zadel glijdt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iljabo

zadel glijdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 18:19

Als ik op mijn verzorgpaard wil gaan rijden, hem ga opzadelen en naar mijn idee goed aansingelt (strakker lukt me niet) en ik wil opstijgen dan glijdt het zadel naar beneden.

Ook kan mijn paard niet stil staan tijdens het opstijgen en met aansingelen dan loopt hij steeds heen en weer. Erg irritant

Weten jullie wat ik hier het beste aan kan doen??

Duhelo

Re: zadel glijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:33

ander zadel kopen
als het zadel glijdt wil dat zeggen dat het niet goed past.
nu heb je wel, dat als die geen schoft heeft en ee nerg ronde bouw, dat het bijna niet goed kan liggen, dan kun je er een antislipmatje onder leggen, en opstijgen vanaf de bakrand/stoel/ladder/...

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:34

Hmmm, past het zadel wel goed? Want als je zadel niet goed ligt of niet past kun je nog zo je best doen, maar dan blijft dat aansingelen een helse klus die ook voor het paard niet leuk is, en hij dus niet graag stil wil staan.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:54

dat die niet stil staat met opstijgen en aansingelen, kan komen doordat zijn singel erg scherp is. Of dat er vel tussen zit. Dan probeerd het paard het te ontlopen. Misschien een zachtere singel. Een vriendin van mij had dit ook, en nu heeft ze een zachte singel en blijft hij stilstaan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:55

heb ik ook wel eens last van!.. volg dit topic ff

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:31

Doe je ook in een paar stappen aansingelen? Als je in een keer strak aansingelt krijgt hij ineens een erge druk, als je eerst een beetje aansingelt en in de bak verder dan gaat t een beetje geleidelijk, das fijner. En goed belonen als hij stil blijft staan, als hij gaat lopen steeds weer terug op de plaats zetten.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:40

ik doe het aansingelen tegenwoordig in drie of vier keer. M'n pony begon namelijk een zekere singelvrees aan te leren omdat ik vroeger in twee keer aansingelde. op het einde sprong ze weleen achteruit en op dat punt ben ik meteen begonnen met het heel zorgvuldig aansingelen. eerst twee tot drie gaatjes, dan het hoofdstel aan doen, dan weer een gaatje, dan cap op en handschoenen aan, nog een gaatja, dan naar de bak, even een beentje uitstrekken tegen eventuele velletjes ertussen, dan opstijgen en voor de laatste keer aansingelen. tegenwoordig blijft ze ook veel beter stilstaan bij het opstijgen, maar dat had meer met luisteren te maken dan met de singel.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:18

ehhh gevalletje ik blaas me lekker op???

Ik heb er ook zo 1 een singel van 90 cm past, maar die krijg je dus niet vast in het begin. Een singel van 1.05 cm krijg ik vast en kan dan beide kanten aansingelen.

Geloof me het heeft niets te maken met singelsoort of angst. Het is puur een nare gewoonte, die je dus heel handig niet kan afleren.

Kijk eens na op het moment dat je een voet in de beugel zet of je dan je hand tussen de buik en singel krijg, en hoeveel ruimte daar zit. Lukt het je niet alleen laat aan de andere kant dat iemand doen.

Blijft de singel strak, ja dan kan het de zadel zijn.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:22

dutske schreef:
ander zadel kopen
als het zadel glijdt wil dat zeggen dat het niet goed past.
nu heb je wel, dat als die geen schoft heeft en ee nerg ronde bouw, dat het bijna niet goed kan liggen, dan kun je er een antislipmatje onder leggen, en opstijgen vanaf de bakrand/stoel/ladder/...

Niet waar !! Ik heb zelf een hele ronde haflinger, mijn zadel past perfect en de singel zit vrij strak, en nog glijdt ie weleens met opstappen en rijden. Dit is bij alle ronde rassen zo, dus fjorden en hafs met name. Ik weet niet wat voor ras haar paard is, maar een controle kan natuurlijk nooit kwaad. Evt. kan je ook een elastische singel kopen om makkelijker aan te singelen of een singelplankje, ik heb dat ook en dat scheelt handenvol werk en gesjor voor je paardje !! Anders is een onderlegger mss een idee. Maar ff laten kijken is geen overbodige moeite, denk ik.

iljabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 19:18

Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet echt niet wat het kan zijn. Het aansingelen doe ik wel in stappen ja, eerst zadel dan de singel 2 gaatjes, dan hoofdstel en nog een gaatje strakker en in de bak ook nog. Maar word er af en toe echt geiritteerd door, loop contstant achter hem aan in principe. En met opstijgen vind ik het nog het vervelendst omdat het zadel dan naar beneden glijdt en kan er gif op innemen dat het een keer fout gaat.

Iemand laten helpen kan eigenlijk ook niet aangezien ik vaak alleen ben. Nieuw zadel, het is mijn verzorg paard dus ga er niet zelf een nieuwe voor kopen, zal het er wel een keer met de eigenaar erover hebben.

Het paard is een draver, verder is het echt een schat van een beest alleen dit is mijn probleem het is niet leuk voor mij en ook niet voor mijn paardje.

iljabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:38

Hier kan een slotje op, oplossing gevonden