paard komt in protest, waar kan het aan liggen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

paard komt in protest, waar kan het aan liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:14

mijn 5 jarige ruin, heeft wat problemen...althans ik vermoed, maar ik kan niet achter de oorzaak komen, het is namelijk zo...

Hij komt zéér vaak in protest na het opstappen en de eerste 3 minuten na dat je erop zit, dit uit zich in stijgeren of danwel bokken of stijgeren en bokken..
dierenarts is al geweest voor zijn rug en hij is ook onder behandeling van steffie van de laarse geweest en die heeft de laatste keer ook niets maar dan ook niets kunnen constateren, ook het zadel in bekeken en deze ligt ook goed..

zelf heb ik het idee dat hij ergens last heeft, maar aangezien de dierenartsen niets kunnen vinden zou je zeggen dat het puur protest is, ook is het zo, dat wanneer hij eerst een paar rondjes aan de longe wordt gezet hij het dus niet doet...

iemand ervaring of tips...ik weet het niet meer
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-10-05 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

LPtjuh

Re: ik zit met mijn handen in mijn haar.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:19

lijkt me dan toch protest of energie te veel ...
ik weet het verder niet

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:28

Lijkt me dan toch ook protest, hij heeft misschien wel gewoon geen zin en probeert er zo onderuit te komen (misschien is het hem in het verleden gelukt om iemand er af te gooien en werd hij toen daarna meteen op stal gezet?).

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:36

Wanneer een dierenarts niks kan vinden wil dat natuulijk niet zeggen dat er ook echt niks aan de hand is. Misschien ziet zij iets over het hoofd of is het gewoon iets heel kleins o.i.d.
Het kan verzet zijn, maar dan zou het logischer zijn dat je paard ook verzet zou bieden bij het beginnen met longeren.
Misschien dat een second opinion dan een mogelijkheid is. Zijn er ook röntgenfoto's gemaakt? misschien dat daar het probleem wel op te zien is.

Veel succes in ieder geval!

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:41

Denk je dat dit gedrag veroorzaakt wordt door een fysiek probleem of een mentale klacht?
Hoe lang is het al aan de gang?
Vertoont hij dit gedrag ook tijdens longeren (het bokken/steigeren) of alleen onder de man?
Wat was de conclusie van steffie?

050206051012

Re: paard komt in protest, waar kan het aan liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:50

Heb je al een tandarts laten komen? Zo niet, dan zou ik dat snel doen

Als daar niets uitkomt, dan zou ik foto's laten maken.

Als alles goed is, dan zou ik m vooruit schoppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:54

Ook al zou je zadel passen, heb je niet toch voor de fun niet eens een paar keer een ander geprobeerd?

Probeer ook eens een andere singel.
een beetje als zadeldwang klinkt het ook wel.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:58

Laat inderdaad eens een tandarts naar je paard kijken, probeer eens zonder zadel of bit te rijden als dat wel goed gaat ligt het probleem toch ergens aan het tuig of optoming.
succes!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:55

klinkt misschien raar of vervelend en dat is zeker niet mijn bedoeling.

Maar steek jij niet perongeluk je neus van je schoen in de buik???
Stap eens op via een stoel, voet gelijk goed in de beugel, en teen naar voren houden. Vraag ff hulp hierbij voor het geval dat je paard raar doet dan kan iemand direct de stoel weghalen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:28

Terence schreef:
Denk je dat dit gedrag veroorzaakt wordt door een fysiek probleem of een mentale klacht?
Hoe lang is het al aan de gang?
Vertoont hij dit gedrag ook tijdens longeren (het bokken/steigeren) of alleen onder de man?
Wat was de conclusie van steffie?

hij vertoont dit gedrag niet tijdens het longeren...en het is juist zo raar dat als je gelijk vannuit stal opstapt hij het wel doet en longeer je hem, ook al is het maar één minuut hij het dan niet doet..
steffie kan niets vinden bij hem.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:29

spoekie schreef:
Lijkt me dan toch ook protest, hij heeft misschien wel gewoon geen zin en probeert er zo onderuit te komen (misschien is het hem in het verleden gelukt om iemand er af te gooien en werd hij toen daarna meteen op stal gezet?).

dit is zeker niet het geval, ik heb hem namelijk als groen paard gekocht..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:31

runningkawa schreef:
Ook al zou je zadel passen, heb je niet toch voor de fun niet eens een paar keer een ander geprobeerd?

Probeer ook eens een andere singel.
een beetje als zadeldwang klinkt het ook wel.

hier heb ik ook al aan zitten denken, ook om de reden dat hij op stal vreselijk boos wordt tijdens het opzadelen, hij heeft ook zadeldwang, maar dit heeft hij al vannaf het beging en dit gedrag vertoont hij pas sinds kort..

andere zadels heb ik er ook inderdaad al opgehad.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:34

BlueStar schreef:
klinkt misschien raar of vervelend en dat is zeker niet mijn bedoeling.

Maar steek jij niet perongeluk je neus van je schoen in de buik???
Stap eens op via een stoel, voet gelijk goed in de beugel, en teen naar voren houden. Vraag ff hulp hierbij voor het geval dat je paard raar doet dan kan iemand direct de stoel weghalen.

nee dit gebeurt niet, en hij gaat niet in verzet op het moment van opstappen..hij komt in verzet als hij eenmaal een paar passen aan het stappen is.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:37

Misschien erg stijf als hij zo van stal komt en daarom misschien protest, omdat je zegt dat hij het niet doet als je een minuutje longeert het probleem opgelost is?
Mijn vriend heeft ook zo'n paard. Zadel past goed, zelfs al verschillende zadels geprobeerd, maar als je zo opstapt doet hij moeilijk. Het probleem is opgelost door hem te zadelen en de singel heel los te doen. Vervolgens een paar rondjes aan de hand te stappen, dan aansingelen, nog een rondje lopen en opstappen. Dan rij je er zo mee weg. Dit is al meer dan 8 jaar zo, medische klachten zijn uitgesloten. Het enige dan men zich kan bedenken is dat hij zich erg druk maakt van te voren (tis een redelijk nerveus paard) en zijn rug vastzet, waardoor het als je meteen aansingelt en opstapt het erg vervelend voor hem is. Dus misschien het zo eens proberen?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:40

Hoe stap je weg, heb je je teugels los of heb je gelijk de teugels op maat en op druk? Mijn paard moet ik altijd eerst met lange teugel laten stappen, doe je dat niet dan komt hij ook in protest. Bij iemand die dacht dat ze hem wel even zou rijden en hem gelijk op druk zette was het zo erg dat hij stond te steigeren, dat is echt niks voor hem...
Omdat hij het met longeren niet doet dacht ik dat het misschien komt omdat hij zich tegengehouden voelt als je erop gaat.

Verhaal van Goddess kan ik me ook voorstellen, dat het zoiets is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:12

Goddes
wat jij beschrijft is ook een vorm van zadeldwang

Zo'n paard heb ik ook gereden gehad.
Die singelde ik erg los aan
stukje lopen, nog een stukje singelen.
En dan had ik bij haar nog een borstuig aan, zodat ik ook tijden het rijden pas echt na een poosje normaal aan hoefde te singel.
(zonder borstuig zou het zadel dan al op haar kont hebben gezeten )
En dat hielp zoals jij zegt, heel goed.

Ook bij ts vind ik het daar nog steeds op lijken, zeker omdat het singelen niet goed gaat.
Het lijkt toch of ze zo laat weten, het is niet fijn.
En nu een stapje verder/duidelijker gaat, dat er toch iets niet prettig is.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:15

Ik zou zeggen dat je paardje toch een probleem met de rug heeft. Misschien wel een hele pijnlijke spier die even pijnlijk is als je er net opzit. Vandaar dat ie het met het longeren niet doet. Als je nou eens opstapt en dan in verlichte zit wegstapt en dit een rondje voloudt en dan zachtjes aan meer gewicht in het zadel nemen. Gat dit goed zou ik toch nog eens de rug laten nachecken misschien is er wat over het hoofd gezien. Ik heb namelijk een paard gekent met dezelfde symptomen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:10

RK...dat is dus ook mijn eerste ingeving, maar de combinatie van opzadelen en longeren=geen "probleem" en dan de combinatie van opzadelen en opstappen is voor mij erg vreemd, in mijn ogen zou hij dan ook na het longeren het als onprettig moeten ervaren als er iemand op gaat zitten.
en ook is het zo dat ik hem dus al iedere keer een gaatje aansingel en niet gelijk de boel strak hijs, ook stap ik altijd een aantal rondjes aan de hand voor ik erop ga....maar morgen komt hulsebos langs om toch voor de zekerheid naar het zadel te kijken, hoewel ik daar weinig tot nagenoeg niets van verwacht..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:34

als ik bovenstaande lees zou ik er toch nog eens een andere zadelmaker bijhalen. Ik kom dit probleem vaak tegen en regelmatig is het zadel de oorzaak ook al leek dat in eerste instantie niet het geval.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:03

probeer eens van de andere kant op te stappen, tja is moeilijk maar het opstijgen vraagt ook veel kracht vd wervels en rugspieren.

Die van mij deed het ook. bij hem heb ik gewoon zijn hoofd hoog gehouden, zodat hij niet kon rodeo-en, en ik ging pas draven als hij ontspande in stap.
Na 4 x vond hij er niets meer aan en gaf hij het op. Hij heeft moeite zijn energie te verdelen.

Nu is het opstappen en wegrijden.
Als dit de oplossing niet was geweest, was ik of via de andere kant opgestapt of had ik een opstapje gebruikt, ik denk dat dat veel fijner is voor het paard.

Tenslotte : mijn paard heeft geen tandproblemen, net gecheckt
heeft geen rugprobleem, ook gecheckt
is röntg. incl foto's van de rug 100%
zadel past als gegoten.........

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:37

Er staat een paard bij ons op stal die ook met zijn voor- en achterbenen begon te zwaaien (niet slaan) en begin te bijten bij het opzadelen.
De dierenarts is erbij geweest. Die zal toen we hebben geconstateerd dat er niks mis was met zowel zadel als paard etc.

Zijn oplossing; zodra hij het weer doet, direct een flinke mep met de zweep verkopen.
Zo gezegd zo gedaan.
-> paard doet het helemaal niet meer. (bijten en zwaaien dan he )

mijn_sgattuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:25

Mijn pony deed ook een tijdje zo en toen kwamen we erachter dat de voorboom(van het zadel) kapot was en in zn rug stak kan het niet bij jouooi aan het zadel liggen??? Verder zou het ook uitprobern kunnen zijn anders zou ik het ook niet weten

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:40

merel heeft ook singeldwang. die staat in stal rondjes te draaien en met opstappen draait ze ook met een boog weg. eerder rende ze gewoon weg(altijd opgestapt met losse teugels, anders kwam ze omhoog). als je haar longeert eerst, kan je zo opstappen. ben je er al eens opgeweest, moet je eraf voor iets en ga je een 2e keer opstijgen blijft ze gewoon stil staan en is er nix aan de hand.

merel is absoluut niet stijf, maar ze heeft zolang ze leeft al singeldwang gehad, ook bij vorige eigenaars. we kunnen er nu mee om gaan, maar dat was in het begin wel anders.

ze is behandeld voor kissing spine en daar genezen van verklaard, dus dat kan het niet zijn.. de fysio kon ook helemaal nix ontdekken. tanden waren prima gedaan, van rijs het zadel helemaal aangepast en dat was het niet...

het zit hem bij merel gewoon in haar koppie.. en daar lijkt het bij die van jou ook sterk op.. want anders zou die door moeten blijven staken alstie echt zo'n last had. lijkt mij da.. maja heb er weinig verstand van verder

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:55

Heb ook hetzelfde probleem met mijn wedstrijdpaard. Hij was altijd enorm gespannen met opstappen, maar als ik hem eerst lekker los ging longeren, kon ik daarna gewoon opstappen. Nu houdt iemand hem vast met opstappen en als ik zit, wacht ik eerst tot hij zich ontspant, stel hem wat gerust en loop dan pas met hem weg en nu gaat het goed. Bij hem is er waarschijnlijk al iets mis gegaan met zadelmak maken en het is er dus ingeslopen en ik krijg het er waarschijnlijk nooit helemaal uit. Ook was hier niets mis met zadel, rug van het paard, tanden enz. enz. Dus probeer het eens met iemand erbij en dan tegen een muur zetten met zijn hoofd, vast laten houden door iemand en als je erop zit, eerst wachten tot ie ontspant, voor je wegstapt, stel hem gerust, geef hem een klopje op de hals. Je kunt het proberen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 17:40

hulsebos is vandaag geweest en het zadel past en ligt 200%, medisch zijn er ook geen klachten, dus ik hou het er maar bij dat het door de singeldwang komt, zadel is hier en daar wat opgevuld, mocht hij het blijven doen dan ga ik foto's laten maken van zijn rug.

hij heeft overigen nooit geen singeldwang gehad tot een klein halfjaar geleden, moet er wel bij zeggen dat ik toen een ander zadel had wat dus niet meer goed lag op zijn rug.