Hoeveel Sedasan mag je aan een paard geven!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Firegurl

Hoeveel Sedasan mag je aan een paard geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:11

Zier vraag hierboven! MIjn paard is 1,64m,hij word donderdag geschoren,verwacht geen problemen,maar voor de zekerheid sedasan gekocht,hoveel streepjes mogen ze hiervan,er staat wel op de verpakking dat het voor honden en katten is,maar ik heb het via internet bestelt bij een paardensupplementen zaak!

BlueStar

Re: Hoeveel Sedasan mag je aan een paard geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:51

gewoon de hele spuit, de hoeveelheden is idd voor honden en katten, maar de hele tube is gewoon als van ouds.

De hoeveelheden zijn lager opgeschreven omdat het dan nog verkocht mag worden onder een andere naam.

Ik heb uitvoerig overleg gehad met de verkoper die heeft gebelt met de producent alles is precies het zelfde als de oude tube.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 06:51

Ok dankjewel:D gewoon de hele spuit dus,ik hoop dat ik het niet hoef te gebruiken!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 06:55

Ik heb geen ervaring met Sedalin, ik weet alleen van mensen die het wel gebruiken bij scheren e.d. of dat je het gewoon moet geven voordat je gaat beginnen of je moet het helemaal achterwege laten. Als het paard in de stress schiet door het scheren o.i.d. zal de Sedalin niet meer gaan werken als je pas op dat moment gaat geven. Paard heeft dan teveel stress in zijn lijf.

Maar zoals ik al zei, dit heb ik van horen zeggen door mensen met ervaring.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:20

Je kan denk ik het beste even de paardendrogist mailen.
Want de hoeveelheid hangt ook samen met of je het eerder hebt gebruikt of niet.
Vorig jaar heb ik eht ook voor het scheren gebruikt, maar ik moest van hun niet zoveel geven (een paar streepjes).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:27

Ik gebruik alleen sedalin / sedasan voor lastige paarden. Een paar streepjes is ruim voldoende. Met een hele spuit zijn ze een hele dag en avond van slag af. Kan gevaarlijk zijn met hooi eten etc. als ze nog suf zijn.

Als je paard niet eerder is geschoren en vertrouwen heeft moet je gewoon zonder gaan scheren. Paarden zonder slechte ervaring vinden scheren net zo lekker als poetsen.
Scheer eerst alleen het lijf en de hals. Als hij braaf is daarna de benen en als laatste het hoofd. Als hij lastig is dan laat je toch gewoon de benen erin.....volgende keer heeft hij meer vertrouwen en kun je een stukje verder. Ben nooit zo voor meteen verdoven...zo leert hij nooit wat!!

Ik scheer paarden als ze lastig zijn of bang zijn met de eerste keer gewoon tot hoever ik kom, jammer voor de eigenaar, het jaar erop kom je al veel verder. Met veel rust kun je na 3 keer scheren zo'n dier helemaal los laten staan en scheren.

Helaas krijg ik er veel die al verkloot zijn en gesneden zijn of een praam opgehad hebben etc. Tja, dan een sedasan erin want ik laat me niet slaan door een paard wat door een ander verpest is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:37

Nou ik koop het nooit meer. Had het gekocht voor het scheren. Netjes bij de dierenarts overlegd hoeveel hij moest hebben. Stiekem iets meer gegeven. Spuit erin in stal gezet helemaal alleen. Hij werd lekker slaperig. Ik begon met scheren en raakte zijn been aan en hij ging helemaal door het lint nog erger als zonder die zooi.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 11:38

Ik ga het ook eerst zonder proberen!!En anders maar een paar streepjes dan,ik wil geen heel sloom paard hebben namelijk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:42

Ik gaf mijn pony (1.50 h) vroeger 1.5 spuit voor het bekappen van de hoeven.

Daarbij hield ik de pony vast en gaf haar nog wat te eten als afleiding
De hoefsmid was heel geduldig en was het met mij eens dat het angst was...In het begin deden we het zonder sedalin, maar na 1 x sedalin proberen, ging het makkelijker. (ipv 2.5 uur bezig (met pauze)- 1 uur bezig) en wat veiliger (hij sloeg veel minder)
Ik heb het toen ook nog met de DA erover gehad, omdat we zoveel gaven. Hij zei ook Het is gevaarlijk voor de pony, maar de hoeven laten groeien of de hoefsmid (in het ergste geval) dood is ook geen optie.

Een groot paard op diezelfde stal ging bij 3 streepjes al aardig "van de kaart"

Dus het verschilt nogal.

Daarbij, als het paard nog nooit sedalin heeft gehad, kunnen ze er ook van schrikken, omdat alles niet meer zo werkt als eerst en worden ze daar bang van.

En idd - nooit geven als ze al stress hebben, want dan wordt het erger!

Dus als het scheren niet lukt, daarna gelijk sedalin geven en weer proberen...is geen goeie optie

Een scheerap. erbij houden en kijken hoe hij daarop reageerd
lukt dat niet, dan kun je het beter gewoon zonder reden wat geven en kijken hoe hij reageerd op de sedalin.
Daarna pas een aan scheren denken..

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:48

Hee Firegurl!
Omdat je dus niet weet hoe hij zal reageren, zou ik gewoon uit voorzorg wel wat geven. Want zoals superwoman al zegt niet geven als de stress er al in zit, werkt averechts.

Ik heb Ranja 1,5 week terug geschoren, ook voor het eerst voor hem. Ik heb hem uit voorzorg 7 streepjes Tranquigel gegeven. En hij stond heerlijk te suffen tijdens het scheren. Nu heeft hij er tenminste ook geen nare ervaring aan over gehouden.

Maar Flinstone zal er ook aan moeten geloven? Wel lekker hoor zo'n korte vacht.
Hier staan trouwens foto's van Ranja voor en na het scheren.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:58

Mijn paard.. Is 1 keer eerder geschoren.. Is dus afgelopen zondag geschoren en was hartstikke braaf, geen praam opgehad helemaal niks..
Het is waarschijnlijk niet nodig als hij er geen nare ervaringen mee heeft gehad..

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:31

Heey RANJA!

haha jah flin word ook geschoren iemand doet het voor mij hihih!!

Ik heb sedasan heb even gebelt naar de zaak waar ik het gekocht heb via internet ,ze zeggen dat je moet beginnen met 2 streepjes,en als dat niet helpt een beetje bijgeven,van deze hele spuit vallen ze echt in slaap zeiden ze dus rustig opbouwen!!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:27

Ik heb helaas met regelmaat seladin moeten gebruiken bij verschillende paarden (hele tube), reactie is per paard verschillend, maar geen 1 is zo ver in slaap gevallen dat ze niet meer vervoert konden worden in de trailer.
Verdoofde paarden door een dierenarts mochten van hun eerder geladen worden dan ik verantwoordelijk vond.

Dierenarts heeft gezegt al geef je er 3 omvallen doen ze niet.
Wel is bekend dat koudbloeden slecht kunnen reageren op dit spul.

Ik zie hier dat ervaringen dus erg verschillend zijn.
Misschien ook omdat scheren op thuisterrein toch minder stress gevend is dan een paard op een trailer krijgen die dit niet wil?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:48

kijk alleen wel uit met het voeren van een suf paard, ze kunnen zich nl wel veel sneller verslikken, daarmee kun je beter wachten tot ze wat wakkerder zijn.

ennuh, sowieso, als het zonder kan gewoon zonder doen, is veel gezonder.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:00

Nou, ik zou dus niet zomaar een hele spuit gaan geven, sommige reageren er gevoelig op! Dus pas ermee op! Ik heb eergisteren ook een paard geschoren en die was nog nooit geschoren, dus toen heb ik hem ook wat sedaling gespoten, maar ik heb 2 streepjes afgemeten zegmaar en ze was zo suf als wat. Je mag daarna ook even een poosje niet voeren. Je kan beter eerst wat te weinig geven en dan nog wat extra's geven als het geen effect heeft

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:21

BlueStar schreef:
Wel is bekend dat
koudbloeden slecht kunnen reageren

op dit spul.

Leg eens uit aangezien dit bij mij dus niet bekend is, ik ben hier wel heel benieuwd naar eigenlijk.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:52

Cheveyo schreef:
BlueStar schreef:
Wel is bekend dat
koudbloeden slecht kunnen reageren

op dit spul.

Leg eens uit aangezien dit bij mij dus niet bekend is, ik ben hier wel heel benieuwd naar eigenlijk.

Door overleg met onze dierenarts aangezien we een paard moesten ophalen die een trailerongeluk had gehad, en we dus wel moesten verdoven, vroeg hij naar wat voor paard het was.

Hij vertelde dus dat koudbloeden een slechte reactie konden hebben op seladin en soms dat ze konden overlijden.
Waarom weet ik niet, maar ik hoorde het vaker zeker van eigenaren met Belgen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:14

Thanks voor je reactie BlueStar, jammer dat je niet weet waarom. Dat wilde ik juist graag weten.

Hetgene wat ik zelf al genoeg reden vind om er voorzichtig mee te zijn is dat het bij een mannelijk paard kan zorgen voor een niet meer ingaande penis. Weet niet of dat zo zeer met koudbloeden te maken zou hebben maar heb gehoord dat er een Tinker was die daardoor een operatie moest ondergaan.