....dat zag ik niet en ook spreekt die kippenkorrel waarin het geperst is me niet aan. Ruikt niet lekker , pony eet er niet bijzonder enthousiast van , ze wordt er niet extra heet door maar ik zie die gigantische prijs van dat voer niet als resultaat terug. Nu "moet" ik haar Glucosamine gaan geven , doe er ook Trias Olie bij van de Groene Os , en dan vind ik het overbodig om er ook zo'n duur voer bij te doen. Dus wil wat simpelers. Alle voeders hiervoor waren wel okee maar ik kon er dus maar weinig van geven of ze werd een stresskip. En ik zag er niet echt een lekker gezond glimmend paard voor terug dat heerlijk van d'r voertje stond te smikkelen...dus het is het nog niet helemaal.

Sommige reacties klinken wel hoopvol , bedankt !!

Het is natuurlijk altijd afwachten hoe die van mij erop reageerd , maar dan is het i.i.g. niet zo dat iedereen een stuiterend paard heeft ervan ofzo

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:43

waaaaatt.. 75 euro voor 1 zak voer?? Wow, dan moet je paard er minstens Salinero van worden zeker?!

Kijk eens op www.equiral.nl , daar kan je voeradvies vragen en staat wat meer info (voor het geval je dat nog niet ontdekt had)

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:48

pmarena schreef:
Ik heb hiervoor al o.a. biks gehad van De Natuurlijke Weg , Havens-muesli-zonder-haver , Havens slobber en een biks , ook wat van Subli , Fyto Gold , Pavo AURA koeken .... en sinds een jaar voer ik haar Ultimate Balancer van Dodson , dat klonk geweldig omdat er heel veel hele goed stofjes inzaten en het niet echt als krachtvoer qua energie geldt. 100 gram per 100 kg paard. Dus op papier perfect ! Alleen het kost 75 euro per zak , en voor dat geld verwacht je toch een heel duidelijk verschil in je paard te zien....dat zag ik niet en ook spreekt die kippenkorrel waarin het geperst is me niet aan. Ruikt niet lekker , pony eet er niet bijzonder enthousiast van , ze wordt er niet extra heet door maar ik zie die gigantische prijs van dat voer niet als resultaat terug. Nu "moet" ik haar Glucosamine gaan geven , doe er ook Trias Olie bij van de Groene Os , en dan vind ik het overbodig om er ook zo'n duur voer bij te doen. Dus wil wat simpelers. Alle voeders hiervoor waren wel okee maar ik kon er dus maar weinig van geven of ze werd een stresskip. En ik zag er niet echt een lekker gezond glimmend paard voor terug dat heerlijk van d'r voertje stond te smikkelen...dus het is het nog niet helemaal.

Sommige reacties klinken wel hoopvol , bedankt !!

Het is natuurlijk altijd afwachten hoe die van mij erop reageerd , maar dan is het i.i.g. niet zo dat iedereen een stuiterend paard heeft ervan ofzo

Heb je Mijten al eens geprobeerd? Ik heb ook zo'n heethoofd (Arabier) en ben sinds een aantal weken overgegaan op Mijten Gerstemix. Ik voer daarvan 2 keer een halve schep (schep is geloof ik 3/4 kilo) en hij doet het er gewldig op! Niet druk meer, ondanks dat hij nu op rust staat wegens een blessure en toch gewoon vrolijk en energiek en heeft een giga glanzende vacht gekregen.
Er is ook een heel topic over geweest en bijna iedereen war lyrisch over dit voer. Het is ook niet belachelijk duur, gellof iets van € 16 per zak van 25 kilo ofzo. Kijk anders eens op www.mijten.be

Succes!!!