Paardentandarts?! Hoe gaat het in zijn werk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margon

Paardentandarts?! Hoe gaat het in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:59

Ongeveer 2 weken op school werd mij verteld dat mn paard lichte haken heeft. Ik moest dus een paardentandarts laten komen.
Nou oke... die komt morgen. Maar ik heb er echt geen idee van hoe dat in zn werk gaat.

En als ze zijn geweest mag je paard dan ook een paar dagen geen bit in ofzo?

polly2

Re: Paardentandarts?! Hoe gaat het in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:02

Haken worden met een vijl weggevijld. Daarna kun je direct weer rijden.
Bij andere gebitsprobelemen komt het wel eens voor dat een paard tijdelijk geen bit in mag. Maar die van jou heeft haken, dus dat verwacht ik niet.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:14

Je kan normaal gesproken de dag erna alweer rijden.
Mocht het iets ernstigers zijn dan kan het zijn dat je 24 uur niet mag rijden.
Je paard krijg een soort krik (heb geen idee hoe ik het moet noemen) in zijn mond zodat hij zijn mond open houdt en de tandarts gewoon kan voelen of er ergens haken zitten of iets anders. Daarna vijlt hij het gewoon vlak en spoelt het meestal na zodat er geen stukjes in zijn mond blijven zitten. Daarna ben je alweer klaar.
Maar over het algemeen leggen ze zelf heel duidelijk uit wat ze doen. En bij die die bij ons komt mag je ook altijd zelf even voelen bij je paard waar de haken zitten of als er een tand is doorgegroeid. Hij komt bij ons 1 keer in het jaar en dan kan je gratis laten controleren en alleen als er iets is moet je betalen. Maar hij komt dan wel voor de hele manege tegelijk.
Nou succes dan maar morgen het valt allemaal heel erg mee.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:16

De mijne had haken en daardoor was zijn wang wat stuk en moest hij een dag rust van rijden

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:19

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:13

Waar ik heb gewerkt kregen de bange paarden een kalmerende pasta en daarna kregen ze een klem in hun mand zodat de mond open blijft staan en da TA er goed bij kan. Hij gaat dan gewoon met een grote vijl in de mond en vijlt alles bij. Het valt reuze mee iig!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:00

Bedankt allemaal voor de reacties en Quinzy ik zal de foto's eens gaan bekijken

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:09

Bij Sting is de TA vorige week geweest. Hij had een nieuw soort tang bij zich.. Is eigenlijk helemaal geen tang. Het lijkt een beetje op een dompelaar *voor mensen die schei/nat op de middelbare hebben (gehad) *
Dan hoeven ze niet zon ''krik'' in hun mond, was erg handig! Sting moest wel een krik in zn mond, want daar moest veel mee gedaan worden, maar haken haalde hij er met dat andere ding uit.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:16

ik laat t zelf altijd door de da doen, tegelijk met zn enting, die kan nl indien nodig ook sederen of verdoven, dat mag de ta nl niet.
verder de "krik" heet mondsperder, en de tanden worden gevijld, dit kan handmatig, en in gaval van veel haken ook electrisch, met een soort dremel...
nims gebit is vorige week ook weer gedaan, ze kunnen soms de eerste dagen erna wat moeite hebben met eten, en zolang er niet getrokken wordt kun je de dag erna weer aan t werk, anders een week geen bit in de mond.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:24

Onze DA laat ik dus never nooit meer iets doen bij Sting, alleen enten en bij noodgevallen... Hij heeft een paar weken geleden Sting ge-ent en ik vroeg hem ook even naar zijn tanden te kijken. Hij zei dat alles er prima uitzag. Een week later de tandarts erbij: Grote problemen, dat kan de DA echt niet over het hoofd hebben gezien als hij goed had gekeken....