4 maanden buitenland, wat te doen met paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

newie

4 maanden buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:02

Ik ga als ik een goede oplossing kan vinden voor mijn paard, in december 4 maanden in het buitenland werken.

Nu is dus mijn probleem de juiste oplossing te vinden..

Mijn paard (26jarige ruin) staat momenteel op een pensionstalletje met buitenbak en geen verdere luxe, alles zelf doen (mesten e.d.)
Paard word gevoerd en in de gaten gehouden. ( het is eventueel wel mogelijk om hem te laten uitmesten)
Ik heb momenteel 1 verzorgster die op donderdag mijn paard lekker vertroeteld en als ik er bij kan zijn hem ook fijn rijd.

Nu wil ik heel graag in december 4 maanden in Oostenrijk gaan werken, maar nu heb ik dus iemand nodig die voor mijn paard wil zorgen.

Ik heb op een aantal advertenties op marktplaats gereageerd, en ik heb wat afspraken gemaakt met een aantal verzorgsters om eens te komen kijken.

Mijn ouders die beide een klein beetje verstand van paarden hebben vinden het geen probleem om een paar keer per week bij hem te gaan kijken, ze zien het alleen niet zitten om 7 dagen per week voor hem te zorgen en ik vind het zelf erg prettig als hij door iemand met wat meer kennis verzorgd zou worden..

Nu vind ik het echter toch ook wel een hele verantwoording die ik aan iemand over moet dragen en ik weet dan ook niet of het wel slim is mijn paard toe te vertrouwen aan iemand die ik tegen die tijd 8 weken ken.

Wat zouden jullie doen?

Ik weet zeker dat als ik wat overleg pleeg, op stal mijn medestalgenoten mijn paard goed in de gaten zullen houden, en ik heb al geregeld hoe en wat in geval van ziekte en hoefsmid.

Zouden jullie die verantwoording aan iemand over durven dragen??

Heeft iemand ervaring met een soort gelijk geval?

Heeft iemand een ander idee om er voor te zorgen dat mijn paard me 4 maanden kan missen, zonder dat ik bang hoef te zijn voor problemen??

Als ik het niet vertrouw ga ik niet, ik denk hier heel goed over na en degene die voor mijn paard gaat zorgen krijgt een soort contract..

Cassidy

Re: 4 maanden buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:09

Om te beginnen zou ik het een verschil vinden of het een periode in de winter is of in de zomer, dat je verzorging voor je paard nodig hebt. In de winter moet zo'n ouder paard toch wel zijn beweging hebben, in de zomer kan hij wat makkelijker op het land. En rust roest, dus dagelijks bereden worden is misschien ook wel fijn.

In een dergelijke situatie zou ik ervoor zorgen dat hij op een stal komt te staan waar 24 uur toezicht is, weidegang mogelijk is, en waar misschien evengoed dagelijks op hem gereden kan worden.

Een kennisje van stal heeft een paard naar een rusthuis gebracht, waar ook weleens paarden komen te staan voor vakanties ed. Kijk even op www.wildtshof.nl. Ze hadden in September nog wat boxen bijgebouwd. Er kan in de periode dat de paarden op het land staan niet op gereden worden, ze mogen de groep ook niet uit. Maar te oordelen naar de verhalen en de berichten op de website, is dit een adres waar je je paard gerust achter kunt laten. Je blijft eigenaar van het paard, en als je weer terug bent haal je hem gewoon weer op.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:22

Bedankt cassidy voor de tip.. ga het even goed bekijken, heb zojuist ook per pb een heel leuk aanbod gekregen, en mijn topic staat er nog maar net
Ga dus nog even kijken naar verdere opties
maar het is zeker een goeie om over na te denken, dank je wel

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:23

**
mijn paard kan overdags gewoon een paar uur buitenstaan in de winter, en qua beweging heeft hij niet veel meer nodig dan een kwartiertje per dag aan de longe lopen als hij lekker overdags buitenstaat, kan hij niet buiten is het een ander verhaal..

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:23

Ik zit volgend jaar met hetzelfde probleem. Van eind januari 2007 af zit ik voor 5 maanden in Parijs op stage. Ik heb thuis een 10-jarige New Forest staan waarvoor mijn ouders prima kunnen zorgen, maar ik denk dat hij de aandacht en beweging wel zou missen. En dan vind ik 5 maanden wel wat lang voor zo'n jonge pony. Ik hoop dat ik tegen dan iemand kan vinden die veel ervaring heeft (hij is heel lief, maar niet de simpelste), en een leeg stalletje waar hij in mag staan. Maar natuurlijk ook waar hij elke dag even op de wei komt. En ze heel lief zijn. En... Het wordt natuurlijk een hele waslijst, want ik wil natuurlijk alleen het beste voor hem. Hij moet ook elke week gewassen worden omwillen van zijn huidallergie. Dat is ook de reden waarom hij wel op stal moet staan 's nachts. Een beetje een zorgenkindje dus.

Mijn bedoeling zou zijn hem bij iemand anders neer te zetten, die een beetje tijd en ruimte over heeft en het leuk vindt voor hem te zorgen en wat te rijden. Ook kunnen er kinderen mee rijden, zolang dit maar onder begeleiding is (behalve buitenritten in groep, daar is hij echt te heet voor dan). Ik zou dan de hoefsmid en dierenarts nog betalen en eventuele ontwormingen en zo. Maar verder ga ik die mensen niet betalen, zij hebben dan immers het plezier van een gratis pony. Want die paar pakjes hooi en stro die hij verbruikt, kosten echt niet veel.

Nu nog zo iemand vinden...

Laat iets weten hoe jij het hebt opgelost! Ook het idee van hem tijdelijk in een soort rusthuis te zetten spreekt me wel aan, maar dan wil ik wel dat hij ook gereden wordt natuurlijk, dat is dan misschien een probleem. Iemand enig idee wat dat trouwens ongeveer per maand kost zoiets?

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 18:04

zoals het er nu voor staat, denk ik dat hij gewoon bij zijn eigen pensionstal blijft staan, en dat er 2 verzorgsters onder toezicht van mijn ouders voor hem gaan zorgen.
maar ik weet nog niet precies hoe en wat, ben heftig met iedereen aan het overleggen en heb een aantal verzorgsters die voor een kennismaking komen

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:38

Inderdaad, zo gaat het ook. Maar mijne staat dus thuis in de tuin bij wijze van spreken, en mijn ouders zien het niet zitten dat er andere mensen thuis gaan komen voor de pony. Dus hopen dat ik iemand vind vanaf 16 jaar of lichte volwassene of zo, die nog op een pony kan en toch al redelijke ervaring heeft. Veel succes in ieder geval!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 21:55

ik wil ook alleen mensen boven de 16 en het liefst ouder, ik heb gelukkig een hoop toezicht op mijn stal en mijn ouders gaan de boel coordineren want er is echt niet iemand voor 7 dagen te vinden

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 12:21

verder nog iemand tips?
Ook misschien tips over belangrijke punten voor de eventuele verzorgster?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:38

Belangrijkste punt is communicatie, en een beetje gezond verstand. Laat ze een logboek aanleggen, voor de rest wijs je iemand aan die de uiteindelijke beslissingen moet gaan nemen als er DA erbij moet komen of andere dingen moeten gebeuren. Maar geef haar ook zoveel vrijheid dat ze direct de DA kan bellen als het paard bijvoorbeeld met koliek staat en de verantwoordelijke niet te bereiken is.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:11

dat lijkt mij nou ook zo moeilijk he, ik heb zelf mijn paard weg moeten doen, en toen ik hem nog had kon niemand ooit iets goed doen, ik wou niets aan anderen overlaten, hoe slim of handig ze ook waren.

en nu ik zelf geen beest meer heb staan, en dus meerdere paarden verzorg en rij en eentje start ik ook wedstrijd mee, heb ik zowiets van die mensen moeten je toch ook wel vertrouwen...

maar blijkbaar doen ze dat ook.... nou moet ik zeggen dat ik altijd supergoed ben voor die beesten, maar je moet maar net zo'n iemand treffen he...

9 van de 10 mensen zijn ook niet te vertrouwen, en er zullen altijd van die onverantwoordelijke figuren tussen zitten maar dat blijf je houden, het is gewoon te hopen dat je iemand vind of tegenkomt die wel goed voor je dier is. als ik in jullie situatie zou zitten, dan zou ik het vreselijk vinden, maarja ik had dna me zusje gehad die voor me paard kon zorgen...

is het dan geen id dat je ouders hem verzorgen? kunnen die niet buiten gooien of longeren of stappen ofzo? ik weet niet wat je nog allemaal met hem doet... maar hun vertrouw je neem ik aan wel...

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:12

mijn ouders gaan de boel coordineren om het zo eens te noemen, als 1 van de twee verzorgsterd afbelt dan regelen hun dat hij buitenkomt en uitgemest word, maar mijn ouders hebben gewoon te weinig verstand van paarden om aan hem te kunnen zien dat hij wat mankeerd..
Ik heb nu kennis gemaakt met 1 meisje, die mijn paard 3a4 dagen gaat verzorgen en het klikt goed, nu maar afwachten of het goed blijft gaan.
Mijn ouders nemen de beslissingen in geval van nood, maar ik wil zeker dat mijn verzorgsters als ze ook maar iets aan hem zien dat ze gewoon de DA bellen.
Er komt een schrift in mijn kast te liggen waarin ze elke dag moeten opschrijven hoe hij zich gedragen heeft en wat er met hem gedaan is..

Ik rijd nog gewoon dagelijks met mijn paard, hij heeft ook echt elke dag gewoon zijn beweging nodig, hij is nog heel fit en heel druk.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:15

ben er alleen nog niet over uit hoe ik het moet aanpakken met voeren, Hij word gewoon gevoerd, maar ik kan zelf heel makkelijk aan mijn paard merken wanneer hij wat meer krachtvoer nodig heeft of juist wat minder, denk dat ik dat misschien op stal eens in de groep moet gooien, daar kennen ze mijn paard ook heel goed, en misschien kunnen ze in overleg met mij en mijn verzorgsters dan kijken wat hij nodig heeft..

Het is ook niet zo dat ik geen contact kan hebben met thuis, ik heb gewoon elke dag i-net tot mijn beschikking en eigenlijk weet ik al dat ik torenhoge telefoon rekeningen ga krijgen alleen al om te weten hoe newie zich gedraagd

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:38

Jammer dat het in de winter is. Bij mij staan de paarden dag en nacht buiten (schuilstallen). Denk niet dat dat goede omstandigheden zijn voor jouw paard (hij staat nu in een stal toch?) anders had je hem zo hier neer kunnen zetten. Je brengt me wel op een idee want ik ben elke dag met de paarden in de weer en kan nog helemaal niet rijden de komende tijd (ik heb zelf alleen een jong paard). Ik mis het rijden wel een beetje en als iemand dan weg wil voor een tijd kan hij/zij het paard in vertrouwde handen achterlaten. Maar ja beetje off-topic voor jou.

Ik zou in ieder geval je ouders instrueren dat ze vooral in het begin elke dag moeten controleren of één van de verzorgsters wel is geweest. Laat je ze nu ook al het paard verzorgen? Dan kun je iig al een beetje zien hoe ze het doen. Lijkt me wel moeilijk om je paard zo uit handen te geven, succes ermee.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:40

inderdaad een logboek zou ik heel belangrijk vinden. ook voor onderlinge communicatie.
Skype kan trouwens een hoop schelen

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:05

haha skype is van de partij...

Ik laat de meiden die hem gaan verzorgen nu ook al verzorgen, sta er natuurlijk wel met mijn neus bovenop, is er iets dat me niet bevalt is het klaar ( streng heh)

@ evasuzanne..
Hij staat nu nog dag en nacht op de wei, zou hem daar ook het liefst de hele winter houden maar dat kan helaas niet bij ons op stal.
Ik heb er zelf ook over nagedacht om hem die 4 maanden te verleasen maar ik heb geen idee hoe dat geregeld moet worden, lijkt mij dat er bij een leas veel meer komt kijken dan paardje wegbrengen enzo..
Miscchien ook het overdenken nog waard

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:12

Ja er komt heel wat bij kijken, en voor een paard op leeftijd is zijn vertrouwde plekje ook wel fijn (al zijn de meeste paarden op de wei snel blij). Ik woon wel in de buurt zie ik nu (Rotterdam)

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:23

mijn paard is wat dat betreft gelukkig heel makkelijk, ik kan hem overal zonder problemen neerzetten, en hij heeft ook al vaker bij andere paarden gelogeerd

Verder nog iemand een idee, een tip ??

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:35

He Newie, ik woon ook redelijk in de buurt (den haag), heb zelf een aantal paarden, die in hoek van holland staan.
Misschien kan ik je wel helpen, dus voor meer info kun je pb-en als je nog geen oplossing hebt.

Dat geldt ook voor satine