Eenzaamheid hengt. Nog een hengstje of ruin erbij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

Eenzaamheid hengt. Nog een hengstje of ruin erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 16:58

hoi,
ik heb een twee en half jarige friese hengst. ik heb ook nog 3 merries. nu vind ik het altijd zo erg dat hij alleen moet staan. als ik bij mijn paardjes rondloop laat ik hem altijd bij de merries en dat vindt hij geweldig, dan poetsen de merries hem en wordt er gespeelt. nu is mijn vraag, kan ik bij mijn hengstje een ander hengstje bijzetten? een shetlander of een welsh? of is het beter om een ruin te nemen? nu is mijn hengst tegenover mijn merries heel onderdanig, maar als er een nieuw paardje bijkomt zal die op zijn terrein komen, dus kan het zijn dat hij helemaal anders gaat reageren.ik heb wel zo'n 3 hectare grond die in verschillende stukken wei zijn opgesplitst dus kan ik ze samen wel even in een ander stuk wei zetten.moet er dan ook een stal bijgeplaats worden of kunnen ze bij elkaar?plaats is geen probleem, dus eventueel kan er nog een stal bij.
groetjes
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 19-10-05 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt.

spoekie

Re: hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:27

Maakt volgens mij niet echt uit of het een hengst of een ruin is, voor de zekerheid zou je in ieder geval kunnen zoeken naar een niet al te dominante pony om erbij te zetten. Ik zou wel ieder paard een eigen stal geven.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:18

Sorry maar ik vind het erg onverstandig om een hengst zo maar even tussen de merries te zetten om te "spelen". Een 2,5 jarige hengst kan al met succes dekken, en de meeste merries zijn daar niet van gediend. Dan is het dus wachten tot z'n hormonen gaan opspelen en hij eens echt probeert te dekken, berg je dan maar, want merries zijn daar heel duidelijk in...
persoonlijk zou ik er een jonge hengst bij zetten. Hengsten spelen graag wat ruwer, en als je er dan een oudere hengst bij zet krijg je al snel kans op een echt gevecht. Zet je er een jonge hengst bij (zijn leeftijd) dan kan dat heel goed gaan. Maar let wel goed op!!

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:31

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande. Hengsten blijven over het algemeen kalm als de hormonen niet opspelen dus hou je hem uit de buurt van merries!! Een leefdtijdsgenootje is voor elk jong paard eigenlijk een must!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:02

Ik zou hem castreren. Hengsten onderling met merries in de buurt is vaak niet zo'n succes(ik kan mijn hengst prima bij de merries de drachtig zijn of gedekt mogen worden zetten, maar bij een hengst of ruin is niet verantwoordelijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:47

Een hengst ksn soms wel met een ruin staan of als ze jong zijn emt een andere hengst, maar om hem even tussen de merries te zetten... vaak worden merries op slag hengstig van een hengst en hij hoeft er maar 1 keertje op te springen en je kan al ongewenst een veulen hebben.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 11:20

hoi,
al bedankt voor de reacties. ik heb deze hengst zelf gefokt. één van de drie merries is zijn moeder.het rare van al is dat ik mijn merries nooit meer hengstig gezien heb zolang dat de hengst er is .de veearts moest in de week langskomen voor de jaarlijkse inentingen en toen stond mijn hengst ook bij mijn merries, hij begreep het ook niet. ik vind het wel goed dat hij erbij staat omdat te brut gedrag direct gestraf wordt door de oudste merrie "zijn moeder". ik heb dan tot nu toe ook een enorm brave hengst.hij is zelfs braver en voorzichtiger als mijn merries. als we gaan wandelen rijd ik op een merrie en gaat mijn vriend met de hengst aan de hand ernaast. ook als we andere merries tegen komen geeft dit geen problemen. mijn vriend wou hem graag hengst houden, maar ik heb hem wel gezegt dat wanneer hij te brut begint te reageren de keuze snel gemaakt zou worden en er diezelfde dag nog een afspraak met de veearts zou gemaakt worden.
groetjes

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:05

Vind het wel een super groot risico wat je neemt om hem tussen de merries te zetten maar goed.

Ik heb 2 hengsten en dat gaat prima samen. Ze hebben allebei nog nooit gedekt maar er komen wel eens kenissen langs met merries en ook dan is het geen probleem. Ze gaan niet lopen vechten of zo samen. denk dat het erg van het karakter afhangt.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:36

Ik weet niet of dat gaat lukken, mischien wel als er geen merries zouden zijn. Ik ken wel een aantal IJslandse hengsten en die vinden het niet erg als er een kleine shet hengst bij hun staat, maar ik ken jou paard niet dus ik weet niet of dat gaat lukken..

Sjoert

Re: Eenzaamheid hengt. Nog een hengstje of ruin erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:43

PP -> VMR

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:28

Mijn persoonlijke mening is als je hem geen hengst laat om een goedgekeurde dekhengst te worden, waarom hem dan hengst laten met het gevolg dat die eenzaam opgroeit en het risco lopen dat 1 van de merrie's toch gedekt word, wat is dan eigenlijk uiteindelijk je doel?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:48

Waar slaat dat nou weer op?
Dat als het geen dekhengst word de ballen er maar af moeten. Als een man en vroew geen kinderen willen zeg je toch ook niet tegen die man van laten we je maar helpen?
En waarom zouden hengsten een eenzaam bestaal leiden? Is maar net hoe ze opgegroeid zijn. Mijn hengst blijft hengst. En mijn oudere ruin staat erbij voor de gezelschap.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:29

@ felicity; als de keuze is of een hengst eenzaam houden of castreren, dan zou voor mij de keuze gemakkelijk zijn. Dieren volgen standaard hun instinct. Ik weet ook niet hoe het komt, maar het is de mens gelukt om instinct te onderdrukken, zodat mannen niet op iedere vrouw springen zodra ze de kans krijgen.

@TS: of jouw hengst een andere hengst of ruin zal accepteren valt voor ons niet in te schatten, het is denk ik gewoon een kwestie van uitproberen. Wees wel voorzichtig...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:03

Vind ik trouwens ook.

Als een paard eenzaam is lijd hij dus een totaal paard onvriendelijk bestaan. (geld voor alle paarden die alleen leven of weinig sociale contacten hebben).

Dan is casteren inderdaad de paardvriendelijkste oplossing

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:40

felicity schreef:
Waar slaat dat nou weer op?
Dat als het geen dekhengst word de ballen er maar af moeten. Als een man en vroew geen kinderen willen zeg je toch ook niet tegen die man van laten we je maar helpen?
En waarom zouden hengsten een eenzaam bestaal leiden? Is maar net hoe ze opgegroeid zijn. Mijn hengst blijft hengst. En mijn oudere ruin staat erbij voor de gezelschap.

Ik schreef het misschien een beetje kort door de bocht maar, het was eerder een reactie zo van wat is je doel met je hengst wil je dr mee gaan dekken, lijkt het me verstandig om gezelschap voor hem te zoeken in de vorm van een ruin of hengstje
Als je dat doel niet heb is het aan de ene kant zo zonde om hem hengst te laten en maar af en toe even tussen de merrie's te zetten met een heel groot risco op een niet geplande dracht of dat die zijn moeder dekt en dt TS schreef als die praatjes krijgt laat ze hem helpen, waarom dan nu niet?

Kijk jij heb voor jou hengst een oplossing gevonden en ik hoop dat de TS ook een goede oplossing vind voor haar paard(en)!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:47

Als je je hengst niet als dekhengst wilt gebruiken kun je hem inderdaad beter castreren. Je moet wel bedenken dat zo'n beestje ook alleen maar gek wordt van zijn eigen hormonen. De hengst ziet altijd andere paardjes maar mag er nooit bij. Wat is het nut van hengst laten als je hem toch niet wil gebruiken als dekhengst..

Amorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:55

ik heb ook een hengst maar die loopt gewoon bij een merrie die hij ieder jaar mag dekken, dit word het eerste veulen dus moet nog even kijken hoe ik het in de zomer doe, maar las je hem toch niet als dekhengst wil kan je hem net zo goed castreren toch!

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:31

Ik zou hem gewoon hengst laten (wat niet is, kan nog komen ) en dan een leuke ruin er bij zetten, dat kan echt heel goed (lijkt me met die merries in de buurt ook een beter idee). Succes!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:12

Onze hengst loopt dagelijks in een groep ruinen buiten naast de groep merries. Geeft geen problemen, maar hij heeft dan ook vanaf jongs af aan met ruinen en hengsten samen gestaan, hij is nu 9jr.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:42

Lintjuuuh schreef:
Als je je hengst niet als dekhengst wilt gebruiken kun je hem inderdaad beter castreren. Je moet wel bedenken dat zo'n beestje ook alleen maar gek wordt van zijn eigen hormonen. De hengst ziet altijd andere paardjes maar mag er nooit bij. Wat is het nut van hengst laten als je hem toch niet wil gebruiken als dekhengst..

Ook zo lekker kort door de bocht
Wel eens aan gedacht dat er ook hengsten zijn die niet gek worden van hun eigen hormonen? Ik heb hier veel hengsten staan, en er is er niet 1 waarvan ik zeg die wordt gek van z'n eigen hormonen. Alle jonge hengsten staan bij elkaar met 1 volwassen dekhengst er bij, en 2 ruinen. Gaat prima! De 2 andere volwassen hengsten zet ik niet meer samen, met de reden dat er gewoonweg te ruw gespeeld wordt. En er steeds weer vervelende wondjes waren, somds zelf iets grotere wondjes. Maar het was zeker niet kwaad bedoeld, want ze dronken samen uit de zelfde waterbak, voordat ze weer verder gingen met spelen. Daarbij zijn hengsten heel anders dan ruinen. En mijn persoonlijke mening is liever een vervelende hengst dan een ruin. Gaat natuurlijk niet altijd op, maar om even duidelijk te maken hoe ik over hengsten denk.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:30

sherwood schreef:
Ook zo lekker kort door de bocht
Wel eens aan gedacht dat er ook hengsten zijn die niet gek worden van hun eigen hormonen? Ik heb hier veel hengsten staan, en er is er niet 1 waarvan ik zeg die wordt gek van z'n eigen hormonen. Alle jonge hengsten staan bij elkaar met 1 volwassen dekhengst er bij, en 2 ruinen. Gaat prima! De 2 andere volwassen hengsten zet ik niet meer samen, met de reden dat er gewoonweg te ruw gespeeld wordt. En er steeds weer vervelende wondjes waren, somds zelf iets grotere wondjes. Maar het was zeker niet kwaad bedoeld, want ze dronken samen uit de zelfde waterbak, voordat ze weer verder gingen met spelen. Daarbij zijn hengsten heel anders dan ruinen. En mijn persoonlijke mening is liever een vervelende hengst dan een ruin. Gaat natuurlijk niet altijd op, maar om even duidelijk te maken hoe ik over hengsten denk.

Dank u... af en toe word je idd wel eens gek van diezelfde reactie op een topic waar het woord Hengst valt... standaard castreren..
Ik heb ook een hengst en die wordt echt niet gek van zijn eigen hormonen

Ik ben ook wel eens bezig geweest een speelmaatje voor hem aan te schaffen maar dan wordt het een Shet, een hengst of ruin, shetten zijn snel, wendbaar en niet snel aangedaan of onder de indruk.

Ik denk dat je gewoon moet aftasten wat gaat, en ik zou ze zeker niet direct bij elkaar zetten

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:48

mijn shet rent overal rond. Hekken zeggen hem niet zo veel namelijk Zo staat hij dus ook bij alle hengsten als hij daar zin in heeft. Ook als ze hun eten krijgen, en ook zo vroeg in het voorjaar... Geen centje pijn. Die shet is snel en duikt lekker onder het draadje door als hij dat nodig vind. Maar meestal rennen ze samen rond.
De hengsten die niet te houden zijn hebben te veel hormonen, en/of zijn gewoon domweg slecht opgevoed. Als je te streng bent voor een hengst, in de zin van snel slaan of boos worden, dan krijg je een hengst die het zelfde doet als jij.... en daar wordt je niet blij van. Helaas zijn dat dus wel de mensen die snel een hengst nemen, puur uit het "kijk-mij-nou" perspectief. Dat eindigd meestal ook in een drama, en dan zijn al "onze" vooroordelen weer bevestigd. Als je vriendelijk bent met je hengsten maar toch streng, en je laat ze showen als zij dat willen, maar wel gecontrolleerd, dan is er niks aan de hand en heb je een vrolijke en vriendelijke hengst. Standaard regel bij het houden van hengsten: Je mag een hengst NOOIT beledigen! Dus als je hem straft als hij zich laat zien, dan is dat een belediging. Mijn hengsten mogen zich laten zien, mits ze mij blijven respecteren. Dan vind ik het zelfs niet erg als ze even gek doen. Maar zodra ik merk dat hun aandacht geenszins meer bij mij is, is het afgelopen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:57

Klopt ja mijn oudste heeft ook een hele grote dosis rechtvaardigheidsgevoel, haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:00

waarom wil je het dier hengst houden???

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:49

hoi,
alvast bedankt voor de reacties. tja het woordje hengst valt hier duidelijk niet in de smaak. ik heb hem voor het moment nog hengst gehouden omdat hij enorm braaf is nog. het is een schat van een paard waar ik voor door het vuur ga en omgekeert ook. zolang hij zo braaf is laat ik hem gewoon hengst. een aantal weken geleden heeft hij koliek gehad, dierenarts erbij gehaalt deze heeft hem een spuitje gegeven, maar hij bleef onrustig. dus ik ben die nacht bij hem blijven slapen. in een stal van 3m op 3m. en het was een zalig moment, je voelde gewoon dat hij steun zocht bij mij en is enorm voorzichtig geweest die nacht. hij is zelf op den duur ook gaan liggen. ook tijdens zijn geboorte was hij bijna dood, 3 weken te vroeg geboren en de merrie had haar baarmoeder eruit geperst, dus ze mocht die nacht niet gaan liggen .toen zijn we ook blijven slapen.ik ,mijn vriend,de merrie en mijn hengstenveulen. hij is toen ook tegen ons komen aanliggen. ja ik heb een enorme band met mijn hengst gekregen en zolang hij zo rustig en braaf blijft. waarom niet dan? ik ben streng tegen hem wanneer het moet .hij kan alles wat een twee en half jarig paard moet kunnen. hij kan tussen de merries staan, dit doe ik enkel om hem zijn "speeluurtje" te gunnen. zo snel als er een vriendje bijkomt is het ook niet meer nodig om hem daar bij te laten.
groetjes