Paard in de wei: wat bijvoeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kapje

Paard in de wei: wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:59

Hoi!

Mijn vz-paard staat al sinds de zomer in de wei. Hij wordt nog even een tijdje niet gereden. Het paard ziet er nu super uit en dat willen we graag zo houden.

Aangezien het gras steeds armer wordt was mijn vraag: wat kan ik hem het beste bijvoeren om hem genoeg vitamientjes te laten binnenkrijgen?
Het gaat niet om de maagvulling, want de wei is heel groot, dus gras genoeg.

Ik zat zelf te denken aan een liksteen, of iets van wat biks of een mixje?

kapje

Re: Paard in de wei: wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:53

Nog een poging, hij stond zonder antwoord alweer op pagina 3!!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:10

In gras zit nu inderdaad niets meer wat een paard voldoende qua voedingswaarde (vitamines en dergelijke) op peil kan houden.
Je doet er goed aan om sowieso (basis) brok bij te voeren en een plak goed hooi 's ochtends en 's avonds. Een liksteen is ook een goed idee voor de extra mineralen en af en toe wat wortels of een plak kuilvoer. Zo doe ik het tenminste ook en mijn paarden staan er goed bij.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:22

Je hebt ook speciale voerkoeken, daar zitten meer vitamines in want in brok zit alleen genoeg als je er veel van voert.
Verder ga ik met ArabStables mee en kijk naar je paard, goed in zijn vacht, te dik, te dun? Daar pas je het op aan.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:30

Pavo summerfit koeken Speciale grote soort bix-koek voor paarden die op gras staan.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:13

Mijn paard staat 24 uur in de wei. Het gras word nu wat minder, maar dan krijgt hij wortels/appels bijgevoerd en als er verder niks meer is, of met nat weer krijgt hij hooi. Verder heeft hij wel een mineralenblok.
Brokken zijn niet eens echt noodzakelijk. Een paard heeft normaal gesproken, en bij weinig intensieve trailing gewoon genoeg aan hooi.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:28

Onze paarden krijgen het hele jaar Pavo Vital bij gevoerd. Ongeveer een handje per dag en je paard heeft veel belangrijke vitamines ed. binnen.
Het gras op onze weides is vrij eenzijdig wat voedingsstoffen betreft, daarom krijgen ze het hele jaar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:29

SummerFit koeken zijn echt ideaal
Ik voer m'n paard meestal slobber bij, met wat fruit en vitaminen, liksteen kun je áltijd ophangen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:36

Zowiezo een mineraalblok is belangrijk. Verder ruwvoer, hooi, voor de darmwerking.
Eigenlijk is dat alles wat ze nodig hebben.
Die van mij krijgt een halve kilo tinkerbrok en wat wortels en appels, gewoon voor de lekker, en na het rijden een handje muesli.

Piroska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:10

Mijn pony staat ook elke dag in de wei. Wij voeren nu een paar plakken hooi per dag meer dan normaal. Bix krijgt ze wel gewoon.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:34

Gewoon bix lijkt me voldoende? Is een compleet voer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:16

Ziet je paard er slechter uit dat je wilt gaan bijvoeren? Voeren doe je altijd op het oog, nooit op regeltjes.
Een mineralenblok is iets dat een weidepaard beschikbaar hoort te hebben, maar krachtvoer is bepaald geen noodzaak. Kijk hoe het paard eruit ziet, oogopslag, vachtkwaliteit, activiteit, hoeveelheid vet en bepaal aan de hand daarvan of je iets bij zou moeten voeren. Je kunt nu wel natuurlijk wat wortels gaan bijvoeren, daar is het weer het seizoen voor en dat compenseert al een leuk stukje van je verminderde kwaliteit gras.

gerben90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:19

ja kan soms wel heel makkelijk zijn vooral in de winter al is het alleen maar hooi

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:44

Bedankt voor de tips allemaal!
Het paard ziet er trouwens super uit hoor! Maar we wilden niet wachten tot hij dunner zou worden ofzo. Dat hij wel genoeg vitamientjes binnenkrijgt